Pražský magistrát. (Ilustrační foto)

Pražský magistrát. (Ilustrační foto) | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Praha dá padáka stovkám úředníků

  • 34
Stovky magistrátních úředníků a technických pracovníků mohou vyrazit do skladu pro kartonové krabice, aby si do nich mohli složit své věci z kanceláří. Do konce roku je totiž město propustí ze svých služeb.

Pražští radní odsouhlasili návrh auditorské společnosti BNV consulting, jež řadu měsíců zkoumala fungování magistrátu i jeho příspěvkových organizací.

"V šesti příspěvkových organizacích jsme navrhli zrušení 191 míst, což přinese městu úspory 55,5 milionu korun," shrnula závěry ředitelka auditorské společnosti Petra Barešová. Propouštění se dotkne i samotného magistrátu. Ten se "zbavuje" svých pracovníků už tři roky. Ze 2123 lidí už dostalo "padáka" nebo na něj čeká přes 530 lidí.

"A úspora by byla ještě vyšší, kdybychom nemuseli přijímat nové pracovníky kvůli bodovému systému pro řidiče," podotkl ředitel magistrátu Martin Trnka.

Pro město ještě před třemi roky pracovalo celkem 3751 úředníků. "Oproti roku 2004 tak snížíme jejich počet o 783. Celková roční úspora osobních nákladů tak dosáhne 272 milionů korun," uvedl primátor Pavel Bém.

Některé městské společnosti budou zrušeny
Propouštění se dotkne hlavně těch organizací, jejichž činnost se vzájemně překrývala. "Personální a procesní audit ukázal, že některé příspěvkové organizace vykonávají stejné činnosti. Překrývá se například práce Ústavu dopravního inženýrství a Technické správy komunikací," řekla Barešová.

Technickou správu proto opustí 81 lidí, dopravní ústav bude dokonce zrušen a část jeho pracovníků přejde do služeb silničářů.

A není to jediná organizace, s níž se v příštím roce už nepočítá.

"Zrušíme také společnost IROP, jež spravuje část městského majetku," doplnil Trnka. A není divu, že si auditoři vzali na mušku právě Inženýrskou a realitní organizaci Praha (IROP). Pracovalo v ní celkem jedenadvacet lidí. Dvanáct z nich zajišťovalo chod společnosti a jen devět spravovalo majetek města.

Velké změny se dotknou také Pražské informační služby. Auditoři navrhli zrušit výstřižkovou službu a ukončit prodej věcí v infocentrech. Tento krok má městu ušetřit 11 milionů korun, protože výpověď dostane 34 pracovníků ze 132.

"Výstřižková služba byla dříve výdělečná, ale s nástupem moderních technologií už není o službu zájem," vysvětlil Trnka.

Podle ředitele magistrátu město na této službě ročně prodělávalo dva miliony korun.
 
"Město propouštěním uspoří desítky milionů korun, které může využít na něco, co občané uvidí," podotýká Barešová.

Propustili je a poté zpět najali
Vedení města bylo při prvním propouštění kritizováno opozičními zastupiteli. Ti namítali, že magistrát propustil zaměstnance, již zajišťovali chod a správu budov, aby je ihned najal zpět jako živnostníky. Úřad sice zeštíhlel, ale úspory prý byly minimální.

Trnka to však odmítá. "Chci, abychom tu měli jen zaměstnance, kteří slouží veřejnosti. Takže všechny doprovodné služby by měly vykonávat firmy, jež si najmeme. Pokud by se nám to však nevyplatilo, pak bychom zaměstnance nepropouštěli," uvedl Trnka.

Zatímco například za profesi šičky praporů město náhradu v soukromém sektoru našlo, soukromí kotelníci o práci na úřadu nestojí.

"Nenašli jsme partnera, jež by nám vytápění budov zajistil levněji, než když obsluhu kotelen zaměstnáváme," potvrdil ředitel.

Personální audity nyní čekají i ostatní městské organizace, jako je botanická zahrada, Galerie hlavního města Prahy, městská knihovna, Hudební divadlo v Karlíně či pohřební ústav a správa hřbitovů.

Radní i auditoři doporučili kontroly i jednotlivým radnicím. "Městské části jsou pole neorané," dodala Barešová.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video