Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potížemi pronásledovaný Dreamliner hořel v Londýně, ochromil Heathrow

  18:38aktualizováno  19:46
Londýnské letiště Heathrow na hodinu a půl přerušilo provoz kvůli požáru na palubě zaparkovaného letounu Boeing 787 Dreamliner etiopských aerolinií. Stejný letoun jiné společnosti se musel kvůli technickým potížím vrátit na letiště v Manchesteru. Tento typ dopravních letadel měl na začátku roku problémy s bateriemi, kterým hrozilo vznícení.

Zákaz startů a přistávání na Heathrow kvůli požáru v etiopském letadle od 17:30 SELČ vyvolal zhuštění leteckého provozu nad Londýnem, kde desítky letadel čekaly na povolení přistát, případně byly přesměrovávány na jiná letiště. Provoz se podařilo obnovit krátce před 19. hodinou našeho času.

"Letoun byl zaparkovaný na odlehlém místě. Na palubě nebyli lidé a zatím nemáme hlášena žádná zranění," uvedl mluvčí letiště.

Fotogalerie

Londýnští hasiči přijeli na místo, aby pomohli v hašení pracovníkům letiště. Podle zpravodajství BBC jde o Boeing 787 Dreamliner, čili letoun nejmodernějšího typu. Podle serveru nejsou výraznější škody na letadle viditelné.

Ve stejný den potkaly potíže i jiný Dreamliner společnosti Thomson. Letoun na trase z Manchesteru do města Sanford na Floridě se musel preventivně vrátit na letiště v Manchesteru kvůli technickému problému. "Pasažéři už vystoupili a nyní tým odborníků letadlo prohlíží," řekl televizi Sky News mluvčí aerolinek Thomson.

Dreamlinery v posledních měsících provázejí technické potíže

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) v polovině ledna po sérii incidentů s poruchou baterií zakázal provoz všech asi padesáti letounů Boeing 787 Dreamliner, které už ve světě létaly.

Akcie Boeingu po incidentu spadly

Akcie Boeingu na burze v New Yorku po zprávě prudce klesly, ztrácely asi sedm procent a přechodně se dostaly pod 100 dolarů, uvedla ČTK.

V dubnu úřad schválil nový systém ochrany baterií před vznícením, což byl zásadní krok k tomu, aby se vlajková loď Boeingu mohla vrátit k letům s cestujícími.

Boeing sice nepřišel na to, co sérii poruch lithium-iontových baterií způsobilo, ale tvrdí, že díky jejich lepší ochraně už nehrozí nebezpečí jejich vznícení. "I když se nikdy nedozvíme příčinu problémů, díky obalu (baterie) bude letadlo bezpečné, vyloučí se riziko vzplanutí a přebytečné teplo se odvede mimo letadlo," řekl v dubnu šéfinženýr Boeingu Michael Sinnett.

Vůbec nejvíce těchto strojů mají zatím k dispozici japonské aerolinie. All Nippon Airways jich mají celkem 17, konkurenční Japan Airlines (JAL) dalších sedm. Po šesti strojích mají americké United Airlines a indické Air India. Etiopské aerolinky disponují nejméně čtyřmi Boeingy 787. V Evropě s tímto strojem létají pouze polské aerolinie LOT.

Postižené letadlo v Heathrow je zřejmě to, které jako první v dubnu opět začalo létat po povolení FAA.

Evropská agentura pro bezpecnost letectví (EASA) uvedla, že je příliš brzy na to posuzovat, jestli bude opět nutné pozastavit provoz všech dreamlinerů. Zatím není jasné, jestli i dnes vyvolaly problémy baterie. Společnost General Electric, která vyrábí mimo jiné letecké motory, podle agentury Reuters uvedla, že požár v Heathrow nepostihl pohonné jednotky.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.