Snímek z filmu La Boulangere de Monceau (Pekařka z Monceau)

Snímek z filmu La Boulangere de Monceau (Pekařka z Monceau) | foto: Kavárna

Poslední vlna legendy francouzského filmu Erika Rohmera

  • 0
Cinefilové - a zejména milovníci francouzského filmu - tento týden nejspíš smutní. Eric Rohmer, jeden z pilířů francouzské nové vlny, zemřel 11. ledna ve věku 89 let. Přestože to nebyl zrovna mainstreamový režisér, francouzský tisk mu vzdává hold na prostoru, který zejména při pohledu z České republiky může působit hodně překvapivě.

Velké deníky o režisérově smrti informují se značným respektem. Odešla "legenda francouzského filmu", jež vytvořila "nový (estetický) kánon", píše s notnou dávkou patosu Le Monde. Zatímco středolevicový list Libération věnuje režisérově památce speciální číslo (!) a na prvních deseti stranách (!!) popisuje režisérův život jako "Rohmerovu odyseu" a noří se do jeho filmového "světa poezie a krutosti". Oslavný nekrolog Libération navíc uvozuje celostránkový černobílý portrét koncentrovaného starce na titulní straně s titulkem "Rohmer, na konci povídky". Do určité míry je to od deníku odvážné gesto, s nímž někteří francoužští intelektuálové možná budou polemizovat. Je takový prostor totiž adekvátní, anebo jde o projev snobismu?

K názvům filmů

Snímky, které nebyly uvedeny
v československé nebo české distribuci (nebo televizi) ponecháváme na prvním místě v originálním názvu. Snímky, které
u nás uvedeny byly
, píšeme rovnou s českými názvy. 

Redaktoři kulturních rubrik se nicméně shodují v jednom: Eric Rohmer náležel k pilířům nové vlny a pro francouzský film udělal mnoho. Už jen tím, že přispěl k inovativímu způsobu natáčení a práce s herci-neherci, tedy k takzvané cinéma-vérité. Ta zbavila francouzskou kinematografii strnulosti a otravného teatrálního způsobu hraní. Na internetových stránkách francouzské Cinématheque je důležitost zesnulého režiséra postavena rovněž na jeho tvorbě teoretické: "Na Rohmerově filmové doktríně stojí dnes celá koncepce francouzské nové vlny." Soubor jeho nejdůležitějších kritických prací z let 1948-1979 byl ve Francii poprvé vydán roku 1984 pod názvem La gout de beauté (Kapka krásy).

Od teorie k praxi čili krušné začátky

S novým a neotřelým stylem filmové narace se Eric Rohmer setkává během padesátých let; tehdy sám točí krátkometrážní snímky a jako filmový kritik (a později i šéfredaktor intelektuálně mimořádného vlivného časopisu Cahier du Cinéma) podporuje díla "podvratných" režisérů, setkává se i osobně s Truffautem, Godarem či Rivettem. Ve svých čtyřiceti, tedy na konci oněch padesátých let, se Rohmer rozhodne pro opravdovou filmovou kariéru. Ta však nezačne příliš povzbudivě. Zatímco Godardův snímek U konce s dechem (1960) či Truffaultův Nikdo mne rád (1959) představují komerční úspěch a plní kinosály prařížské Latinské čtvrti, Rohmerův dlouhometrážní debut - Le Signe du Lion (Ve znamení lva, 1959) je komerčním propadákem. Navíc přichází do kin až s tříletým zpožděním, poté co si Rohmer založí - společně s nadšenou cinefilkou Barbetovou Schroederovou - vlastní produkční firmu Films du Losange.

Snímek z filmu Moje noc s Maud

Onen počáteční neúspěch může vysvětlovat, proč Eric Rohmer (vlastním jménem Maurice Schérer) začal na veřejnosti vystupovat pod pseudonymem. Sám v jednom ze starších rozhovorů pro Le Monde uvedl, že pseudonym začal používat proto, aby "utajil před svou rodinou, že točí filmy".

