Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pouť prokletého tankeru Exxon Valdez končí, Indové ho rozeberou na šrot

  8:00
Tanker, který kdysi nesl jméno Exxon Valdez a stal se nejděsivějším symbolem ropných katastrof, čeká už jen poslední cesta. Vpluje do indického přístavu Alang, kde ho v loděnicích rozeberou na šrot. Musel to schválit indický soud, protože ochránci přírody protestovali a tvrdili, že loď je kontaminovaná.

Plavidlo Oriental Nicety, který kdysi neslo jméno Exxon Valdez, kotví u indických břehů a čeká na povolení ke vplutí do přístavu Alang (30. června 2012) | foto: AP

Jméno Exxon Valdez se zarylo do povědomí světa v březnu 1989, kdy tanker ztroskotal u břehů Aljašky a do moře vyteklo přes 40 milionů litrů ropy. I když to nebyl největší únik toxické látky, důsledky byly pro americké pobřeží fatální. Zemřely miliony zvířat a ropa se nachází na pobřeží dodnes (více o tragické havárii si můžete přečíst zde).

Plavidlo bylo po havárii odtaženo a opraveno. Majitelé ho několikrát přejmenovali, postupně neslo jména Exxon Mediterranean či SeaRiver či Dong Fang Ocean. Před deseti lety bylo upraveno a začalo převážet železnou rudu. V roce 2010 se v Jihočínském moři srazilo s jinou lodí a bylo opět těžce poškozeno.

Tanker Exxon Valdez na archivním snímku

Tanker Exxon Valdez na archivním snímku

Od té doby změnilo ještě jednou jméno na Oriental Nicety a také majitele. Teď už šestadvacetiletý tanker čeká jen rozebrání na součástky v indickém přístavu Alang. Indové se v něm orientují právě na likvidaci vysloužilých plavidel. Nicméně v případě někdejšího Exxonu Valdez narazili na protesty ochránců přírody.

Ti podali stížnost s tím, že tanker obsahuje toxické látky. Někdejší Exxon Valdez byl dokonce už v květnu na cestě do přístavu, úřady mu ale vplutí zakázaly a čekaly na rozhodnutí soudu. Soudci nyní vyřkli verdikt, který zní, že loď může být rozebrána v Alangu, ale jeho majitelé musí zaplatit za likvidaci jakéhokoliv toxického materiálu, který bude na plavidel nalezen, uvedla agentura AP.

Indie má jeden z největších průmyslů na světě na rozebírání starých lodí. Nicméně aktivisté upozorňují, že jednotlivé společnosti nedodržují řádně pravidla k ochraně zaměstnanců i přírody při nakládání s toxickými materiály.

Alang, Indie

Alang, Indie


Témata: katastrofy, Loď, Ropa




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.