Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci si opět přidělili auta. Aby nehnila

  9:58aktualizováno  9:58
Je to už obehraná písnička. Pokud jednají poslanci o omezení svých výhod, téměř nikdy se to nepovede. Když však nyní hlasovali o tom, zda si někteří politici polepší, návrh lehce prošel.
Parlamentní funkcionáři dostanou zpět výhodu, kterou jim vzala minulá Sněmovna

Parlamentní funkcionáři dostanou zpět výhodu, kterou jim vzala minulá Sněmovna | foto: Václav PancerMF DNES

Parlamentní funkcionáři dostanou zpátky služební octavie, které se nahromadily v garážích Sněmovny. Šéf dolní komory parlamentu Miloslav Vlček (ČSSD) totiž ve středu prosadil změnu, která bude pro některé politiky docela zajímavá.

Předsedové parlamentních klubů a výborů už nebudou muset řešit dilema, zda si vezmou radši služební vůz, nebo takzvané náhrady k platu za dojíždění, které podle trvalého místa bydliště dosahují až 40 500 korun.

Dříve sice měli nárok na obojí, ale v minulém volebním období prosadil lidovec Miroslav Kalousek, aby si museli vybrat: buď peníze, nebo služební vůz. A politici si radši brali peníze. Teď je tedy zase vše při starém.

"Smysl té novely byl v tom, aby ta auta nehnila v garáži, neztrácela hodnotu a aby nevznikala Sněmovně škoda. Teď jich je v garáži devatenáct," hájí změnu Vlček. Propašoval ji přitom do návrhu, který odkládá účinnost služebního zákona pro státní úředníky o dva roky.

Když se o Vlčkově pozměňovacím návrhu hlasovalo, zvedlo ruku pro 92 poslanců - většina sociálních demokratů a komunistů, sedm občanských demokratů a lidovec Jan Kasal. Ten má jako místopředseda Sněmovny nárok ještě na služební BMW s řidičem, které stejně jako jeho kolegové využívá.

"Kolega Vlček velmi žádal všechny kluby, abychom mu neztěžovali situaci, že on má plnou garáž aut," argumentuje Kasal, proč zvedl ruku pro návrh předsedy Sněmovny.

Vlček svůj návrh hájí tím, že funkcionáři už nebudou mít kartu CCS, která jim umožňovala mít zdarma i benzin, a to až do pěti set litrů měsíčně. Teď si ho politici budou platit z náhrad.

A co schválenému návrhu říká poslanec Kalousek, který proti této výsadě politiků bojoval? "Vnímám to jako vůli Sněmovny, jako vyjádření postoje, že osobní požitky jsou vždy až na tom prvním místě." řekl MF DNES Kalousek.

Jak cestují politici

Zdarma: Poslanci i senátoři mají zdarma veřejnou dopravu (lístky na vlak, autobus, MHD i letenky).
Náhrady: Kromě platu mají nárok na takzvané náhrady za dojíždění. Jejich výše (nyní do 40 500 Kč) se liší podle vzdálenosti bydliště.
Služební vozy: Nárok mají funkcionáři (vedení obou komor parlamentu, šéfové klubů a výborů).
Zdroj: zákon 236/95 o platu politiků






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý ministr obrany Martin Barták přichází na jednání Městského soudu v...
Exministr Barták: Letouny CASA byly správný produkt za odpovídající cenu

Koupil se správný produkt za odpovídají cenu, řekl o letounech CASA v úterý u soudu někdejší náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové a pozdější šéf resortu...  celý článek

Lubomír Zaorálek v debatě s Andrejem Babišem na festivalu Benátská! v Liberci...
Babiš ve vládě, to nesmíme dopustit, říká volební lídr ČSSD Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek si neumí představit, že by se sociální demokracie ocitla v jedné vládě s šéfem ANO Andrejem Babišem obviněným kvůli dotaci...  celý článek

Po několikaměsíční rekonstrukci se v pondělí 31. října opět otevřel pro zájemce...
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.