Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední bitva o raketoplány vzplála. Zájemců je příliš mnoho

  9:20aktualizováno  9:20
S americkými raketoplány se už v provozu nijak moc nepočítá. Zbylá trojice Discovery, Atlantis a Endeavour má příští rok definitivně ukončit vesmírné mise. Přitom ještě není zcela jasné, co a kdy ji nahradí. Raketoplány si přesto na nezájem nemohou stěžovat.

Raketoplán Atllantis při startu letu STS-129 | foto: NASA

Kardinální otázka zní hlasitě už dnes: kde bude místo jejich posledního odpočinku. Očekává se, že konečný verdikt o termínu ukončení provozu raketoplánů padne tento podzim. Ačkoli ještě není známo přesné datum, kdy budou volné, do soutěže o jejich získání se už zapojilo 21 amerických institucí.

O jednom z dosluhujících raketoplánů je přitom už de facto rozhodnuto. NASA avizovala, že nejstarší z trojice funkčních raketoplánů, Discovery, poputuje na místo, kde je dosud jeho "otec", zkušební prototyp raketoplánů Enterprise, do Smithsonianského muzea ve Virginii kousek od Washingtonu. Tato instituce je respektovaná jako celostátní centrum historie kosmického výzkumu.

Enterprise, v podstatě již zcela vybrakovaný vrak, pak získá jeden z neúspěšných uchazečů. Neboli některá z institucí, které nezískají Atlantis či Endeavour.

NASA sice říká, že hodlá dát raketoplány zdarma, zájemcem však musí být kvalifikovaná instituce, která má peníze na "přepravné a balné". To podle NASA obnáší zhruba 29 milionů dolarů (zhruba 550 milionů korun) za kus. V tom jsou započítány například ceny za opravy po ukončení letů či za připevnění raketoplánu ke speciálně upravenému letounu Boeing 747, který je schopen raketoplán přepravit. Nutnou podmínkou je i vyhovující přistávací dráha, na niž by mohla být "zásilka" s raketoplánem dopravena.

Uchazeči o raketoplán zároveň musí být schopni ho náležitě uskladnit. Nevyhnutelný je krytý klimatizovaný prostor. Raketoplány byly sice skvěle vybaveny na to, aby přestály tak výjimečné podmínky, jako jsou například spršky mikrometeoritů či průlet atmosférou, s deštěm však příliš nepočítaly. "Jsou propustné jako síto," řekl listu Wall Street Journal odborník na raketoplány Dennis Jenkins.

Je to horší bitka než o concordy

Přes všechny překážky řada zájemců o raketoplány neprořídla. Poslední podobná soutěž se v USA odehrála, když v roce 2003 končil s létáním legendární nadzvukový letoun Concorde. Tehdy jeho provozovatelé Air France a British Airways obdrželi desítky žádostí.

Situace však byla jednodušší v tom, že concordů bylo třináct a aerolinky se svobodně rozhodovaly, komu je přenechají.

"Nynější soutěž bude daleko hloupější, protože do ní budou zataženi politici," předpovídá Jenkins. A ti už teď měří síly. Newyorský senátor Charles Schumer už v březnu apeloval na Senát, aby se přimluvil za muzeum na Manhattanu.

"Je čas přesvědčit NASA, že právě tady je to pravé místo pro ikonický stroj," uvedl. Hlavním argumentem je, že ho tu uvidí nejvíc lidí. Floridský senátor a někdejší astronaut Bill Nelson zase tvrdě lobbuje za Kennedyho vesmírné středisko na Floridě.

Logiku to má, odtud startovalo všech dosavadních 132 vesmírných misí raketoplánů. Kalifornská muzea zase vytahují trumf, že tu hodně letů končilo.

V osudí je však například i armádní muzeum na letecké základně Dayton v Ohiu či muzea v Texasu, odkud byly vesmírné mise řízeny. Ve frontě na raketoplány je pěkně dusno.

Z PĚTI SE DVA ZŘÍTILY

Program vývoje raketoplánů oznámil v roce 1972 prezident Richard Nixon. První zkušební exemplář Enterprise, představený v roce 1976, byl určen pouze k testování v atmosféře.

Do vesmíru zamířil jako první v roce 1981 raketoplán Columbia. Jeho mise v roce 2003 skončila katastrofou, při níž zahynula celá posádka. Další raketoplán Challenger (první start do vesmíru v r. 1983) skončil rovněž tragicky, v roce 1986 zahynula při startu celá posádka. Zůstávají tak Discovery, Atlantis a Endeavour.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko
Slovenská policie zadržela exministra Ruska, měl si objednat vraždu

Slovenská policie zadržela bývalého spolumajitele soukromé televize Markíza a exministra hospodářství Pavola Ruska. Podezírá ho, že si před 20 lety v podsvětí...  celý článek

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok
VIDEO: Půlnoční ohňostroj vyděsil Pařížany. Báli se útoku teroristů

Mohutné rány vyděsily v neděli o půlnoci mnoho Francouzů a turistů v Paříži. Mnozí z nich se báli dalšího teroristického útoku. Naštěstí to ale byl jen...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.