Poslanci: Silniční zákon platí od nového roku

Poslanci potvrdili platnost zákona o provozu na pozemních komunikacích od 1. ledna 2001. Řidiči tak budou muset vozit děti v autosedačkách, svítit v zimním období a za jízdy telefonovat jen pomocí speciální sady hands free. Nový zákon způsobí velké problémy hlavně autoškolám. Nejsou totiž vytištěny nové řidičské průkazy, technické průkazy, zkušební testy, osvědčení o vozidle a není ani vyškolen odborný personál.
Poslanci nevyhověli ministrovi dopravy Jaromíru Schlingovi, který chtěl účinnost zákona odložit o rok.

"Je to škoda," komentoval ministr Schling rozhodnutí poslanců, které prošlo hlavně díky pravicovým poslancům.

Podle odborníků nejsou ani policie ani okresní úřady na aplikaci zákonů připraveny.

Zamítnutí odložení účinnosti zákonů se nelíbí Asociaci autoškol České republiky. Její představitelé hlavně kritizují pomalost příprav na uvedení zákona do praxe. Nejsou totiž vytištěny nové řidičské průkazy, technické průkazy, zkušební testy, osvědčení o vozidle a není ani vyškolen odborný personál.

Právě pro autoškoly vypracovalo Schlingovo ministerstvo takzvaný nouzový plán, kdy dosavadní zkušební komisaři - policisté přejdou na určitou dobu pod kompetenci okresních úřadů. Právě ty totiž budou podle nového zákona zodpovědné za vydávání řidičských průkazů.  Schling předpokládá, že normální stav nastane během půlroku.

Ministr také upozornil, že od ledna se na určitou dobu v podstatě přestanou vydávat nové řidičské průkazy. "Nové tiskopisy nelze vyrobit v tak krátké lhůtě. Dokud nebylo rozhodnuto o účinnosti těch zákonů, nebylo možné objednávat jejich výrobu," prohlásil Schling. Dodal, že tento problém se podaří zvládnout až někdy na přelomu ledna a února.

Řidičské průkazy pak podle něj asi nebudou použitelné v zahraničí. "Nebudou zcela odpovídat těm vzorům, které jsme rozeslali do zahraničí..., tudíž se dá očekávat, že s těmito nově vydávanými řidičskými průkazy mohou mít naši občané problémy v některých evropských zemích," řekl Schling.

Ministr vnitra Stanislav Gross již dříve poslance ujistil, že udělá maximum pro to, aby se zákony daly uvést do praxe.

Hlasování o odložení účinnosti silničních zákonů provázely procedurální spory poslanců. V prvním hlasování sněmovna nejprve rozhodla o tom, že účinnost zákona bude pozastavena do 1. ledna 2002. Pravicoví poslanci však hlasování zpochybnili a následně zamítli odložení účinnosti zákona. V klíčovém hlasování se proti vládním poslancům a komunistům postavili poslanci pravice a KDU- ČSL.

Schling: Mělo by se počkat na další zákony
Ministr Schling zdůvodňuje svůj návrh následovně: Se zákonem o nových silničních pravidlech velmi úzce souvisí také zákon o autoškolách a zákon o technických podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Zatímco první dvě normy parlament už schválil, třetí ještě ne.

"Občané začnou mít po Novém roce problémy s uváděním vozidel do provozu, s vystavováním technických a řidičských průkazů," varuje Schling, co se může stát, pokud balík všech tří zákonů nezačne platit až od roku 2002.

Odložení účinnosti norem podporuje i ministr vnitra Stanislav Gross. "S cílem ministerstva dopravy souhlasím," řekl.

Většina poslanců již odložení platnosti zákona zamítla
Jenže někteří politici a odborníci na bezpečnost dopravy mají jiný názor. Většina poslanců už jednou zamítla snahu ministerstva dopravy účinnost zákonů odložit.

"Od změn pravidel silničního provozu si slibujeme, že přispějí ke zvýšení bezpečnosti na našich silničních. Nevím, jak budu lidem nyní říkat, že tato zvýšená bezpečnost se o rok odkládá," řekl poslanec ODS Petr Koháček.

