Z inscenace Odcházení

Z inscenace Odcházení | foto: Divadlo Archa © Jaroslav Prokop

Poznámky diváka, který se nad novou hrou Václava Havla neodvázal

  • 25
Jako většina recenzentů, kteří minulý týden zaplavili kulturní rubriky tiskovin a internetových stránek superlativy, viděl jsem v Arše generální zkoušku Havlova Odcházení, režírovaného Davidem Radokem. Když jsem si ohlasy na spatřené četl, zažíval jsem intenzivní dojem, že jsem se nacházel někde jinde než pisatelé.

To se čtenáři zkrátka občas stává, nad tím se netřeba udivovat. Co mě však zarazilo, byla těžká absence věcných argumentů pro ono hodnotitelské vytržení a opomíjení skutečností, které mám v souvislosti s inscenací v Arše za nepřehlédnutelné.

Díky za ty ženy
Hra Odcházení je, ale právě i není "starý dobrý" Havel. Mechanismy politické i obecně vztahové moci (a bezmoci), včetně s tím souvisících režimů řeči, jsou autorovým tématem již od Zahradní slavnosti (1963). Všechny dosavadní Havlovy hry vznikly za komunismu, ale nikdy toto společenské zřízení nezpodobňovaly a nekritizovaly přímočaře. Naopak: jsou to hry různou měrou modelové, které se snaží tematizovat dilemata moderního člověka jako takového, technizaci lidské existence, o níž uvažovali kupříkladu Heidegger, Husserl či Patočka (abych jmenoval filozofy, které Havel určitě četl).

Nejednoznačná politická "aplikovatelnost" Havlových dramatických textů měla několikerý důsledek: oslovovaly inscenátory i mimo komunistický svět; zaskočily značnou část tuzemského publika, když se s jejich inscenacemi po listopadu 1989 roztrhl pytel, neboť vyjma Žebrácké opery nejde o kusy takzvaně vděčné. A v neposlední řadě: obsahují v sobě tajemství; jsou mechanické a průhledné jako funkcionalistická stavba, jenže zároveň nedořečené a unikavé, čímž dráždí. Havlovy předlistopadové hry byly zprostředkovanou reakcí na zcela konkrétní dobu a její výzvy. Tak jako jimi při svém vzniku byly Král Lear či Višňový sad, na něž odkazují některé situace v Odcházení.

Avšak Odcházení jako celek jest reakcí jiného typu. Havel zde na "dobu a poměry" reaguje daleko přímočařeji a – s paradoxem jakoby vystřiženým z jeho her – bezzuběji a nesvobodněji. Sice se snaží vším svým umem vynést hru z konkrétních politických kulis směrem k obnažení některých obecných principů politiky, která se nazývá demokratickou, jenže se zadrhává v tezi, že jeden typ planého řečníka bude vystřídán dalším žvanilem, jen poněkud jiného, ještě o něco bezskrupulóznějšího střihu.

Ve srovnání třeba s Dürrenmattovým Komplicem, kterého má v současnosti na repertoáru Divadlo Na zábradlí, tedy s hrou, která zobrazuje korupci a "kultivovaný" terorismus v soudobé demokratické politice, vysvítá planost a polopatičnost politické roviny Odcházení. Klady Havlovy nové hry leží jinde: v tom, jak dokáže kancléře Riegra obestoupit figurami, a on beztak zůstává sám, beznadějně sám; v tom, že člověku odcházejí síly a již není s to pohnout konstelacemi kolem sebe. Nejméně "odcházení" je v Odcházení onoho odcházení politického. Vyjma Riegra jsou – nikoliv náhodou – lépe napsány ženské figury, muži se tu redukují až na pouhé principy, což platí zejména pro Riegrova politického protihráče Kleina.

Raději nesrovnávat?
Režie Davida Radoka reprezentuje jeden z možných inscenačních přístupů o Odcházení, řekněme kreativně věrný a (bez ironie) služebný. Ale proč jej adorovat například způsobem, který v recenzi pro Aktuálně.cz předvedl teatrolog Vladimír Just, dle něhož "vesměs nadstandardní a výjimečně disciplinované herecké výkony" v Odcházení "nemají v současném českém divadle jen tak obdoby".

Budu oponovat jen namátkovým jmenováním výkonů z pražských inscenací, jež nyní běží na repertoárech. Více než "obdobou" jsou kreace Martina Fingera v Divadle Komedie, konkrétně v inscenacích Proces, Světanápravce, Utrpení knížete Sternenhocha. A totéž lze vyslovit o některých dalších hercích na této scéně (například o Vandě Hybnerové či Gabriele Míčové). Asi žádný z výkonů v Odcházení se nemůže měřit s tím, k nimž se na Zábradlí ve hře Milana Uhdeho Zázrak v černém domě dopracovali Marie Spurná či Jiří Ornest, nebo v témž divadle Lucie Trmíková a Miloš Mejzlík v nejnověji tam uvedené hře, v Ibsenově Arnie má problém (Když my mrtví procitneme).

Premiéra "nového Havla" samozřejmě nemůže nebýt událostí. Ale jedna věc je společenský náboj této akce a věcí druhou hra a inscenace samé – ty mají být profesionálními hodnotiteli nahlédnuty věcně (což neznamená nezúčastněně, naopak!), v kontextu přinejmenším české polistopadové dramatiky, což se evidentně nestalo, ač text té hry byl knižně k dispozici měsíce dopředu.

Tato nedůkladnost, nevůle ke komparaci, maskovaná patosem a emfází, je o to smutnější, že do Archy se prakticky nedá dostat; nepočetná představení jsou vyprodána, takže vyjma naprostého zlomku šťastlivců je veřejnost odkázána na "natěšená" média. Tímhle ostatně můžeme skončit: kdyby tady vládly normální kulturní poměry, Odcházení by se v Arše hrálo seriálově, denně, dokud by o inscenaci byl divácký zájem. Zatímco stávající nedostupnost a exkluzivita se stávají ornou půdou pro zdání a přibližnosti.

, Kavárna

Video