Radar, dálnice, měření rychlosti

Radar, dálnice, měření rychlosti | foto: ADAC

Poslanec chce svěřit měření rychlosti soukromníkům

  • 779
Přemýšlíte, kam investovat peníze? S nadsázkou lze poradit – zapomeňte na nemovitosti a raději si kupte radar na měření rychlosti. Češi překračují rychlost rádi, a proto se od ledna příštího roku z rychlostních kontrol zřejmě stane výnosný byznys.

Ve středu budou poslanci jednat o novele zákona o autoškolách, k níž poslanec Karel Sehoř z ODS přidal "přílepek". Ten stanovuje, že od ledna budou moci měřit rychlost i soukromníci. Dnes to nejde, tuto pravomoc mají jen policisté a strážníci.

"Policie všechny řidiče kontrolovat nestíhá, takže to na silnicích vypadá tak, jak všichni víme. Musí existovat možnost, jak řidiče víc kontrolovat. Proto tu změnu navrhuji," řekl Sehoř.

U odborníků ale návrh vzbuzuje rozpaky. "Ten návrh je nejasný. Měl by třeba víc určovat, kde mohou soukromníci měřit," řekl právník Jan Kněžínek.

Václav Špička z Autoklubu má ještě kritičtější názor. "Soukromá firma chce vydělávat, takže bude měřit jen tam, kde bude mít jasný výdělek," řekl Špička. Sehoř tvrdí, že to tak nebude. To, kde budou soukromníci měřit, si podle něho určí státní policie nebo strážníci ve městech, kteří s firmou smlouvu uzavřou.

Kdo ochrání osobní údaje?
Je tu i jiná otázka, kterou Sehořův návrh vzbuzuje. Soukromé firmy by totiž měly získat pravomoc zpracovávat při měření osobní údaje. Podle právníků je to zneužitelné. Na veřejnost by se mohly dostat třeba údaje o tom, že někdo známý jel rychleji, než měl.

"Ten návrh je bohužel v tomto ohledu nejasný. Měl by víc určit, jak by měly firmy s údaji nakládat," soudí právník Jan Kněžínek, který dřív pracoval na ministerstvu dopravy a připravoval i zákon zavádějící bodový systém.

Poslanec Sehoř tvrdí, že únik citlivých údajů nehrozí. "Firma bude povinna neprodleně předat tyto údaje obci," cituje ze svého návrhu.

Myslí si to i ministerstvo dopravy, které návrh podpořilo, přestože ještě v lednu zastávalo názor, že pravomoc měřit rychlost má zůstat jen státní a obecní policii. "Změnili jsme názor," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Role ministerstva je však v celé věci zřejmě zásadnější. Návrh sice podává poslanec Sehoř, ale ten ho dostal přímo od vedení ministerstva. Proč to takhle ministerstvo udělalo, není jasné.

Lidé z ministerstva o tom nejprve nechtěli vůbec mluvit. Až posléze přiznali, že to tak bylo. "Chtěli jsme upřesnit současný zákon, který byl v tomto ohledu velmi nejasný," dodal Hanzelka.

Kdo může měřit

Podle zákona nyní mohou měřit rychlost pouze státní policisté nebo městští strážníci. Některá města se snažila podmínku obejít a najala si na měření soukromou firmu. Soudy, na něž se někteří řidiči obrátili, nedávno stanovily, že tato praxe je protiprávní. Přesto v ní některá města pokračují, používají fígl spočívající v tom, že na radary kromě zaměstnanců soukromé firmy dohlíží i městský úředník nebo strážník.

Od 1. ledna příštího roku by podle návrhu mohl měřit kdokoliv, kdo by měl na takovou činnost živnostenský list a dohodl by se na tom se státní nebo městskou policií. V jednom městě by tak klidně mohlo měřit rychlost i víc firem.
,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video