Práce doma se moc nenosí

Praha - Pracovat doma nebo třeba na chalupě a komunikovat s mateřskou firmou přes internet je snem řady lidí. Řešením je homeworking. Většina pražských zaměstnavatelů nenabízí možnost pracovat doma. Ani zaměstnanci však takovou možnost moc často nevyhledávají. Řadu výhod takzvaného homeworkingu lze přitom jen těžko vyvážit nějakými zásadními riziky či nedostatky.

Řeč není samozřejmě o nadepisování obálek, kompletaci hraček či podobných podvodech na principu "letadla". Homeworking umožňuje kvalifikovaným lidem pracovat doma v obchodních, programátorských, účetních či počítačových profesích a komunikovat se svojí firmou pomocí internetu.

Pražské společnosti, které se zabývají vyhledáváním zaměstnanců i pracovních příležitostí, však registrují zájem jen zřídka. "Za dobu působení naší společnosti na českém trhu jsme nezaznamenali takovou poptávku," říká Lenka Mrázová z personální firmy Adecco.

Rozvoj homeworkingu, kvalifikované práce z domova prostřednictvím počítače a internetu, dosáhl především v USA masových rozměrů - ruku v ruce s překotným vývojem informačních technologií. Ten umožnil pracovat v pohodlí domova tradičně individualistickým profesím počítačových programátorů či grafiků, ale i účetním, daňovým poradcům, správcům databází či obchodním zástupcům. Firmám zase přinesl možnost částečně omezit náklady na provoz kanceláří a získat novou motivaci pro své zaměstnance.
"Poptávka po homeworkingu je minimální. Pokud se objeví, jde převážně o programátorské práce," potvrzuje Dana Bébrová ze společnosti ManMark Economy.

"Nabídka se občas objevuje, ale jedná se zejména o krátkodobé zakázky. Napadá mne například překlad internetových stránek, tvorba databáze či oslovování zákazníků po telefonu," doplňuje Kristina Stiefelová z firmy Axial.

"Homeworking, stejně jako další alternativní modely pracovní doby, jako job-sharing, práce na částečný úvazek, jsou zatím spíše něčím, o čem se často mluví, ale co se jen váhavě zavádí do praxe," říká Eliška Kodyšová z personální společnosti Hill International. "Firmy si příliš neuvědomují výhody, spojené s tímto způsobem práce. Je ale také důležité vědět, že homeworking není pro každého, dodává. Zároveň říká, že uchazeči o zaměstnání  se o práci z domova nezajímají, protože prostě shánějí uplatnění, aniž by rozlišovali, kde budou pracovat.

"Některé společnosti, pro které pracujeme, však taková místa obsadit chtějí. Bývají to pozice obchodní v případě, že klient ještě nevstoupil do České republiky a má zájem o kvalifikovaného a spolehlivého člověka, který by ho zastupoval na českém trhu," podotýká Eliška Kodyšová.

Splývání představy o homeworkingu s profesí obchodního zástupce potvrzuje i zkušenost Davida Čaňka ze společnosti Hofírek Consulting. "Pokud pominu obchodní zástupce, kteří pracují daleko od centrály společnosti a mají proto kancelář doma, není tato forma u kvalifikovaných pracovních pozic vůbec rozšířená," říká David Čaněk.

"V minulém roce jsme obsazovali dvě místa programátorů, kde firma uváděla, že mohou pracovat z domova. Nakonec se ukázalo jako nezbytné, aby tito lidé  trávili většinu času v kanceláři s kolegy z důvodu hladké komunikace," popisuje personalista.

Marketingový manažer Tomáš Nosek ze zúčastnil několika seminářů o homeworkingu v USA a považuje ho za velmi zajímavou část pracovního trhu.
"Takový pracovník je sám sobě šéfem. Může ovlivnit výši svého ohodnocení aktivitou," shrnuje výhody Tomáš Nosek.

"Je to však výhodný pracovní vztah i pro firmu. Tu nezatěžuje administrativa a zodpovědnost za pracovníka, který obvykle spolupracuje s firmou na základě smlouvy o nezávislé spolupráci. Sám se stará o pojištění i daně a jeho příjem bývá závislý na odvedené práci," říká Nosek.

Domnívá se, že perspektivu pro práci z domova  má internetová obchodní činnost.
S ní souvisí  reklama, webdesign, propagace výrobků, vyhledávání zákazníků, prodej či zákaznický servis.

Pokud se bude vývoj ubírat směrem, srovnatelným s USA, nabídnou příležitosti v homeworkingu zřejmě velké firmy, které budou potřebovat zajistit práci, nesouvisející přímo se zázemím firmy. Tedy především právní, účetní a technický servis.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video