Po neúspěchu se Rohmer rozhodl točit povídky. A začal je skládat do tématických cyklů či seriálů. "Tak systematický způsob je vidět pouze u jednoho jediného dalšího režiséra, Krzysztofa Kieslowského a jeho Dekalogu či trilogie Tři barvy: Modrá, Bílá, Červená," píše jeden filmový kritik na stránkách Cinématheque.

Snímek z filmu La Boulangere de Monceau (Pekařka z Monceau)

Jako první tedy vstoupil do kin roku 1963 Rohmerův třiaadvacetiminutový filmeček La Boulangere de Monceau (Pekařka z Monceau), úvodní díl šestice Morálních povídek. A podle Libération tento příběh o nesmělém zamilovaném mladíkovi, který brázdí ulicemi 17. pařířského okrsku po stopách mladé ženy, už v sobě nese celý Rohmerův svět: "citovou nerozhodnost hlavních postav, ponoření se do specifického prostředí (Paříž v květnu), virtuozitu dialogu, hru s povrchostí, skloubení romaneskního vyprávění s neorealistickým dokumentem a samozřejmě uzavřený příběh s morálním poučením".

Doma zprvu nebyl až takovým prorokem

Základem je rozpor

 "Zásadní roli v jeho tvorbě hraje vypravěč, který si často ze životní reality zkonstruuje příběh, jenž se ani nestal, jako například ve snímku Klářino koleno (1970). Klame (se) však nejen vypravěč, ale většina rohmerovských postav, které se snaží žít svůj život jako román, kde by byly hlavní postavou. Jejich vize skutečnosti je natolik pohltí, že nevnímají skutečnou realitu. Dynamika příběhu tak často vyplývá z rozporu mezi slovy a obrazem reality. Například Sabine z Krásné svatby (1982) si zcela vážně vysní svou svatbu, ačkoliv její vztah s Edmondem je čistě platonický."

Kamila Boháčková, Lidové noviny 13. ledna 2010

Ve Francii teď tak oplakávaný režisér se však nejdříve proslavil díky USA. Jeho eroticko-filozofické snímek Moje noc s Maud (1969), která se ve Francii zpočátku nesetkala s pochopením, vynesla Rohmerovi v USA roku 1969 nominaci na Oscara. Na Moji noc s Maud volně navazují tituly Klářino koleno (1970), Láska odpoledne (1972) či v německé produkci natočená Die Marquise von O... (Markýza z O..., 1976). O Rohmerově nadání vyprávět o jednom tématu mnoha způsoby vypovídá následujících šest snímků z cyklu Komedie a přísloví (Comédies et proverbes, 1980-1987) a čtyři Příběhy ročních období (Contes des quatre saisons, 1989-1998), kteréžto kvarteto před časem odvysílala i Česká televize.

Francouzský tisk podtrhuje "dokonalost filmových dialogů", které si režisér sám psal, či schopnost "erotizace jazyka". A neopomíjí zmínit ani často opakované téma Rohmerových filmů, kterým je "rozpor". S tím možná souvisí i skutečnost, že Eric Rohmer vždy kráčel nezávisle na dalších představitelích nové vlny. Za téměř půstoletí trvající kariéru natočil 25 filmů. A tyto filmy, spojující v sobě romaneskní lehkost a erotiku s filozofickou závažností, dodnes překvapují svou aktuálností.

Režisér Eric Rohmer, září 2001 se Zlatým lvem na festivalu v Benátkách

Několik internetových odkazů

Odkazy na články v Libération
http://www.liberation.fr/cinema/0101613291-l-odyssee-rohmer
http://www.liberation.fr/culture/0101613227-le-roman-de-rohmer

Odkaz na článek v Le Monde
http://www.liberation.fr/cinema/0101613291-l-odyssee-rohmer

Rozhovor s Erikem Rohmerem na francouzské Cinématheque
http://www.cinematheque.fr/fr/parlons-cinema/entretien-eric-rohmer.html

Blog na stránkách Cinématheque
http://blog.cinematheque.fr

Česko-Slovenská filmová databáze:
http://www.csfd.cz/herec/3809-rohmer-eric/


Video