Magistrát jednal téměř pět hodin s taxikáři o nových podmínkách. Ilustrační foto.

Magistrát jednal téměř pět hodin s taxikáři o nových podmínkách. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Praha chce lepší taxíky, pustila by je na koleje

  • 68
Pražský magistrát jednal ve čtvrtek o taxislužbě. Navrhuje nové podmínky: stáří auta do sedmi let, povinná klimatizace, jednotný taxametr s dobře viditelným displejem nebo žlutá barva kapoty. Za splnění těchto podmínek slibuje řidičům i určité výhody.

To jsou hlavní body návrhu obecně závazné vyhlášky, kterou na stůl dostala magistrátní komise pro řešení problematiky taxislužby, týkající se čtyř a půl tisíce řidičů.

Patnáctičlenná komise složená z radních, zástupců policie a provozovatelů taxislužeb se kvůli vyhlášce sešla už potřetí, tentokrát na necelých pět hodin.

Za splnění podmínek se chce magistrát taxikářům odměnit zvýšením cen jízdného a povolenkou jezdit na vymezených úsecích po tramvajových kolejích a v pruzích vyhrazených autobusům. Ani to však taxikáře neuspokojilo.

"Na Smetanově nábřeží nebo na mostě Legií se už po kolejích jezdí normálně. Pokud to magistrát povolí, bude to za chvíli chtít každý podnikatel - pekař nebo uzenář. A já se jim nebudu divit, taky potřebují jezdit rychle. To by se pak mohlo stát, že na kolejích budou ve frontách stát a obyčejná auta vedle budou svištět," řekl jeden z přísedících.

Magistrát slibuje, jasno však nemá
Ačkoli magistrát mává před taxikáři prebendami, jasno nemá. K jednáním, zda by mohli taxikáři na koleje, se teprve chystá.

 "Takové řešení je možné, ale muselo by to být po dohodě magistrátu s Dopravním podnikem a policií. Bylo by třeba stanovit místa, kde by to bylo možné a bezpečné. Obecně by pro to ale byly vhodnější pruhy vyhrazené pro městské autobusy," řekl dopravní ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Blažek.

Jako příklad místa, kde by jízda omezeného množství taxíků po kolejích mohla připadat v úvahu, uvedl Plzeňskou ulici v Praze 5. "I o tom by se ale muselo ještě jednat," dodal. Šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula nechce vyjádření policie předjímat. "Musel bych si to prostudovat," řekl.

"Je nezbytné stanovit povinnosti a sankce pro řidiče taxislužby," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek. Předložená vyhláška by v případě schválení mohla platit už na podzim. Věc má však háček. Město nemůže ze zákona taxikářům nic plošně nařizovat.

"Pouze těm řidičům, kteří využívají stanoviště taxi zřizovaná městem, můžeme nařídit splnění jistých podmínek. A mezi nimi může být i to, že auta budou třeba natřena nažluto nebo s povinnou klimatizací," uvedl náměstek Blažek.

Jednání se neobešlo bez ostřejších výrazů
Letošní léto by mělo být také posledním, kdy zákazníky sveze z městského stanoviště řidič v šortkách a pantoflích. Podle návrhu nemá sportovní oblečení za taxikářským volantem místo. Mezi radnicí a provozovateli taxislužeb se strhla ostrá diskuse. Ani na jediném z bodů se strany nedokázaly dohodnout.

Prudké slovní přestřelky provázely každou z položek nového návrhu. "Taxislužba je slušně zdecimovaná, klimatizaci v tak krátkém časovém úseku si málokdo bude moct pořídit. A nikdo z provozovatelů nechce jednotnou barvu. Chtějí se barevně odlišovat," uvedl šéf taxislužby AAA Jiří Kvasnička.

"Nelíbí se mi ta brzká doba. Taxikářům nebude na změny stačit pár měsíců," hájí řidiče další z provozovatelů.

Podle náměstka Blažka by měly maximální ceny jízdného stoupnout ze současných 25 na 28 až 30 korun za kilometr jízdy. Minuta čekání by mohla stát šest až sedm korun místo dnešní pětikoruny. Za nástup by cestující platil až 45 korun oproti 34.

"Je to směšné zvýšení ceny," glosovali návrh přítomní provozovatelé. Přesto komise návrh městské radě předloží, a to do dvou měsíců. "Budeme ještě o všech bodech jednat. Ale já chci, aby návrh rada schválila nejpozději do konce května. Pak se můžeme bavit, odkdy by nařízení mělo platit," uvedl náměstek Rudolf Blažek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video