Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední skupinu pilotů čeká výcvik na gripenech

  13:03aktualizováno  13:03
Poslední pětičlenná skupina českých armádních pilotů odletí do Švédska, aby tam absolvovala základní výcvik na nové stíhačky Jas-39 Gripen. Po zhruba desetitýdenním výcviku budou mít české vzdušné síly pro gripeny k dispozici 21 pilotů.

Nadzvukový letoun Jas-39 Gripen. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Poslední, v pořadí už čtvrtá, skupina pilotů odletí do Švédská k základnímu přeškolení na gripeny v únoru," řekl mluvčí 21. základny taktického letectva v Čáslavi Michal Prejzek.

Během desetitýdenního výcviku čeká ve Švédsku na piloty nejen teoretická příprava a simulátory, ale i lety nejprve na dvoumístných gripenech typu B a poté i samostatné starty v jednomístné variantě A.

Podle Prejzka má poslední pětice pilotů velké zkušenosti z letounu L-159 ALCA a jejich přechod na nový nadzvukový letoun by měl být oproti jejich kolegům snazší. Všichni piloti, kteří se dosud na nové stíhačky ve Švédsku přeškolovali, totiž přecházeli z technicky i avionicky zastaralých stojů MiG-21, které armáda loni z výzbroje vyřadila.

Po návratu domů absolvují piloti další výcvik na modernějších strojích Jas-39 Gripen C a D, které má ve výzbroji česká armáda.

Vzdušné síly mají zatím na letoun Jas-39 Gripen vyškolených už osm pilotů. Z toho dva jsou instruktoři, kteří jsou schopni cvičit další kolegy. Dalších osm pilotů už základní výcvik ve Švédsku absolvovalo a v těchto týdnech pokračují ve výcviku na domovské základně v Čáslavi.

"Švédská strana se zavázala vycvičit dohromady jednatřicet pilotů. Ta rezerva je kvůli tomu, kdyby některý z pilotů přešel na jinou funkci, rozhodl se odejít z armády nebo měl zdravotní potíže," konstatoval Prejzek.

Česká armáda má od loňska ve výzbroji čtrnáct letounů Jas-39 Gripen. Nové stroje pro zabezpečení vzdušného prostoru si Česká republika od Švédska pronajala na deset let přibližně za 19,6 miliard korun.

Český vzdušný prostor začaly gripeny střežit 1. července. V aliančním systému kolektivní ochrany NATINEADS nahradily v nepřetržité pohotovosti dosluhující a zastaralé stroje MiG-21.

V roce 2005 nalétali čáslavští piloti s novými letouny přes 900 letových hodin. Mají za sebou i několik ostrých startů, když pomáhali civilním letounům, které nenavázaly spojení s řízením letového provozu při přeletu nad Českou republikou.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Nácvik na oslavy ruského Dne námořnictva v Něvské zátoce u Petrohradu
Na Baltu se formují ruské válečné lodě. Petrohrad oslaví Den námořnictva

Přes čtyřicet bojových lodí a ponorek, desítky letounů, tisíce diváků a ruský prezident Vladimir Putin. Tak bude vypadat Petrohrad a Něvská zátoka v Baltském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.