"Myslím si, že úředníci ministerstva dopravy mají hledat cesty, jak překonat technické problémy, jako je výroba nových řidičských průkazů a poznávacích značek, namísto toho, aby hledali argumenty, proč nemohou něco dělat," tvrdí poslanec Unie svobody Vladimír Mlynář.

"Pokud poslanci odloží účinnost zákonů, odloží i větší bezpečnost na silnicích," řekl Václav Špička, sekretář pro bezpečnost silničního provozu Občanského sdružení Autoklub.

Policie volá po přísnějších předpisech

Česko přitom patří mezi země s nejvyšším počtem nehod i usmrcených na silnicích a policisté volají po přísnějších pravidel už roky. Například speciální sedačky pro děti mohou podle odborných studií zachránit život.

"Děti, které nejsou ve voze zajištěny žádným zabezpečovacím zařízením, nesou sedmkrát vyšší riziko, že při autonehodě zahynou nebo budou zraněny, než děti připoutané!" napsal před časem časopis pro spotřebitele Test.


Jaké rozdíly byly ve verzích zákona o provozu na pozemních komunikacích, které projednávaly obě komory parlamentu, poslanci nakonec schválili verzi Senátu

Poslanecká sněmovna Senát
SVÍTIT CELÝ ROK
Poslanci navrhli, aby řidiči hned po usednutí do vozu zapnnuli světla. Nejen v noci nebo za mlhy, ale vždy.
SVÍTIT JEN V ZIMNÍM OBDOBÍ
Svítit by se mělo po celý den v období takzvaného zimního času. V létě jen při snížené viditelnosti jako dosud. Motocykly a tramvaje by pak měly mít rozsvícena světla neustále.
AUTOSEDAČKY I PRO DOSPĚLÉ
Poslanci míní, že by v autosedačkách měli sedět děti, ale i dospělí menší než 150 centimetrů.
AUTOSEDAČKY JEN PRO MLÁDEŽ
Senátoři tuto povinnost omezili jen na osoby mladší 12 let nebo osoby mladší 18 let a menší než 150 centimetrů.
CYKLISTICKÉ PŘILBY
Na silnici první třídy se smí vjet na kole jen s přilbou.
CYKLISTICKÉ PŘILBY JEN PRO MLÁDEŽ
Senátoři zredukovali tuto povinnosti jen na mládež do 15 let.
  PRAVIDLO ZIPU
Vozidla jedoucí souběžně by se do jednoho pruhu zařazovala střídavě po jednom z každé strany.

Nová pravidla, která Senát nezměnil

CHODEC MÁ PŘEDNOST
Řidiči budou podle zákona muset dát přednost chodcům na přechodu. K přechodu se budou muset řidiči přibližovat jen pomalu. Neplatí to na světelné křižovatce.
ŽÁDNÉ TELEFONY
Řidiči s mobilním telefonem u ucha by se měli stát minulostí. Pokud nebudou mít v autě nainstalován hlasitý odposlech telefonu - takzvané hands-free - a policie je přistihne při telefonování, čeká je pokuta.
PRŮKAZ ZABAVÍ ÚŘAD
Policista nebude už moci řidiči na místě vzít řidičský průkaz. O jeho odebrání bude rozhodovat okresní úřad.
V NEBEZPEČÍ BLIKAT
Spíše "dobrovolné a gentlemanské" je další ustanovení zákona. Na hrozící nebezpečí, například stojící kolonu aut, budou řidiči upozorňovat ostatní zapnutím všech blikačů.
POMALÍ PRYČ Z DÁLNIC
Na dálnici budou smět jezdit jen vozy, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu. Dosud platila hranice 50 kilometrů.
STAČÍ DOKLAD O RUČENÍ
Řidiči s sebou nebudou muset vozit potvrzení o zaplacení povinného ručení, ale bude jim stačit doklad o jeho uzavření. Nebude také nutné prokazovat se policistům občanským průkazem a bude stačit jen řidičský průkaz.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video