Horská služba má zatím zkušenosti, že většina lidí, kteří se dostanou do problémů, volá známým, na policii či na horské chaty a než se informace dostane k záchranářům, uplyne drahocenný čas.
"Když například někdo zabloudí ve vánici a zavolá na 155, dispečerka se může radiostanicí či mobilním telefonem okamžitě spojit s naší službou a během několika minut rozjedeme záchrannou akci," podotkl Klimeš. Podle něj je dispečerka ve spojení také s vrtulníkovými letkami olomouckých a ostravských lékařů.
Záchranáři si nicméně pochvalují, že jim rozmach telefonování z mobilních přístrojů značně usnadňuje práci. Zatímco dříve museli při pátrání po ztracených turistech prohledávat naslepo obrovské území hor, dnes jim s pomocí mobilu může dát zbloudilec vědět, kde se zhruba nachází.
"Myslím, že turisté mají i lepší mapy a dávají si víc pozor, protože za posledních deset let záchranných akcí ubylo," konstatoval náčelník.
Klimeš, který převzal funkci teprve před měsícem, chce činnost jesenické služby více přiblížit veřejnosti. "Hodlám se zaměřit na prevenci a říct veřejnosti, co všechno horští záchranáři dělají a jaké informace z hor naopak získají lidé jinde. Mohlo by nám tak ubýt zásahů," řekl Klimeš.
Jesenická služba vstupuje do sezony s osmi profesionálními a šesti sezonními pracovníky, zázemí tvoří dalších 70 dobrovolníků.