Povinné ručení nemá placeno každý pátý majitel vozidla

P r a h a (myš) - Každý pátý majitel vozidla porušuje zákon a vyhýbá se placení takzvaného povinného ručení. Podle údajů ministerstva vnitra a České pojišťovny, která má monopol na vybírání tohoto zákonného pojištění, totiž z více než pěti milionů automobilů, které jsou v evidenci policie, jsou řádně pojištěny pouze čtyři miliony. Majitelé nepojištěných aut přitom riskují, že v případě, že zaviní nehodu, přijdou o pěknou řádku peněz.
"Česká pojišťovna sice škodu poškozeným zaplatí, ale pak tuto částku požaduje na neplatiči a může ji v případě liknavosti vymáhat i soudně," řekl mluvčí ústavu Michal Urban. Na neplatiče však zřejmě doplácejí i poctiví řidiči. Sazby pojistek totiž rok co rok rostly podle České pojišťovny právě proto, že vybrané peníze nestačí na vyplácení škod za nehody. Dopravní inspektorát k letošnímu prvnímu pololetí eviduje 5,29 milionu vozidel, pojišťovna však vybrala pojistky jen u pětiny z nich. "Zvyšování poplatků v minulých letech nebylo na místě, protože kdyby Česká pojišťovna vybrala peníze skutečně ode všech, jen za loňský rok by dostala zhruba o jednu miliardu korun navíc," tvrdí Josef Pohl z Nejvyššího kontrolního úřadu. Podle ředitele služby dopravní policie Zdeňka Bambase ministerstvo vnitra s Českou pojišťovnou nyní spolupracuje tak, aby i ona mohla mít k dispozici úplný seznam všech evidovaných vozidel. "Přihlášené vozidlo musí být pojištěno, i když stojí v kůlně na špalkách, a to je věcí pojišťovny, aby si to ohlídala," uvedl Bambas. Doklad o zaplacení povinného ručení musí mít motorista vždy u sebe. "Pokud řidič nemá ústřižek složenky ani výpis z bankovního konta, může dostat na místě blokovou pokutu do tisíce korun, " upřesnil Bambas. Policisté však podle zkušeností řidičů při běžných prohlídkách požadují doklad zřídka. Česká pojišťovna, která ze zákona spravuje pro stát povinné ručení, rok co rok žehrala, že jí kvůli nízkým sazbám vzniká schodek v rezervách. Ty musí vytvářet na dlouhodobá odškodnění, například na doživotní rentu v případě trvalé újmy na zdraví poškozeného. Z předběžných závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu však vyplývá, že se jen v loňském roce pojišťovně nepodařilo vybrat na pojistném zhruba jednu miliardu korun. Povinné ručení totiž v loňském roce nezaplatilo přes milion, tedy zhruba dvacet procent vlastníků motorových vozidel. "Nároky pojišťovny na stát, aby tento deficit uhradil, tak nejsou prokazatelné," podotkl Josef Pohl z Nejvyššího kontrolního úřadu. Mluvčí pojišťovny Michal Urban ovšem míní, že se počet neplatičů pohybuje pouze mezi pěti až deseti procenty, tedy na úrovni evropských zemí. Ve všech okolních zemích i v celé Evropské unii je však trh s povinným ručením liberalizován. Zrušení monopolu přitom podle odborníků s sebou nese i výrazné snížení počtu motoristů, kteří se povinnosti zaplatit vyhýbají. Ministerstvo navíc po uvolnění trhu povinného ručení předpokládá pro neukázněné motoristy i podstatně vyšší sankce: od pokuty v řádu několika tisíc korun přes zákaz řízení po dobu jednoho roku až po hrozbu odebrání státní poznávací značky. Kontrolní úřad rovněž kritizuje, že se povinné ručení nevztahuje bez výjimky na všechna vozidla. Auta, která vlastní rozpočtové a příspěvkové organizace, se totiž podle zákona na úhradě pojistného nepodílejí. Ministerstvo financí poukazuje jednou ročně České pojišťovně zálohu na případné nehody a ty pak na konci roku zpětně proúčtuje. Platí tedy jen skutečné náklady škod způsobené vozidly ve vlastnictví státu.

Video