Lidskému zdraví ovšem škodí polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU), které se na prach vážou a zvyšují riziko nádorových onemocnění, negativně ovlivňují vývoj dětí či mužskou plodnost.
Koordinátor výzkumu Radim Šrám připomíná, že na prach se vážou stovky látek. "My jsme se ale zaměřili právě na polycyklické aromatické uhlovodíky, které vznikají nedokonalým spalováním uhlí, nafty a produkují je i tepelné elektrárny, spalovny či automobily."
Zrádnost PAU je i v tom, že působí nepříznivě už na plod v matčině těle - zejména v počátku těhotenství. Což se pak podle Šráma projevuje funkční nedostatečností dětí s nízkou porodní váhou.
Na tyto funkční změny člověk zpravidla doplácí až ve ve středním věku: například vysokým krevním tlakem, arteriosklerózou, ale i cukrovkou.
Nejvíce škodí domácnosti
Překvapivé je i to, že nejvíce se na růstu prašnosti nepodílejí například tepelné elektrárny v severních Čechách (škodí asi jen z patnácti procent), ale domácnosti, jejichž kotle či kamna znečišťují ovzduší více než ze šedesáti procent. To byl také hlavní důvod, proč se v severních Čechách zavádí plyn.
V Praze pak podle Šráma roste prašnost zejména s přispěním automobilové dopravy. Proto je na tom metropole hůře než Teplice. Vědec Šrám upozorňuje, že stejné látky jako PAU vdechuje člověk při kouření anebo s přispěním pasivního kouření.
Jen ono přispívá ke smutné statistice: ročně se u nás narodí asi pět set dětí s nízkou porodní váhou, tedy se všemi důsledky, které to pro jejich další život může znamenat.
A jak se lze PAU bránit či alespoň snížit jejich účinky na lidský organismus? "Nekouřit a kvalitně jíst," doporučuje Šrám. Snížit prašnost bývá totiž problém. Ale zlepšit životní styl může podle vědce každý člověk ihned.
Irsko nicméně asi před deseti lety radikálně omezilo spalování uhlí. S prudkým poklesem prašnosti se snížil počet úmrtí lidí na plicní choroby až o 15 procent a u srdečních onemocnění to bylo o deset procent.
Šrám doporučuje průzkum zopakovat, aby vědci mohli kvalifikovaně zhodnotit vliv znečištění automobilovou dopravou zejména na nejvnímavější část populace - děti.