"Pěší zóny v centru metropole nejsou vždy pěšími zónami, to zjistí člověk již pouhým pohledem," vysvětlil důvody omezení místostarosta Prahy 1 Pavel Vlach. "Námi zadaná studie zároveň potvrdila, že jen asi třicet procent vozidel vjíždí do těchto zón se souhlasem úřadu městské části," dodal.
Policie se však brání, že situaci zvládat nemůže. "Přes silná represivní opatření a spolupráci městských strážníků s Policií České republiky řidiči stále nerespektují dopravní značení a vjíždějí do lokality bez povolení," uvedl ředitel městské policie Prahy 1 Miroslav Stejskal. Podle něj tu policisté uložili tisíce a tisíce pokut ve výši od pěti set do tisíce korun.
Bránící sloupky však nejsou samospásné. Velké problémy s nimi má například pražská záchranná služba. Kvůli pevně instalovaným zábranám se například těžko dostává na Petřín a Nebozízek. "Jednal jsem již s bezpečnostním výborem, který souhlasil, aby se udělal dopravní krizový plán. Na něm by byly zakresleny všechny trasy a zábrany v Praze. Za poslední měsíc jsme se dvakrát nedostali právě na Petřín. Možná jsou od tamního sloupku klíče, ale čert ví kde," řekl ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.
Schwarzovi vadí, že sloupky nahrazují pouze nečinnost policie. Problémy dělají i zábrany u obrubníku. "Zastavíme a zablokujeme dopravu. Před čtrnácti dny nám někdo kvůli tomu vypustil gumy a my museli volat druhou sanitku, aby si přijela pro pacienta," dodal.
Ideální by podle Schwarze bylo, kdyby případné nové zábrany byly ovladatelné magnetickou kartou, kterou by měla právě záchranka, hasiči a policie.
Nový pražský primátor se k dopravě v centru vyjadřovat nechce. "Je to složitý právnický problém," tvrdí. Jaký, to neupřesnil. Naproti tomu náměstek pro dopravu Martin Hejl budoucí sloupky vítá. Policii z neschopnosti vinit odmítá. "V demokratické společnosti není možné mít policistu na každém rohu a ohlídat úplně všechno. To ostatně nesvedou ani totalitární režimy," prohlásil.
Pražané shodně omezení vítají. Například Václav Veselý by provoz aut v centru úplně zrušil. Nerad totiž čeká na přechodech pro chodce. Myslí si, že bez aut by centrum bylo bezpečnější a hezčí.
Součástí nových opatření by měl být i projekt, který pohlídá dodržování délky parkovací doby a placení parkovného v dolní části Václavského náměstí. To by měl zajistit především provozovatel parkovací plochy ve spolupráci s magistrátem, která s provozovatelem uzavřela smlouvu.
Radnice řeší také otázku financování. "Výsuvné sloupky zaplatí zřejmě městská část," řekl místostarosta Vlach.
Úřad Prahy 1 chce výstavbou sloupků zabránit vjezdu na pěší zony a zamezit tam zásobování obchodů přes den. (27. března 2001) |