Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci zamítli přísnější tresty pro řidiče

  17:04aktualizováno  17:04
Poslanci nečekaně zamítli novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Měla zavést bodový systém trestání řidičů a vyšší pokuty. Ke schválení zákona scházelo pět hlasů. Proti jeho přijetí se přitom vyslovili i čtyři poslanci ČSSD a sedm dalších se hlasování zdrželo.

Při klíčovém rozhodnutí, kterému předcházelo několikahodinové jednání o stovkách pozměňovacích návrhů, bylo v sále jen 149 zákonodárců.

"Záměr ministerstva se mi líbil, ale na zákon se nabalilo tolik pozměňovacích návrhů, které si protiřečily, takže by vznikl nesmyslný blábol," vysvětlil sociální demokrat Stanislav Křeček svůj odmítavý postoj.

Pro novelu nezvedl ruku ani jeden poslanec ODS. Nelíbil se jim bodový systém, který podle nich bude řidiče obtěžovat, ani to, že policisté dostanou pravomoc zabavovat lidem řidičské oprávnění. Namítají, že už dnes mají dost pravomocí.

"Jestliže ministerstvo dopravy odmítalo komunikovat, tak se nemůže divit, že to takhle dopadlo," domnívá se Karel Sehoř z ODS. O nedostatcích při přípravě zákona podle něj svědčí i to, že nedokázalo přesvědčit ani vlastní poslance.

Ministra dopravy zamítavé stanovisko poslanců zklamalo. "Zřejmě si nepřejí, aby na silnicích umíralo méně lidí," řekl Milan Šimonovský. Zpřísněním trestů pro řidiče chtěla vláda snížit počet nehod do roku 2010 na polovinu.

Šimonovský prohlásil, že zákon o provozu na pozemních komunikacích předloží znovu, ale bude to několik měsíců trvat.

Kromě bodového systému zákon počítal také s vyššími pokutami. Za rychlou jízdu by hrozil postih až 10 tisíc, za dopravní nehodu v opilosti až 50 tisíc korun. Navíc by policisté jejímu viníkovi mohli vzít řidičák i na dva roky.

Novela mohla platit už od června. Většina českých řidičů by navíc přísnější tresty přivítala. Vyplynulo to z průzkumu, který v září pro MF DNES zpracovala agentura Median. Zpřísnění postihů si přeje 85 procent dotázaných.

Více než 90 procent respondentů je pro přísnější trestání řidičů, kteří zaviní smrt či vážné zranění. Téměř 68 procent řidičů přitom v průzkumu přiznalo, že porušují předpisy. Nejčastěji překračují povolenou rychlost a nezapínají si pásy.

Debatu o stovkách pozměňovacích návrhů zdržela drobná nehoda jedné z poslankyň, která rozlila kávu. Protože natekla i do hlasovacího zařízení, rozčílený šéf sněmovny Lubomír Zaorálek jednání na čtvrt hodiny přerušil. - více zde

Zákonodárci hned ráno schválili návrh státního rozpočtu pro příští rok. - více zde

Rozpočet přijel z nemocnice podpořit i ministr Pavel Dostál, který v polovině září prodělal závažnou operaci. Po hlasování opět odešel. - více zde

Sněmovna v pátek stihla projednat jen necelou polovinu bodů. Zamítnutí silničního zákona ale zcela paralyzovalo průběh schůze, která vyústila ve spory a vzájemné osočování. Poslanci ji nakonec neukončili, ale přerušili do příštího čtvrtka.

JAK BY VYPADAL BODOVÝ SYSTÉM

Řidič za přestupky dostává trestné body. Až sedm bodů hrozí například za řízení v silné opilosti. Za dvanáct bodů hříšník přijde na rok o řidičský průkaz. Po uplynutí zákazu musí absolvovat desetihodinový kurz v autoškole. Po úspěšném přezkoušení dostane průkaz zpět. Body mu ale z karty zmizí, jen když bude jezdit bez provinění - za jeden rok 2 body, za druhý 4 a za třetí všechny zbývající.

7 bodů
- Jízda pod silným vlivem alkoholu.
- Odmítnutí dechové či krevní zkoušky.
- Zavinění dopravní nehody, při které někdo zemřel nebo byl vážně zraněn.
- Ujetí od nehody s vážnými následky.
- Řízení bez řidičského průkazu.
6 bodů
- Jízda pod vlivem alkoholu.
- Zakázané předjíždění.
- Otáčení auta na dálnici.
- Vjíždění na železniční přejezd v okamžiku, kdy je to zakázané.
- Řízení auta řidičem, kterému bylo předtím zabaveno řidičské oprávnění.
5 bodů
- Překročení rychlosti v obci o více než 40 kilometrů v hodině, případně o více než 50 kilometrů mimo obec.
- Řízení automobilu, který nemá platnou technickou kontrolu.
- Řízení automobilu bez platného posudku o zdravotní způsobilosti.
- Jízda na červenou.
4 body
- Neumožnění přejít chodci na značeném přechodu.
- Nedání přednosti v jízdě.
- Nedodržení bezpečnostní přestávky.
- Řízení vozidla s jinou registrační značkou, než má přidělenou.
3 body
- Držení mobilního telefonu během jízdy.
- Překročení povolené rychlosti o více než 20 kilometrů v obci nebo o více než 30 kilometrů mimo obec.
- Ohrožení jiného řidiče při přejíždění z jednoho do druhého pruhu.
2 body
- Nedovolená jízda po tramvajovém pásu.
- Překročení povolené rychlosti o méně než 20 kilometrů v obci nebo o méně než 30 kilometrů mimo obec.
- Nepoužití bezpečnostního pásu.
- Nepoužití dětské autosedačky.
1 bod
- Vjetí do pěší zóny.
- Neoprávněné použití vyhrazeného jízdního pruhu.
- Jízda bez rozsvícených světel.
- Neoprávněné užití modrého nebo oranžového majáčku.
- Parkování v úseku, kde je to zakázáno.
(zdroj: návrh zákona)

Klíčovému hlasování o silničním zákonu předcházelo několikahodinové jednání o pozměňovacích návrzích. Na snímku premiér Stanislav Gross s ministry Milanem Šimonovským a Pavlem Němcem. (15. října 2004)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.