"Týkalo by se to jen řidičů s klientem ve voze, kteří neudělali přestupek a mají v pořádku všechny náležitosti podle městské vyhlášky," zdůrazňuje náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který se chystá předložit tento návrh kolegům radním už dnes.
Pokud nebude rada proti, vyjedou šoféři, kteří si nejpozději před osmi lety opatřili nové žluté, klimatizované taxi, už v průběhu května.
Výsada jako v Londýně
Praha se takovou změnou nestane žádným evropským průkopníkem - stejný systém funguje třeba v Londýně a privilegovaný pruh mají taxíky také v Paříži při cestě z letiště.
"Devadesát procent evropských metropolí povoluje taxíkům jízdu v pruzích MHD. Zákazník tak sice stráví v taxíku méně času, a proto zaplatí méně, ale nakonec ho bude používat častěji. A nechá doma vlastní auto," je přesvědčen jednatel firmy AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.
Taxíky v pruzích MHD nebudou ničím nevídaným ani v Praze. Od letošního února jim úředníci na zkoušku povolili vjezd do ulice V Holešovičkách ve směru do centra a na Strakonické do odbočky k smíchovskému lihovaru.
"Po čtvrtroce zkušebního provozu se ukázalo, že na silnicích dopravní kalamita nenastala a autobusové linky nenabíraly kvůli autům taxislužby žádná zpoždění," je Blažek spokojen s tříměsíčním testem.
Taxi na kolejích? Zatím ne
Taxikáři původně počítali i s tím, že vjedou také na tramvajové pásy, například na Smetanově nábřeží, v Jindřišské, Havlíčkově či Dlážděné. Takový nápad však město zatím zavrhlo. "Technicky to totiž není možné," vysvětluje Blažek.
A proti byla od začátku i pražská dopravní policie, jak potvrzuje její šéf Pavel Švrčula. "Tramvaje se řídí jinými světelnými signály a mají ze zákona přednost. Určitě by to nebylo bezpečné a na křižovatkách by hrozilo plno kolizí," myslí si Švrčula.
přednostKdo může jezdit v pruzích vyhrazených pro MHD - Pouze taxík se zákazníkem Zdroj: magistrát |