Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potíže pražského Dopravního podniku: levné kupony a slevy

  13:27aktualizováno  13:27
Přestože má pražský Dopravní podnik skoro nejvíc zaměstnanců ve srovnání s evropskými velkoměsty, provozní náklady na ujeté kilometry jsou v české metropoli druhé nejnižší ze všech.

Pražský DP má ve srovnání s evropskými městy nízké náklady, ani ty však nestačí uhradit z jízdného. (Ilustrační foto) | foto: MF DNES

Vyplývá to z analýzy společnosti Deloitte, která srovnala deset evropských velkoměst. "Průměrné náklady na jednoho cestujícího jsou o 59 procent nižší, než je průměr ostatních evropských měst," píše se v letošní zprávě Deloitte, kterou má MF DNES k dispozici.

Na nízkých nákladech se podílejí zejména nižší mzdy řidičů ve srovnání s ostatními městy. Zatímco v Praze si řidič autobusu vydělá asi 26 tisíc, v Hamburku je to i 70 tisíc korun.

Pražská MHD v číslech.

"Čísla potvrzují skutečnost, že podnik dokáže efektivně kontrolovat náklady, a to i při vysoké nabídce služeb," uvádí autoři zprávy.

Nejvíce peněz na provoz svého podniku vydává Brusel. Tam provozní náklady na jednoho cestujícího převyšují dvě eura. V Praze to není ani půl eura. Nejnižší náklady z deseti srovnávaných měst hlásí Budapešť.

Jízdné vydělá jen čtvrtinu

Všechny dopravní podniky si nevystačí s tím, kolik vyberou na jízdném, a všechny jsou závislé na dotacích od radnice. Ovšem žádný městský dopravce od Londýna přes Berlín, Amsterdam, Barcelonu či Vídeň až k Milánu a Budapešti není na dotacích města tak závislý jako ten pražský.

Jízdenky a zejména předplatné kupony jsou totiž v české metropoli tak levné, že podnik vybere na jízdném jen asi 10 centů za každého cestujícího. Je tedy jasné, že zbylých 40 centů k dorovnání nákladů musí získat z jiných zdrojů - na dotacích.

MHD v číslech.

Jak je to možné, když jízdenka stojí 26 korun, tedy zhruba 1 euro? Je to tím, že dvě třetiny tržeb z jízdného získá pražský podnik z předplatných kuponů, které jsou i po přepočtení životních příjmů a nákladů v jednotlivých zemích nejlevnější.

Roční kupon v Praze přijde na asi 210 eur, v Londýně na 1 180 eur.

Roli hrají i pražské štědré slevy. Lidé starší 60 let mají automaticky levnější jízdné, když jsou o deset let starší, tak jezdí zadarmo. Stejně tak děti do šesti let. Slevy poskytuje město i studentům a žákům.

"Zásadním důvodem pro nízkou průměrnou tržbu je cena časového jízdného a rozsáhlý systém slev a přeprav zdarma," zhodnotil Deloitte.

Na slevy přitom stejně jako na ceny jízdenek nemá dopravce vliv. Ty záleží na městských zastupitelích a také na státu. "Na slevách máme ztrátu 1,8 miliardy, kterou nám nikdo neproplatí," spočítal mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Podle průzkumů má přitom v roce 2020 jezdit hromadnou dopravou více než polovina cestujících starších 70 let.

Kdo řídí Dopravní podnik Praha?

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.