Jméno Exxon Valdez se zarylo do povědomí světa v březnu 1989, kdy tanker ztroskotal u břehů Aljašky a do moře vyteklo přes 40 milionů litrů ropy. I když to nebyl největší únik toxické látky, důsledky byly pro americké pobřeží fatální. Zemřely miliony zvířat a ropa se nachází na pobřeží dodnes (více o tragické havárii si můžete přečíst zde).
Plavidlo bylo po havárii odtaženo a opraveno. Majitelé ho několikrát přejmenovali, postupně neslo jména Exxon Mediterranean či SeaRiver či Dong Fang Ocean. Před deseti lety bylo upraveno a začalo převážet železnou rudu. V roce 2010 se v Jihočínském moři srazilo s jinou lodí a bylo opět těžce poškozeno.
Od té doby změnilo ještě jednou jméno na Oriental Nicety a také majitele. Teď už šestadvacetiletý tanker čeká jen rozebrání na součástky v indickém přístavu Alang. Indové se v něm orientují právě na likvidaci vysloužilých plavidel. Nicméně v případě někdejšího Exxonu Valdez narazili na protesty ochránců přírody.
Ti podali stížnost s tím, že tanker obsahuje toxické látky. Někdejší Exxon Valdez byl dokonce už v květnu na cestě do přístavu, úřady mu ale vplutí zakázaly a čekaly na rozhodnutí soudu. Soudci nyní vyřkli verdikt, který zní, že loď může být rozebrána v Alangu, ale jeho majitelé musí zaplatit za likvidaci jakéhokoliv toxického materiálu, který bude na plavidel nalezen, uvedla agentura AP.
Indie má jeden z největších průmyslů na světě na rozebírání starých lodí. Nicméně aktivisté upozorňují, že jednotlivé společnosti nedodržují řádně pravidla k ochraně zaměstnanců i přírody při nakládání s toxickými materiály.