Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Z letiště až... kam? Poslední hodina komunikace ztraceného boeingu

  10:27aktualizováno  10:27
Osud boeingu směřujícího z Malajsie do Číny je i po dvou týdnech od jeho zmizení záhadou. Deník The Telegraph přepsal poslední hodinu radiové komunikace, kterou piloti udržovali s řídícími letového provozu, záznam je nicméně neoficiální. Přinášíme vám přepis do češtiny.

Během poslední hodiny před zmizením nekomunikovalo letadlo nijak výjimečně nezvykle. | foto: Reuters

Původní anglický přepis jsme převzali z webu deníku The Telegraph. Deník neuvádí, odkud přepis získal, vyšetřovatelé oficiálně záznam komunikace nezpřístupnili. Britský server se odvolává na čínskou verzi anglického přepisu, sérií překladů tak mohly vzniknout nepřesnosti.

Uvedené časové údaje odpovídají malajsijskému času. Řídící letového provozu jsou označeni jako ATC (Air Traffic Control), zmizelý letoun kódem svého letu, tedy MH370.

1Komunikace s řídicí věží letiště Kuala Lumpur

00:36:30 - navázání spojení

Sobotní pátrání

Objekt, který v Indickém oceánu obejvily čínské satelity. Jsou to trosky...

Čínský satelit objevil v jižní části Indického oceánu několik objektů, které by mohly být troskami boeingu. Satelitní snímky ukazují například objekt o velikosti 22 na 13 metrů, který je ve vzdálenosti 120 kilometrů jihovýchodně od domnělých trosek, které objevili Australané.

Pátrací týmy mají během soboty prohledat oblast o rozloze 36 tisíc kilometrů čtverečních v oblasti vzdálené přes 2 500 km od australské pevniny. Bylo by podivné, kdyby zmizelý letoun zamířil právě sem, směrem k Antarktidě. Australský vicepremiér Truss řekl, že akce bude pokračovat, dokud nebude jasné, že další pátrání je zcela marné.

  • MH370: Řízení letového provozu, zde MH370, dobré ráno (letoun před startem navazuje kontakt s řídicí věží)
  • ATC: Dobré ráno, MH370, zde řídicí věž Kuala Lumpur. Prosím čekejte na A10, 32R (letoun je řídícím provozu na letišti vyzván k setrvání na vyčkávací pozici, než najede na jednu ze dvou drah kualalumpurského letiště, označenou 14L/32R)

00:36:50

  • MH370: A10, MH370 rozumí.

00:38:43 - pojíždění na ranvej

  • ATC: MH370, prosím přesuňte se na dráhu (letoun dostal povolení k pojíždění na ranvej)
  • MH370: Na dráhu z A10, rozumíme.

00:40:38

  • ATC: MH370, Dráha 32R je volná, povolujeme start. Dobrou noc.
  • MH370: Dráha 32R je volná, start povolen. Rozumíme, děkujeme a na shledanou. (letoun potvrzuje povolení ke vzletu a loučí se s věží v Kuala Lumpur)

2Komunikace s řízením provozu v blízkosti letiště

00:42:05

  • MH370: MH370 opouští prostor letiště.

00:42:10

  • ATC: MH370, potvrzujeme vaši pozici, letová hladina 180, pokračujte podle pokynů a točte doprava k waypointu IGARI (letoun dostává instrukci ke stoupání na 18 tisíc stop, tedy zhruba 5 500 metrů, a pokyn k letu k navigačnímu bodu zvanému IGARI v Jihočínském moři, zhruba na půli cesty mezi Malajsií a Vietnamem).

00:42:40

  • MH370: Rozumíme, letová hladina 180, navigační bod IGARI. (Už zde se v anglickém přepisu objevuje překlad "all right", při jehož opětovném použití piloty The Telegraph upozorňuje, že pilot komunikoval neformálně.)

00:42:52 - předání letounu dalšímu středisku

  • ATC: MH370, přebírá si vás radar Kuala Lumpur, frekvence 132,6, dobrou noc (vzkaz letounu, že opustil "koncovou řízenou oblast" v okolí letiště a že má změnit komunikační frekvenci na kmitočet tzv. oblastní službyřízení letového provozu, tedy té, která zajišťuje provoz mezi koncovými řízenými oblastmi)
  • MH370: Rozumíme, 132,6.

3Komunikace s oblastní službou řízení letového provozu

00:46:51

  • MH370: Řízení letového provozu Kuala Lumpur, zde MH370
  • ATC: MH 370, prosím stoupejte na letovou hladinu 250 (výzva ke stoupání na 25 tisíc stop, tedy 7 600 metrů)

00:46:54

  • MH370: MH370 stoupá na letovou hladinu 250

00:50:06 - pokyn ke stoupání do běžné cestovní letové hladiny

  • ATC: MH370, stoupejte na letovou hladinu 350 (stoupání pokračuje, letoun míří do výšky zhruba 10 700 metrů, což je běžná výška, v níž dopravní letadla létají)

00:50:09

  • MH370: Letová hladina 350. (Zde je přepis nejasný. O pouhé tři sekundy dříve dostal letoun povolení stoupat na 35 tisíc stop. Odpověď letounu doplnil The Telegraph větou, že piloti dosažení výšky už potvrdili, na druhou stranu mohlo jít jen o potvrzení přijetí instrukce. Autoři anglického překladu upozorňují, že i jejich verze je pouze přibližná.)

