Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Postavil solární letadlo. Když vzlétne, obletí svět

  20:08aktualizováno  20:08
Jeho otec objevoval neprobádané hlubiny moře v prvních batyskafech, on se zapsal do historie prvním obletem Země v horkovzdušném balonu. Nyní chce Švýcar Bertrand Piccard další prvenství – oblet hodlá zopakovat, tentokrát však s letadlem na sluneční energii.

Bertrand Piccard při představení letadla na sluneční energii. (26. 6. 2009) | foto: Reuters

Letoun, který mu průlomový let má umožnit, představil švýcarský dobrodruh včera. Váží zhruba tolik co rodinné auto a rozpětí má téměř stejné jako čtyřmotorový Airbus A340.

Proč ten nepoměr? Je totiž z ultralehkých materiálů a na křídlech nese desetitisíce solárních článků. Ty budou nabíjet baterie, které letadlo poženou rychlostí 50 kilometrů za hodinu i v noci.

Zatím sice neumí létat, ale do konce roku by podle Piccarda měly začít první testy. Za tři roky se plánuje první přelet Atlantského oceánu. Kdy hodlá obletět zeměkouli, Švýcar zatím neřekl. Jeho plány však nereálné nejsou.

"Technologie solárních článků je dnes už velmi vyspělá, stejně tak jako materiály, ze kterých se letadla konstruují. Čistě technicky není problém sestrojit letadlo, které se ve vysokých výškách udrží libovolně dlouho, ale vše je otázkou peněz. Sestrojení takového stroje bude velmi drahé. Pokud má dost sponzorů, může se to povést," uvedl odborník na letectví Martin Valek.

Letadla na sluneční pohon zajímají armádu

To, že je v současnosti možné sestrojit letoun, který prakticky nemusí delší dobu přistát, prokázal například projekt bezpilotního letadla Zephyr-6, které se v rámci prezentace pro americkou armádu udrželo ve vzduchu tři dny.

Ve dne si bralo energii ze slunečního záření a v noci ji čerpalo z baterií, které se průběžně nabíjely. Solární panely jsou u tohoto stroje umístěny na křídlech, která jsou sestrojena z ultralehkých materiálů, jedno váží zhruba 200 gramů.

Na podobném principu má fungovat i Piccardův projekt. Letoun vážící 1 500 kilogramů, tedy asi tolik jako větší rodinný vůz, má rozpětí křídel 61 metrů, což umožnilo umístění 24 tisíc solárních článků. Energie z nich bude pohánět čtyři elektromotory.

Vzhledem k tomu, že nový letoun je v první řadě konstruován s ohledem na co možná největší úsporu energie, dosáhne nejvyšší rychlosti zhruba 50 kilometrů v hodině. Uletět plánovanou trasu by tak dobrodruhovi trvalo mezi 20 a 25 dny. Proto let neproběhne v jednom kuse, ale bude mít několik zastávek – po pěti dnech.

Bertrand Piccard (napravo) se svým šéfinženýrem Andrem Borschbergem při představení letadla na sluneční energii. (26. 6. 2009)

Piccard se bude střídat v řízení po etapách se svým šéfinženýrem Andrem Borschbergem. Cesty kolem světa nejrůznějšími dopravními prostředky jsou obecně lákadlem na sponzory, a pokud spadají do kolonky "ekologické", mají zajištěnu i solidní pozornost médií.

Jeden z nejznámějších pokusů o cestu kolem světa "solárním automobilem" podnikl Švýcar Louis Palmer. Byl to první úspěšný pokus svého druhu, nicméně automobil nebyl energeticky soběstačný a v průběhu cesty musel Palmer baterie svého auta nabíjet, i když, jak tvrdí, jen ze zdrojů, které získávaly energii opět ze slunce.

Problémem automobilů na sluneční pohon je to, že jediný vhodný prostor pro fotovoltaické články je na střeše a ta není dost velká na to, aby mohla zásobovat energií celý vůz. Naproti tomu na letadlech jsou dostatečným počtem panelů osazena křídla.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hlavní město Tchaj-wanu Taipei v době výpadku elektřiny (15.8.2017)
Tchaj-wan postihl masivní blackout. Ministr se lidem omluvil a rezignoval

Tchajwanský ministr hospodářství Li Čch’-kung rezignoval poté, co více než 6 milionů domácností v úterý postihl výpadek proudu. Uvedla to agentura AP. Ministr...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Fašisté v USA hýří energií, úřady spěšně odstraňují pomníky Konfederace

Pravicoví extremisté ve Spojených státech srší nově nabytým sebevědomím a chystají další akce. Povzbudily je potyčky v Charlottesville a slova Donalda Trumpa,...  celý článek

Hranice mezi Irskou republikou a Severním Irskem je dnes neviditelná. (25....
Hranice v Irsku by měla po brexitu zůstat neviditelná, přeje si Londýn

Mezi Irskem a Severním Irskem by po odchodu Británie z Evropské unie neměla být žádná viditelná hranice. Britská vláda uvádí, že chce nepřerušovanou hranici,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.