Praha chce zavést mýtné

  • 79
Sáhnout hlouběji do peněženky budou muset řidiči v hlavním městě. Je totiž téměř jisté, že magistrát bude chtít vybírat od řidičů za několik let peníze za vjezd od centra nebo za cestu po nově budovaném úseku městského okruhu mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou.

Protože nový okruh povede většinou v tunelech, bude stát přes dvacet miliard korun. Městská kasa však není bezedná, a tak náměstek primátora Jiří Paroubek připustil, že zavedení mýtného je jeden ze způsobů, jak zaplatit drahé dopravní stavby.

"Zanedlouho budeme jednat s poradenskou firmou, která nám pomůže s hledáním peněz na dokončení městského okruhu, a zavedení mýtného je jednou z možností jak získat další peníze. Uvažujeme také o tom, že bychom zvýšili ceny hotelových poplatků," řekl Paroubek.

Peníze za centrum
Náměstek Paroubek potvrdil, že existuje víc možností, jak zavést v pražských ulicích mýtné. Jedním z nich jsou jednorázové poplatky za vjezd do centra, řidiči by tak zaplatili až sto korun za to, že mohou vjet auty do ulic Starého a Nového Města.

Další možností je vydávání pražské obdoby dálničních známek, kdyby motoristé platili tři sta až sedm set korun ročně, a to by jim dovolovalo cestu do centra či na některé vybrané pražské silnice.

Městský okruh, což je čtyř až šestipruhová komunikace vedoucí kolem historického centra Prahy, již stál miliardy korun. Hlavní město již nyní dluží svým věřitelům pětatřicet miliard korun, a tak další úvěry si v budoucnu už nebude moci dovolit.

Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát je však proti tomu, aby město tahalo od lidí další peníze a je pro to, aby hledalo jiné způsoby, jak k nim přijít.

"Můžeme třeba využít některé fondy Evropské unie. Ale zavedení mýtného, to bych už chápal jako poslední možnosti, jak zaplatit drahé dopravní stavby," tvrdí Laudát.

Radikální změny v systému pražské dopravy včetně zavedení poplatků také požadovala petice "Město pro lidi", kterou iniciovalo občanské sdružení Oživení a na podpisové archy posbíralo přes deset tisíc jmen. Oživení chce, aby historické centrum metropole zůstalo pro auta co nejvíce uzavřeno.

"Když vyjdeme z toho, kolik stojí vjezd do Londýna, a srovnáme kupní sílu, tak v Praze by řidič zaplatil mezi sto a dvěma sty korunami," odhaduje mluvčí Oživení Petr Štěpánek.

Mýtné se může vymstít
Pokud jsou řidiči nuceni platit za jízdu do některých oblastí či za některé silnice, nemusí to vždy znamenat peníze pro majitele silnice.

Odstrašujícím příkladem je Maďarsko, kde řidiči místo placené dálnice raději využívali souběžnou silnici. Hrozí něco podobného i Praze? "Mýtné nesmí stát tolik, aby na ně řidiči neměli," míní náměstek Paroubek.

Loni v únoru se začalo platit za vjezd do centra v Londýně. Ti, kteří se chtějí do středu metropole dostat autem, musí zaplatit pět liber. Radnice tak chce omezit dopravní zácpy a přesvědčit obyvatele, aby používali metro či autobus. - více zde

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video