Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední mrazivá slova pilota concordu:

  16:44aktualizováno  16:44
Poslední slova pilota společnosti Air France Christiana Martyho byla jedním z dosud nezveřejněných údajů, které včera představili francouzští vyšetřovatelé, kteří zkoumají trosky letadla Concorde, jež se zřítilo 26. července u Paříže.
Osmdesátistránkový dokument zahrnuje kromě dalších výsledků vyšetřování i pětiminutovou konverzaci mezi pilotem a řídicí věží, těsně před tím, než se concorde zřítil.

Vyšetřovatelé znovu potvrdili dřívější zjištění, že prasklá levá pneumatika byla prvotní příčinou, od které se odvíjel řetězec nešťastných selhání, která vedla k požáru nádrže, selhání motorů a nakonec k pádu a výbuchu letadla.

Francouzští vyšetřovatelé také oznámili, že to byla kontrolní věž na letišti Charlese de Gaullea, která první uvědomila posádku stroje, jenž už byl ve vzduchu, že má vážné problémy.

"Concorde zero...4590, hoříte. Jsou za vámi plameny," uvedl operátor v 16.43 hod. místního času v okamžiku, kdy se štíhlý nadzvukový concorde právě zvedl ze startovací dráhy.

Sedm vteřin poté navigátor letadla potvrdil: "Porucha motoru číslo dvě."

"Motor dvě vysadil," uvedl o čtyři sekundy později.

"Hoří to strašně, nevím jistě, jestli je to z motoru," vykřikl pak někdo v kritických sekundách na kontrolní věži.

V 16.43 a 31 sekund, 18 sekund poté, co byly zjištěny plameny, operátor chladnokrevně oznámil posádce: "Můžete přistát."

Piloti se vzápětí pokusili získat rychlost, aby se mohli přichystat na nouzové přistání na blízkém letišti Bourget, avšak krátce nato bylo slyšet, jak Marty říká: "Příliš pozdě," a hned poté "Není čas, ne." V ten okamžik bylo na hodinkách 16.44 a 16 sekund. Poslední nesrozumitelné zvuky z kabiny zazněly v 16.44 a 31 sekund.

V16.45 kontrolní věž potvrdila: "Concorde se zřítil".

Ze záznamu nevyplývá, že by posádka měla nějakou informaci o tom, že vybuchla pneumatika. Přes jeden měsíc trvající zkoumání trosek přineslo podle vyšetřovatelů ovšem jen hrubý nárys toho, jak celá nehoda probíhala. K tomu, aby mohli odpovědně sdělit detailní příčiny, budou potřebovat specialisté ještě celé měsíce. Zatím se přiklánějí k hypotéze, že prasknutí pneumatiky způsobil kovový předmět na ploše startovací dráhy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel britské bezpečnostní služby MI5 Andrew Parker při projevu v Londýně...
Teroristická hrozba v Británii dosáhla alarmující úrovně, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker prohlásil, že teroristická hrozba v zemi vzrostla alarmujícím tempem a je nejvážnější za 34 let jeho kariéry. V...  celý článek

Bouře Ophelia obrátila v Anglii tok vodopádu vzhůru nohama
VIDEO: Bouře Ophelia převrátila vodopád. Voda crčela vzhůru

Bouře Ophelia na Britských ostrovech vyvracela stromy, ničila střechy i sloupy elektrického vedení. Sílu větru, který na severu Anglie a ve Skotsku dosahoval...  celý článek

Útok na policejní komplex ve městě Gardez na jihovýchodě Afghánistánu (17....
Islamisté přepadli základnu v Kandaháru, zabili 43 afghánských vojáků

Nejméně 43 afghánských vojáků zahynulo v noci na čtvrtek při útoku islamistického hnutí Taliban na armádní základnu v provincii Kandahár na jihu Afghánistánu....  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.