Billboardy kolem silnic odkazují na magistrátní web a bezplatnou infolinku

Billboardy kolem silnic odkazují na magistrátní web a bezplatnou infolinku | foto: MF DNES

Praha dala miliony za billboardy s banální informací o chřipce

  • 46
Když kýcháte, zakryjte si pusu rukou. Papírové kapesníky po použití zahoďte do koše. Nesahejte si neumytýma rukama do úst. Rady, které říká učitelka dětem v mateřské škole, když nastává sychravý podzim? Nikoliv, právě jste četli část kampaně pražského magistrátu o prasečí chřipce.

Jak jsou podobné informace cenné, přesvědčí pohled do městské pokladny. Odtud putovaly na "chřipkovou" informační kampaň téměř čtyři miliony korun.

Město zadalo dvěma personálně propojeným reklamním agenturám dvě zakázky nepřesahující dva miliony korun. To je běžný způsob, jak se vyhnout složitému zadávání zakázek podle zákona a rozhodnout o nich přímo na odboru úřadu.

Nejdražší součástí kampaně jsou velké billboardy, které lemují frekventované silnice v hlavním městě. Záběr davu lidí je na nich překryt velkým nápisem "Pražané, chráníme vás", vedle něj je odkaz na magistrátní webové stránky a bezplatnou infolinku.

Jak má slibovaná ochrana vypadat, to zájemci zjistí poté, co si na magistrátních stránkách kliknou na zmenšenou verzi billboardu. Dostanou se na speciálně zřízenou adresu, z níž pocházejí uvedené rady.

"Kampaň měla být zpracována po konzultacích s lékaři a dalšími odborníky," citoval podmínky veřejné zakázky Leoš Kabát ze zdravotního odboru magistrátu, který měl zakázku na starosti.

Příliš drahá kopie

Jenže jednoduchým srovnáním textů ze stránek MF DNES zjistila, že jsou jejich části doslovnou kopií informačního letáku, který před časem vydalo ministerstvo zdravotnictví a který je na webu snadno k dohledání.

Kolik stála kampaň

První etapa
Ogilvy Action Za 1 922 850 korun umístila firma v květnu na 45 dní třicet billboardů s motivem "Sedmero proti mexické chřipce".

Druhá etapa
Targeted Nets Částku 1 946 505 korun stálo umístění patnácti osvětlených billboardů na 45 dní a vytvoření webových stránek.

Přestože celá kampaň nepřináší jedinou novou informaci, iniciátoři ji hájí. "Na podzim má přijít druhá vlna pandemie, billboardy nabádají lidi, aby se nebáli, to smysl má," myslí si pražský radní pro oblast zdravotnictví Milan Pešák, který spolu s radním Jiřím Janečkem (oba ODS) akci navrhl.

"I kdyby ty informace byly třicetkrát zkopírované, má to cenu, lidé se třeba k informacím na stránkách ministerstva nedostanou. Kampaň by mohla být ještě daleko větší," tvrdí Janeček.

O tom, že má Praha informovat lidi o rizicích chřipkové pandemie zároveň s ministerstvem, je přesvědčen i primátor Pavel Bém (ODS). "Historicky stát moc neinformoval, v tomto smyslu jsem iniciativu radních přivítal," prohlásil Bém.

Opozice i reklamní experti se však ke kampani stavějí kriticky.

Odborníci tápou nad sdělením, které billboard přináší. "Je velmi obtížné posoudit, k čemu má billboard vlastně sloužit. K informaci o prasečí chřipce asi ne, neboť žádnou neposkytuje. Ve mně rozhodně žádné další asociace, navíc spojené s pražským magistrátem, nevzbuzuje," hodnotila sdělení plakátu prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová.

S kritikou celé kampaně přišel i předseda finančního výboru zastupitelstva Petr Hulinský (ČSSD). "Nejsou to efektivně vynaložené prostředky, Praha má jiné priority, do kterých investovat," řekl Hulinský.

Malá zakázka, velká rychlost

Pozoruhodný je fakt, že magistrát rozdělil kampaň na dvě části, přičemž hodnota obou zakázek byla o několik desítek tisíc korun nižší než dva miliony. To magistrátu umožnilo vyhnout se při rozhodování o vítězích zakázek hlasování v radě a určit vítěznou firmu na odboru úřadu.

"Vyžadovala to rychlost, se kterou bylo potřeba kampaň zahájit, tímto způsobem je to jednodušší," zdůvodnil tento krok Janeček.

První etapa kampaně proběhla v květnu a červnu a připravila ji firma Ogilvy Action, druhou, která běží v těchto dnech, má na starosti společnost Targeted Nets. Ta je přitom se skupinou Ogilvy & Mather personálně propojena přes spolumajitele Marka Tesaře.

"My jsme se o druhou zakázku neucházeli, není mi známo, kdo ji získal," nechtěl se k práci Targeted Nets vyjadřovat šéf Ogilvy Action Michal Charvát.

Sám Tesař personální otázky nekomentoval, zdvojování informací na webu podle něj není problém. "Kde jsme získali informace pro stránku, to nevím, ale smyslem kampaně, která je v zahraničních městech naprosto běžná, je, aby se lidé k informacím dostali rychle, ne přes složité internetové adresy," prohlásil.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video