01:01:14

  • MH370: Udržujeme letovou hladinu 350.

01:07:55

  • MH370: Udržujeme letovou hladinu 350. (Letoun po šesti minutách opakuje, že zůstává ve stejné výšce. The Telegraph poznamenává, že takové hlášení není nezbytné, ale nikoliv úplně výjimečné.)

01:19:24

  • ATC: MH370, prosím kontaktujte Ho Či Minovo město, frekvence 120,9, dobrou noc (Letoun se blíží do vietnamského vzdušného prostoru. Malajsijští řídící mu oznamují novou komunikační frekvenci a loučí se.)

01:19:29 - poslední komunikace

  • MH370: Jasně, dobrou noc. (The Telegraph citoval poslední známou komunikaci letounu jako "all right, good night" a poznamenal, že autor věty - patrně druhý pilot Farík Abdul Hamíd - instrukci o nové komunikační frekvenci přijal "uvolněnýmí slovy namísto formálního výrazu".)

Dva zvláštní momenty, ale jinak rutinní komunikace

Analytici oslovení deníkem The Telegraph označili komunikaci za naprosto rutinní. Povšimli si nicméně dvou bodů, které pokládají za "potenciálně zvláštní".

Tím prvním byla zpráva z času 1:07 ráno, uvádějící, že letoun udržuje letovou hladinu 35 tisíc stop. Stejnou zprávu totiž let MH370 sdělil o šest minut dříve. Právě v 1:07 navíc letoun poslal poslední "esemesku" - tedy zprávu přes komunikační systém ACARS (některé tyto zprávy posílá samo letadlo, některé piloti). Týkala se stavu motorů.

Během další půlhodiny byl systém ACARS vypnut - podle vyšetřovatelů patrně ještě před poslední komunikací pilotů s řízením letového provozu, po níž se odmlčel i palubní odpovídač letounu.

Zmizení letu MH370

  • 14. 3. Letadlo prudce stoupalo a klesalo. Nad Jihočínským mořem přestalo komunikovat a otočilo se k západu. To vyloučilo havárii na původní trase letu.
  • 17. 3. Komentář Jana Matury: Jak může zmizet tak velký stroj ve světě, který je celý informačně provázán jako nikdy předtím?
  • 19. 3. Thajci letadlo na radaru viděli. Ale nikomu to neřekli. Z pátrání plyne jedna neuvěřitelná zpráva za druhou
  • 19. 3. Vina posádky? Pilot měl doma simulátor boeingu, ale jeho prozkoumání světlo do případu nevneslo. A druhý pilot měl před svatbou.
  • 21. 3. Marné pátrání. Austrálií vedené týmy prověřují nález trosek v odlehlém místě oceánu jihovýchodně od Perthu.

Další postřeh, který nicméně sám není žádným důkazem, pak poukazuje na ukončení komunikace právě na rozhraní malajsijského a vietnamského vzdušného prostoru, respektive v místě, kde si letadlo měli "předat" řídící letového provozu. "Kdybych chtěl ukrást letadlo, udělám to právě tam," cituje britský deník bývalého pilota Boeingu 777 Stephena Buzdygana.

Stroj s 239 lidmi na palubě se z radarů ztratil 8. března během cesty z Kuala Lumpur do Pekingu. Pátrání provází na evropské poměry poměrně skoupá komunikace místních úřadů, které jen pozvolna uvolňují informace, které o letu mají.

Satelitní snímky naposledy ukázaly možné trosky na velmi odlehlém místě jihozápadně od Austrálie, daleko od předpokládaných tras možného letu. Teoreticky je sice mohly unášet mořské proudy, ale i toto pátrání vyznívá zatím do ztracena.

Pátrání řízeného australskou námořní záchrannou službou se účastní i hlídkové letouny P-3 Orion vybavené radarem, sonarem a infračervenými senzory. Pátrání se účastní i čínská loď Sněžný drak, uzpůsobená pro plavbu v antarktických podmínkách, která se na přelomu roku podílela na snaze vyprostit u břehů Antarktidy uvázlou loď Akademik Šokalskij.

Žádná vodítka, která by ukázala na osud zmizelého boeingu - tedy to, zda šlo o únos, sabotáž, technickou či konstrukční závadu či nějakou jinou příčinu - však dosud vyšetřovatelé nemají. Nebo je alespoň nezveřejňují.

Hlídkové letouny P-3 Orion se i v pátek vrátily z pátrání bez úspěchu:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.