Proces je jedním z nejsledovanějších v historii Rakouska. Budovu soudu přísně střeží policie, která zablokovala i příjezdové cesty. Do sálu byla vpuštěna jen asi padesátka akreditovaných novinářů, několik desítek příbuzných obětí, advokáti, znalci a představitelé zastupitelských úřadů osmi zemí, z nichž oběti pocházely.
Podle vyšetřovatelů i prokuratury prokázalo několikaměsíční zkoumání vraku lanovky i tunelu, v němž se souprava vzňala, že katastrofu zavinili nejen výrobci vlaku, ale také provozovatelé, kteří jsou zodpovědní za nepovolené namontování ohřívače v kabině řidiče. Právě ten byl příčinou požáru. Státní zástupce dále obviněným vyčítá použití hořlavých materiálů v kabině i to, že se při požáru neotevřely dveře a lidé se jedovatým dýmem udusili.
Proto před soudem stanou zaměstnanci společnosti Gletscherbahnen Kaprun AG, která lanovku provozovala, její dodavatelé i oficiální činitelé ministerstva dopravy.
Obviněným hrozí až pětileté vězení za to, že způsobili požár z nedbalosti a dopustili se veřejného ohrožení z nedbalosti.
Rozsudek bude v září
Závěrečný verdikt padne zřejmě až koncem září. Vyšetřovací spis má totiž na 25 tisíc stránek ve více než 50 svazcích. Vypovídat budou desítky expertů a zřejmě také někteří z 12 lidí, kteří katastrofu přežili.
Předseda soudního senátu Manfred Seiss se ale už nechal slyšet, že katastrofě bylo možné předejít, kdyby se jen pár věcí přihodilo jinak. "Nikoho neobviňujeme, že by požár způsobil úmyslně," prohlásil v rozhovoru pro časopis Time. "Ale je třeba posoudit, zda to, co se stalo, bylo pouhým řetězcem nešťastných událostí, anebo zda šlo skutečně o šlendrián - v právní řeči tedy o nedbalost - která požár způsobila."
Žaloba se soustředí na zjištění, kdo konkrétně byl zodpovědný za nainstalování a provozování neschváleného ohřívače do řidičovy kabiny. Bude také prokazovat, proč se nedaly dveře lanovky otevřít zevnitř, proč nebyla ve vlaku či přímo v tunelu žádná protipožární opatření a proč nebyla zavřena vrata u vrcholku tunelu - hlavní důvod, proč se tunel lanovky začal chovat jako komín a tahem vzduchu rozdmýchával oheň do pekelného inferna.
Hlavním zástupcem poškozených je americký právník Edward Fagan, který se angažuje i v boji odpůrců atomu proti Temelínu. Fagan usiluje nejen o trestněprávní proces, ale chce pro pozůstalé vysoudit astronomické částky u americké justice. Procesu se ale účastní jen jako jeden ze svědků.
Příčinou tragédie, při které zahynuli kromě Rakušanů také turisté z Německa, Velké Británie, Slovinska, Japonska, Nizozemska, USA a dvacetiletá Češka, byl s největší pravděpodobností dodatečně namontovaný horkovzdušný ohřívač v kabině strojvůdce. Vyšetřovatelé nechali vrak převézt z tunelu, který se při požáru změnil doslova v komín, a příčinu požáru hledali přes rok.
Na řadě jsou právníci
Americký advokát Ed Fagan požaduje pro pozůstalé obětí odškodnění ve výši stovek milionů dolarů. Podobný postup zvolil i německý právník Michael Witti, který zastupuje nejbližší příbuzné čtrnácti obětí požáru lanovky.
Kaprunskou lanovku zapálilo topení
Ničivý požár lanovky vyvolala závada v horkovzdušném topení, které při poslední technické prohlídce nebylo podobně jako hydraulické zařízení přezkoušeno.
Předseda zemského soudu Walter Grafinger zveřejnil počátkem loňského září na tiskové konferenci v Salcburku závěry šetření, ke kterému po deseti měsících dospěla skupina pěti expertů. Podle nich nemělo být horkovzdušné ventilátorové topení tohoto typu ve vagonu lanovky vůbec instalováno.
Poté, co funkčně vypadl vlastní ventilátor, který hnal vzduch přes topné těleso, se totiž celé zařízení rychle přehřálo, vzplanulo a oheň přeskočil na plastové potrubí hydraulického systému vagonu. Hořící hydraulický olej pak pod tlakem vystříkl v dolní kabině řidiče a roznesl požár po vagonu.
Právě výpadek hydrauliky způsobil, že se zablokovaly všechny hydraulicky ovládané systémy, včetně otevírání dveří vagonu. Pasažéři se tak ocitli v pasti.
Základní údaje o tragédii |
Souprava pozemní lanové dráhy jedoucí z kaprunského údolí na horu Kitzsteinhorn v rakouských Alpách nedaleko Salcburku začala hořet po ujetí 600 metrů v tunelu dlouhém 3200 metrů. Lanová dráha, která je dlouhá 3500 metrů, vede z kaprunského údolí do alpského střediska ve výšce 2450 metrů. Podrobnosti o havárii a jejích příčinách najdete - ZDE. |
Tisková konference o tragických následcích požáru kolejové lanovky v rakouském Kaprunu, kde v tunelu uhořeůlo na 160 lidí, 14. listopadu 2000 |
Příbuzní obětí tragického požáru lanovky v rakouském Kaprunu, 14. listopadu 2000 |
Nad rakouským Kaprunem vlaje černá vlajka připomínající tragický požár kolejové lanovky v tunelu, 14. listopadu 2000 |
Lidé zapalují svíčky za oběti požáru lanovky v rakouském Kaprunu, 14. listopadu 2000 |
Lyžaři nastupují do lanovky v Kaprunu v rakouských Alpách. Fotografie z archivu čtenáře iDNES pochází z období před tragickým požárem v listopadu 2000, při němž zahynulo 155 lidí. |
Rakve s oběťmi tragédie v Kaprunu, které čekají na identifikaci soudními experty, jsou seřazeny v hale letiště v Salzburgu. Při požáru lanovky v tunelu poblíž Kaprunu pod ledovcem Kitzsteinhorn v rakouských Alpách zahynullo minulý víkend 155 lidí. (Reuters, 18.listopadu 2000) |
Dnes 30.ledna začaly přípravné práce k vyproštění vraku lanovky v lyžařském středisku Kaprun. |
Čtrnáctičlenné skupině expertů stěžuje práce nepříznivé počasí. |