Podle mluvčího záchranářů ve středu rychle vzrostl počet obětí, nyní se však budou potapěči muset k dalším tělům probourat přepážkami kajut, což vyprošťování patrně zpomalí.
Zkáza trajektuTRAGÉDIE: U korejských břehů se potopil trajekt HRDINOVÉ: Vzdali se záchranné vesty, sami se utopili CHAOS: Dejte jim aspoň kruhy, nabádali posádku kontroloři SEBEVRAŽDA: Učitel přežil havárii, pak si vzal život DOKUMENT: Komunikace mezi trajektem a pevninou KAPITÁN: Čelí podezření, že z lodi prchl mezi prvními OBHAJOBA: Byla studená voda, hájí pozdní evakuaci kapitán ESEMESKY: Ještě nejsme mrtví, psali cestující z útrob trajektu |
Úřady týden po nehodě podle BBC evidují 152 pohřešovaných lidí. Naděje na jejich přežití je mizivá a s každou hodinou dále klesá. Korejské úřady podle webu CNN uvedly, že potápěči na třetí a čtvrté palubě potopeného trajektu neobjevili žádné vzduchové kapsy, ve kterých by mohli přežít lidé.
Vyprošťovací operace je fyzicky i psychicky náročná. Kvůli špatné viditelnosti, která činí jen několik centimetrů, musí potápěči zatopené prostory prohledávat hmatem. Jejich práce je navíc omezena přístupem ke kyslíku. Pokud využívají přívod hadicí, trvá jejich pracovní směna zhruba hodinu, v případě použití kyslíkové bomby se po 20 minutách musí vynořit.
Loď se potopila minulý týden ve středu nedaleko pobřeží Korejského poloostrova. Na palubě v té době bylo 476 lidí, z toho 339 dětí a učitelů na školním výletě. Trajekt se potopil velmi rychle, prakticky celý byl pod vodou už dvě hodiny po té, co z něj přišel nouzový signál.
Řada lidí v lodi uvázla, kvůli nakloněné palubě se cestující nedokázali dostat ven. Kapitán navíc rozhlasem pasažéry vyzval, aby zůstali na svých místech (o evakuaci čtěte zde).
Konečný počet obětí jednoho z nejhorších neštěstí v moderních jihokorejských dějinách tak s největší pravděpodobností dosáhne tří stovek. Většinou přitom jde o mladé lidi.
Kondoluje i KLDR
Policie ve středu zatkla další dva členy posádky, které podezřívá, že mají na nehodě díl viny. Většina posádky byla mezi 174 lidmi, které se po ztroskotání podařilo zachránit.
Celkem se v celách ocitlo jedenáct lidí odpovědných za řízení a provoz lodi, mezi nimi i kapitán. Jejich chování veřejně odsoudila i jihokorejská prezidentka Pak Kun-hje. "Činy kapitána a některých členů posádky jsou naprosto nepochopitelné, nepřijatelné a srovnatelné s vraždou," prohlásila prezidentka (více čtěte zde).
Prokuratura ve středu také provedla několik domovních prohlídek, policisté navštívili dům majitele společnosti Čchonghečin, která potopený trajekt provozovala, a dům jeho syna. Důvodem prohlídek jsou možné finanční nesrovnalosti, neboť po nehodě vyšlo najevo, že majitel společnosti strávil v 90. letech kvůli podvodům čtyři roky za mřížemi, uvedla zpravodajská stanice SkyNews.
Jižní Korea nadále dostává ze zahraničí kondolence. Lítost nad neštěstím vyjádřil také totalitní režim KLDR, který obvykle Soulu adresuje výhrůžky, poznamenal Reuters. Obě země jsou totiž formálně ve válečném stavu, neboť korejská válka z let 1950-53 skončila jen příměřím a ne podpisem řádné mírové smlouvy. "Vyjadřujeme soustrast za pohřešované a mrtvé, mezi kterými jsou i mladí studenti," citovalo jihokorejské ministerstvo pro sjednocení dopis z Pchjongjangu.