"Vinu za katastrofu svalili na piloty, ale příčiny i tak neuvedli," řekl listu Izvestija advokát Igor Trunov, který zastupuje pozůstalé a který se chystá Mezinárodní letecký výbor (MAK), což je organizace postsovětských států v čele s Ruskem stojící za oficiálním vyšetřováním nehody, zažalovat v občanském procesu.
Tragédie u Jaroslavle |
MAK loni v listopadu případ uzavřel oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu (více o závěrech MAK čtěte zde).
Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40 a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný, protože podstupoval léčbu chorobných neurologických změn projevujících se zpožděnou reakcí rukou a nohou. MAK své závěry podpořil i sérií experimentů s letounem stejného typu a animací nehody se záznamem rozhovoru v kabině.
Advokát argumentuje dřívější zprávou tří nezávislých expertů, podle kterých nehodu prý nezpůsobila jen posádka, ale i nedostatky letounu a chyby při přípravě letu (více čtěte zde).
Házet vinu na piloty je příliš jednoduché
"MAK sám vydává civilním strojům osvědčení o letové způsobilosti a pak taky sám nehody vyšetřuje. Nehodí se mu přiznávat technické příčiny havárií, a tak za důvod všech katastrof označuje lidský faktor," tvrdí jeden z nezávislých expertů Alexandr Akimenkov.
S výsledky oficiálního vyšetřování již dříve vyslovily nesouhlas i vdovy po pilotech. "Dobře jsem znala Andreje (jeden z pilotů, pozn. red.) jako čestného a velice zodpovědného člověka, a tak se mi to zdá příliš jednoduché a pohodlné obvinit posádku a případ uzavřít," řekla Světlana Levdiková, která kapitána znala 25 let (více o námitkách vdov po pilotech čtěte zde).
Zatímco MAK měl na starost vyšetření nehody z hlediska bezpečnosti letového provozu, vyšetřovací výbor Ruské federace ji zkoumá z trestně právního hlediska.
Experti jsou na nové vyšetřování připraveni
Vyšetřováním leteckých nehod se v Rusku zabývá i služba ministerstva obrany, pozůstalí proto podle Trunova žádají vyšetřovatele, aby do objasnění nehody zapojili i vojenské experty. V Rusku by to byl bezprecedentní případ, vojenští experti by se do nového vyšetřování nehody civilního stroje mohli zapojit jen na rozkaz ministra obrany či na příkaz soudu.
Podle nejmenovaného zdroje deníku jsou k tomu experti připraveni; nelíbí se jim totiž, že MAK se opírá o názory specialistů z konstrukčních kanceláří a leteckých závodů, kteří se údajně snaží odvrátit podezření od své produkce.
Letecké neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo loni v září o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.