Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Izraelský veterán s českými kořeny ukončil kariéru pilota v Čáslavi

  16:24aktualizováno  16:24
Jako jedno z „Wintonových dětí“ odcestoval v srpnu 1938 do Anglie, kde se stal leteckým kadetem. Po válce prošel v Československu výcvikem pro rodící se izraelské letectvo, aby pak jako stíhací pilot bojoval v izraelsko-arabské válce. S kariérou letce se však sedmaosmdesátiletý Hugo Marom rozloučil až nyní. A příznačně zpátky v rodné zemi.

Izraelský veterán Hugo Marom v kabině letounu L-159 Alca | foto: Rostislav Lukáš, 21. zTL Čáslav

Čáslavská základna zažila v úterý velmi neobvyklou událost. S doporučením armádního velení a povolením ministra obrany se do kokpitu podzvukového dvoumístného letounu L-159 Alca usadil civilista a ještě ze zahraničí.

Izraelský válečný veterán s českými kořeny Hugo Marom si přál ukončit svou leteckou kariéru. V Čáslavi v kabině bojového letounu.

Československá pomoc

Na jaře 1948 se v Československu rozběhla výcviková akce DI – Důvěrné Izrael, jejímž cílem byl především výcvik vojáků vznikajícího židovského státu. Akce DI byla zahájena již v lednu 1948, tedy před převzetím moci komunistickou stranou. Ve stejném měsíci dorazily do Palestiny první československé zbraně.

Československo se stalo hlavním výcvikovým střediskem izraelských pilotů, leteckých specialistů, tankistů a výsadkářů. V průběhu roku 1948 ukončilo v Československu výcvik celkem 82 izraelských pilotů a 69 dalších leteckých specialistů.

Pro přímou pomoc Izraeli bylo vyčleněno vojenské letiště v Žatci. Zde se uskutečnila operace BALAK, která zásadním způsobem ovlivnila vítězství Izraele ve válce za nezávislost. Na palubách dopravních letadel Skymaster a Constellation byly do země dopraveny jeho první bojové letouny Avia S-199, které byly vyvinuty z někdejších německých letounů Messerschmitt.

Kromě letounů bylo do Izraele dodáno především množství pěchotních zbraní a munice, ale rovněž minometů a dalších těžkých zbraní. Celkový objem dodávek zbraní přesáhl do října 1949 jednu miliardu korun.

Zdroj: Vojenský historický ústav

„Požádal o možnost provést svůj poslední let nad územím, kde se narodil a kde jako vojenský pilot začínal. Jsem rád, že jsem mu jeho sen mohl splnit,“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický.

Hugo Marom, původním jménem Hugo Maisel, se narodil 9. října 1928 v Brně. Jako jedno z Wintonových dětí odcestoval v srpnu 1938 do Anglie, kde se stal kadetem vojenské letecké jednotky při československé exilové vládě.

Po válce se vrátil do Československa. Odmaturoval a přihlásil se na výcvik nově vznikajícího izraelského letectva v Olomouci. V roce 1949 pak odešel do své nové vlasti, kde se jako stíhací pilot účastnil izraelsko-arabské války. V roce 1964 odešel do civilu a založil firmu na projektování a stavbu letišť.

„Málokdy v životě jsem měl takovou radost jako po příjezdu do Čáslavi. Začínal jsem v roce 1948 v Olomouci a mám takový dojem, že dneškem končím svou leteckou kariéru,“ řekl Marom, jehož návštěva na čáslavské základně přinesla i jedno překvapení.

Ukázalo se, že pamětní medaili reprezentující historické vazby České republiky a Izraele, kterou základně před pěti lety věnovala izraelská delegace, navrhl a vytvořil právě Hugo Marom.

„Je pro nás poctou, že jsme panu Maromovi mohli umožnit leteckou kariéru zakončit právě v zemi, ve které ji začínal,“ dodal velitel vzdušných sil Libor Štefánik.

Autor: natoaktual.cz


Témata: NATO




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.