Z Prahy do Roztok jedou jen rychlíky, které staví ve všech stanicích. Ilustrační foto

Z Prahy do Roztok jedou jen rychlíky, které staví ve všech stanicích. Ilustrační foto | foto: Martin Adamec, MAFRA

Požár ochromil provoz vlaků z Prahy na Ústí nad Labem a do Německa

  • 35
Porucha zabezpečovacího zařízení omezila dopravu na trati z Prahy na Kralupy, Ústí nad Labem, Děčín a Německo. Osobní vlaky úsekem nejezdí vůbec, projíždějí jen rychlíky a mezinárodní spoje. Nabírají až hodinové zpoždění. Omezení potrvá minimálně do neděle.

"Rychlíky jedou teď v úseku z Prahy do Kralup nad Vltavou jako osobní vlaky, zastavují tedy v každé stanici," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah David Šťáhlavský.

Dodal, že v průměru zde vlaky nabírají zpoždění 45 minut. "O kolik minut bude který vlak zpožděný, mohou cestující zjistit na internetu," radí Šťáhlavský. (jaké mají vlaky zpoždění, se dozvíte zde)

Městskou vlakovou linku S41 nahradily v úseku Praha-Bubeneč - Roztoky u Prahy autobusy.

Vzhledem k tomu, že na trati teď nefungují žádné semafory, výhybky ani závory, je doprava na železnici mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou řízena na základě takzvaného písemného rozkazu.

"Strojvedoucí přijede s vlakem ke stanici. Nejprve se musí telefonicky spojit s výpravčím, který mu nadiktuje rozkaz. Strojvedoucí musí vyplnit formulář, aby bylo prokazatelné, že dostal pokyn pokračovat dál do stanice," vysvětlil fungování písemného rozkazu Šťáhlavský.

Roztoky u Prahy

Zabezpečovací zařízení poničil požár

Ve čtvrtek odpoledne vyhořela na železnici skříň napájecího zařízení. Zplodiny, které při požáru unikaly, poškodily staniční a traťové zabezpečovací zařízení, tedy systém, který řídí provoz vlaků.

"Přestala tak fungovat návěstidla, přestavení výhybek a tak dále. Došlo i k přerušení funkčnosti čtyř železničních přejezdů," informoval iDNES.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota.

Správa se teď podle jeho slov snaží co nejdříve minimalizovat dopad nehody na železniční dopravu. Prioritou je zprovoznit přivolávací návěstí. Vlaky pak budou moci jezdit opět bez písemného rozkazu.

Dalším krokem bude zprovoznění automatického bloku na mezistaničních úsecích - mezi Libčicemi nad Vltavou, Roztoky u Prahy a Prahou - Bubenčí. Ve chvíli, kdy se to podaří, zpoždění vlaků se zkrátí.

Osobní vlaky nepojedou nejspíš až do neděle

"Tyto dvě opravy by se nám mělo podařit dokončit během pátečního dne. Poté začneme se samotnou opravou zabezpečovacího zařízení," popsal Drvota.

Kdy bude systém znovu v plném provozu, závisí podle něj zejména na tom, jak rychle se podaří odstranit látky, které unikly během požáru. "Musíme to udělat co nejšetrněji. Původně jsme to chtěli udělat vodou, ale to by znamenalo dlouho pak zařízení vysušovat," vysvětlil.

Mluvčí dodal, že podle hrubého odhadu by opravy mohly být hotovy koncem víkendu, nejpozději začátkem týdne příštího.

CO JE TO PÍSEMNÝ ROZKAZ

Písemný rozkaz je dokument, kterým pracovník odpovědný za řízení železniční dopravy (zpravidla výpravčí) zpravuje strojvedoucího o mimořádnostech souvisejících s jízdou vlaku.

Písemný rozkaz může být sepsán pracovníkem řízení dopravy ručně (na předepsaný tiskopis), nebo pomocí výpočetní techniky. V takovém případě je rozkaz doručen strojvedoucímu, který potvrdí převzetí rozkazu podpisem originálu (který vrátí), průpis si ponechá.

V případě, že není možné rozkaz doručit, je možné sdělení předat telekomunikačním zařízením, které strojvedoucí zapíše do tiskopisu, který má k dispozici na svém stanovišti.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video