Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potopený tanker s chemikáliemi ohrožuje mořskou faunu

  12:06aktualizováno  12:06
Francie vyslala speciální miniponorku, aby zmonitorovala stav vraku italského tankeru Ievoli Sun, který se v úterý potopil severozápadně od ostrova Alderney v Lamanšském průlivu i s 6000 tunami toxického nákladu na palubě. Očekává se, že do přístavu Cherbough poblíž Aldernay dorazí ve středu francouzský prezident Jacques Chirac, aby prodiskutoval postup dalších operací. Na palubě tankeru jsou 4000 tun styrénu a další 2000 tun nespecifikovaných chemikálií. Ekologové varují, že chemikálie by mohly mít rozsáhlý dopad na životní porstředí a poškození mořské fauny.
Italský tanker Ievoli Sun

Italský tanker Ievoli Sun - Záchranáři se spouštějí z vrtulníku na palubu italského tankeru Ievoli Sun při záchranné akci na evakuaci 14členné posádky poté, co plavidlo v pondělí za bouře zroskotalo mezi jižní Anglií a severní Francií. V úterý byl potom Ievoli Sun tažen Lamanšským průlivem k francouzským břehům a přitom se potopil i s 6000 tunami chemického nákladu u ostrova Alderney. (31.října 2000) | foto: Reuters

Italský tanker Ievoli Sun se v úterý potopil v Lamanšském průlivu v oblasti Normanských ostrovů. Plavidlo i s 6000 tunami nebezpečného toxického materiálu údajně dopadlo neporušené na mořské dno. Hlavní hrozbou je podle odborníků styrén, který je ve vodě nerozpustný, vysoce korozívní a používá se k výrobě polystyrénu a syntetického kaučuku.

Tanker se potopil, když byl v úterý tažen k francouzským břehům poté, co v pondělí za bouře mezi jižní Británií a severní Francií ztroskotal. Čtrnáct členů posádky muselo být evakuováno pomocí vrtulníků.

Sdružení Greenpeace varuje před hrozbou ekologické katastrofy. Vyslalo do oblasti svoji vlastní loď, aby monitorovala stupeň znečištění okolních vod.

Pobřežní hlídky hlásí, že chemikálie z nákladu prosákly v omezeném množství do vody. Kolem tankeru byla stanovena speciální uzavřená zóna v okruhu dvou mil.

Britské monitorovací letadlo, které prozkoumalo místo havárie v úterý, ohlásilo, že na vodě byly jasně patrné stopy styrénu. Vědci říkají, že lesklá bezbarvá chemikálie se rychle vypařuje a že náklad na palubě tankeru by měl během 40 dnů ztuhnout.

"Samozřejmě se nám to nelíbí, komu by se znečišťování moře líbilo, ale musí se to celé zvážit v kontextu podobných událostí. Nesouhlasím s Greenpeace, že by tato havárie mohla vést k závažné katastrofě," prohlásil Kevin Colcomb z britské pobřežní a námořní agentury.

Záchranné práce řídí Francie
Ačkoli se tanker potopil v britských vodách, na záchranných operacích se podílejí vedle Britů i Francouzi, kteří celou akci také řídí.

Francouzské úřady nyní také zkoumají bezpečnostní standardy tankeru. Ukázalo se totiž, že stejná italská firma, která dala povolení k plavbě Ievoli Sun, rovněž odsouhlasila bezpečnost ropného tankeru Erika, který minulý rok zamořil bretaňské pobřeží deseti miliony tun nafty.

Prezident Chirac zdůraznil, že není přijatelné, aby se takovýmto plavidlům povolovalo přepravovat po moři nebezpečné náklady. Dopisovatel BBC řekl, že je jasné, že Francie, která tento půlrok předsedá Evropské unii, se pokusí v rámci unie prosadit evropská pravidla na bezpečnost přepravy nákladů po moři.

Ievoli Sun byl zachraňován v pondělí
Kapitán italského tankeru s nákladem 6000 tun chemikálií už v neděli hlásil, že do lodi za bouře vnikla voda. V pondělí ohlásil, že v dvojitém plášti plavidla je díra a vysílačkou požádal o pomoc. Poté ho spolu se třinácti členy posádky z plavidla evakuovali záchranáři za pomoci vrtulníků.

Přední část tankeru byla už v pondělí zatopená vodou a odborníci nevyloučili, že z nádrží na zádi se dostala do moře jedovatá kapalina. Nyní tanker sedí i s nebezpečným nákladem na mořském dně u Normanských ostrovů na severozápadě Francie.

Německá nákladní loď se dřevem ztroskotala v úterý
Velmi dramatické bylo v úterý zachraňování posádky německé nákladní lodi Faros u dánského pobřeží. Námořníci museli při devítimetrových vlnách a za úplné tmy naskákat do moře a vyšplhat se na plošinu, odkud je odvezly vrtulníky. Jeden ze členů posádky dánského záchranného člunu se však při akci utopil.

Posádka plavidla, které bylo naloženo dřevem, vysílala signál SOS poté, co se do strojovny dostala voda a loď přestala být ovladatelná. Náklad se uvolnil a nejspíše zmizel v moři.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na Slovensku odsoudili exministry, miliardový tendr vyvěsili na nástěnku

Slovenský soud uznal dva bývalé ministry vinnými z machinací při miliardovém tendru. Uložil jim za to dlouholeté tresty. Další tři obžalované v případu, kteří...  celý článek

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Americký prezident Donald Trump odsoudil násilí extremistů v Charlottesville....
Soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret pár hodin před platností

Federální soud v Honolulu v úterý zablokoval protiimigrační dekret prezidenta USA Donalda Trumpa, který zakazoval vydávání přistěhovaleckých víz občanům z osmi...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.