Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na školy zbývají autobusy bez pásů. Na děti do tří let se nemyslí vůbec

  11:41aktualizováno  11:41
Mohlo být zraněných méně, kdyby byly děti připoutané? Středeční havárie autobusu se školáky u Panenského Týnce oživila debaty o poutání v prostředcích hromadné přepravy. Podle ředitele Besipu by školy na své cesty měly od dopravců vyžadovat vozidla bezpečnostními pásy vybavená.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Bezpečnostní pásy pro dospělé se povinně instalují do nových dálkových autobusů od roku 2004. U meziměstských a městských tato povinnost zákonem daná není,“ řekl iDNES.cz šéf Besipu Martin Farář.

Stejně tak majitelé autobusů staršího data výroby nejsou povinní nechat pásy dodatečně instalovat. A z vlastní iniciativy se do toho moc nepouštějí, protože úpravy nejsou levné, jak připustil pro MF DNES i jednatel dopravní společnosti Logistic Euro Bus, jejíž vůz ve středu havaroval a zranilo se 47 lidí (o události jsme psali zde).

Crashtest autobusu: připoutejte se, až pojedete na dovolenou

„Ani nevím, že by se v minulosti o uložení takové povinnosti diskutovalo. Vozidla jsou schválena podle dřívějších předpisů a takto mohou být používána. Z dnešního pohledu bezpečnosti a stupně pokroku může působit směšně, jak byla před lety vozidla vybavena bezpečnostními prvky. V té době se však jednalo o moderní vozy,“ podotkl Farář.

Pokud autobus pásy má, měl by řidič cestující upozornit, ať se připoutají. Pokud jsou ale uvnitř vozidla piktogramy či nápisy, které k tomu vybízejí, jeho přímá povinnost to není. Pokud vozidlo zastaví a kontroluje policie, hrozí pokuta přímo nepřipoutaným pasažérům, nikoli řidiči nebo posádce.

„Je rozhodující, zda je autobus vybaven bezpečnostními pásy, nebo je schválen pro provoz bez bezpečnostních pásů. V případě, že takto vybavený je, mají cestující povinnost pásy použít. Pokud cestující pás nepoužije, hrozí mu pokuta do dvou tisíc korun,“ upozornila mluvčí Policejního prezidia Ivana Nguyenová.

Kontrolní akce, při nichž se zaměřují i na bezpečnost autobusové přepravy, policisté provádějí spolu s Centrem služeb pro silniční dopravu v každém kraji zhruba dvacetkrát za měsíc. „Cílené akce na autobusovou dopravu provádíme v období letních prázdnin,“ doplnila mluvčí.

Školy by měly objednávat autobusy vybavené pásy

Žádná konkrétní pravidla přímo pro přepravu školních skupin neexistují. Děti by ale určitě neměly sedět například po třech. „Je vždy lepší, když dítě sedí samostatně připoutané bezpečnostním pásem. V případě havárie se takto připoutané dítě udrží v sedadle a jeho případná zranění budou minimalizována proti nepřipoutanému dítěti,“ potvrdil Farář.

Autobusy vybavené bezpečnostními pásy však podle něj bývají téměř stoprocentně využity na běžných linkách a pro krátké, nepravidelné zájezdy bývá obtížné je zamluvit. Pronájem novějších typů také bývá dražší, což se ne vždy slučuje se snahou školy stlačit cenu zájezdu na minimum.

Mrtví při autobusových nehodách

V období let 1993 až 2013 zemřelo na českých silnicích 32 řidičů autobusů a 89 cestujících. Nejtragičtější, jak z pohledu řidičů autobusů, tak z pohledu cestujících, byl rok 2003, kdy přišlo o život 6 řidičů autobusů a 23 cestujících. Tehdy havaroval autobus u Nažidel (více zde).

Zdroj: Besip

„Pro přepravu dětí by však měly být dálkové autobusy s bezpečnostními pásy organizátorem zájezdu požadovány,“ podotkl šéf Besipu.

V případě havárie autobusu či náhlého brzdění je nejrizikovější sezení na sedadlech v první řadě za řidičem, na sedadlech za zadními dveřmi a uprostřed zadní pětky. Tato místa proto musejí být v novějších autobusech vybavena takzvanými tříbodovými pásy. Na nich by děti do dvanácti let podle zákona vůbec sedět neměly.

Stejně tak se nedoporučuje cestovat v dálkových autobusech s dětmi do tří let. Problém tkví v tom, že dětské sedačky se vyrábějí právě pouze pro uchycení tříbodovým pásem.

„Právní předpisy, dokumenty Evropských společenství, vyráběná technická zařízení a konstrukce autobusů neřeší a nepodporují přepravu dětí do tří let věku,“ potvrdil Farář.

Téma přepravy dětí v autobusech se podle něj dlouhodobě probírá za účasti odborníků ze států EU včetně České republiky i na půdě OSN, kde se pracuje na návrhu mezinárodních předpisů. „Uspokojivé řešení, jiné než aktuálně platné, nebylo dosud nalezeno,“ dodal.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.