Primátor Pavel Bém (vlevo) a ředitel projektu divize 5 Metrostavu Miloslav Zelenka zahájili další část ražby tunelu Blanka

Primátor Pavel Bém (vlevo) a ředitel projektu divize 5 Metrostavu Miloslav Zelenka zahájili další část ražby tunelu Blanka | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Poslední úsek tunelu Blanka se razí z ulice Myslbekova

  • 6
Výstavba tunelového systému Blanka dnes začala i ze stanoviště Myslbekova. Ražbu tunelu Brusnice zahájil pražský primátor Pavel Bém a zástupci společnosti Metrostav. Stavba stojí přes 21 miliardy korun, ražby by měly skončit s rokem 2010, první auta by mohla tunelem projet v roce 2011.

Tunel Brusnice je ražen pomocí nové rakouské tunelovací metody. Práce v podzemí budou probíhat dnem i nocí.

Jak je zvykem u horníků, ražba začala umístěním sošky svaté Barbory na stěnu tunelu. "Aby ochraňovala dílo samé, ale i pracovníky, protože se jedná o práci i v dnešní době poměrně rizikovou," vysvětlil rituál ředitel divize 2 Metrostavu Miloslav Hadrava.

Technické údaje tunelu

Tunel má dvě ražené přístupové roury.

Severní tunelová roura měří 534 metrů, jižní tunelová roura bude dlouhá 549 metrů.

Plocha výrubu jednotlivých tunelů je 180 metrů čtverečních. Šířka výrubu je 16,6 metrů, výška pak 12,7 metrů.

"Geologické poměry jsou v tomto místě velmi složité a proměnlivé. Kvalita horniny se snižuje k jámě Prašný most. Vzorky z prvního čtvrtletí roku 2010 tedy rozhodnou, jestli bude třeba v posledních 100 metrech tunelu sanačních opatření," píše se v tiskové zprávě.

Firma dnes zahájila ražbu severní části tunelu, v jižní začnou práce asi za dva měsíce. Stavaři budou mít nad hlavami asi 25 metrů horniny.

"Část stavby jde pod památkově chráněnou rezervací," uvedl pražský primátor Pavel Bém (ODS).

Ani jedna z tunelových rour však nepodchází žádné budovy kromě sídla Ministerstva kultury a domů lemujících ulici Jelení.

"Všude byly provedeny stavebně technické průzkumy, vše je geodeticky sledováno. Investor je ve spojení se všemi majiteli domů a bude reagovat na jejich podněty," ujišťuje magistrát i společnost Metrostav ve zprávě.

Stavaři tunelu už mají za sebou nebezpečný úsek pod pražskou Stromovkou, razící technika totiž prošla už i pod Šlechotvou restaurací, u které se loni dvakrát propadla zem. Ražbu zde stavaři obnovili znovu na jaře. Po propadu půdy totiž museli zem nad tunelem dělníci sanovat. - čtěte o propadené louce ve Stromovce

Tunel Blanka pod Letnou a Stromovkou

"Proraženo již je asi 70 procent délky všech tunelů," upřesnil Ludvík Šajtar, ředitel projektantské a konzultační společnosti Satra, která mimo jiné zajišťuje dokumentaci stavby.

Tunel povede z Troje na Letnou a stane se součástí severozápadní části městského okruhu. Jedná se o největší podzemní stavbu v České republice. Až bude dokončen, vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě, měřit bude přibližně 5,5 kilometru. Technologie budou stát 4,5 miliardy korun, samotná stavba pak 21,2 miliardy. - čtěte také: Stavbu tunelu Blanka chybějící povolení neohrozí, ujišťuje Bém

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video