Poslanci: po práci domů letadlem

  • 565
Na první pohled je to jednoduchá volba: proč se trmácet čtyři a půl hodiny vlakem, když letadlem trvá cesta jen 2 hodiny a je pohodlnější? Daňové poplatníky ale rozhodnutí ostravských poslanců, kteří místo vlakem cestují domů či do práce letadlem, přijde na pěkné peníze.

Mnozí z poslanců využívají toho, že Poslanecká sněmovna ze zákona proplácí zákonodárcům letenky na vnitrostátních linkách. Jedna letenka přitom stojí od 5256 do 6823 korun.

Jaroslav Gongol (KSČM), Radim Turek (ČSSD), Svatomír Recman (KSČM) či Karel Vymětal (KSČM) tak v loňském roce proletěli trasu z Prahy do Ostravy více než padesátkrát. Přitom každý poslanec může zdarma cestovat vlakem, a to v první třídě.

Podle moravskoslezského poslance Pavla Hrnčíře (ODS) všichni raději létají, protože tak prý ušetří čas na své voliče. "Když sednu do toho letadla, tak ještě v pátek mohu mít třeba nějaké setkání s občany nebo stranickou schůzi," vysvětluje.

Možnost zaletět si domů využívají poslanci napříč všemi stranami. Vede ČSSD před KSČM a ODS. Létají jak zkušení, tak nováčkové. Pro některé z nich je to navíc nepříjemné téma.

"Vzhledem k tomu, že jste z Mladé fronty, nebudu se s vámi bavit," reagoval poměrně podrážděně komunista Vymětal. Létání na vnitrostátních trasách ale pro poslance neznamená "pouze" pohodlí. Stálé klienty si aerolinie totiž hýčkají věrnostními programy.

Cestující, kteří s ČSA cestují často, mohou sbírat takzvané bonusové body (míle). A ty pak mohou měnit za další výhody, jako je například letenka zdarma. I přesto, že letenky platí stát, bonusy jdou poslancům.

"Z pohledu programu je pro nás partnerem cestující. Míle se načítají na základě proletů, tedy toho, kolikrát se člověk odbaví. My vlastně ani nevíme, kdo tu letenku hradil," říká mluvčí ČSA Daniel Plovajko.

Příjemné zlaté karty
Poslanci Jaroslav Gongol či Pavel Hrnčíř, kteří trasu Praha - Ostrava absolvovali více než šedesátkrát, jsou například držiteli věrnostních "zlatých karet ČSA". Tyto karty svého držitele opravňují k tomu, že je na letišti přednostně odbaven, může využívat byznys salonku, toleruje se mu těžší kufr nebo může požádat letušku, aby ho usadila v lepší třídě. Program dokonce nabízí letenku zdarma pro rodinné příslušníky.

"Když zavolám ve středu, že potřebuju letět v pátek, a oni řeknou: 'máme plno', já řeknu, že mám zlatou kartu, a tak mám přednost," popisuje program Hrnčíř. "Ale bonusové lety jsem nikdy nevyužil," dodává. Bonusové body nevyužil ani poslanec Gongol.

Létám, abych byl blíž voličům


Poslanec Pavel Hrnčíř nalétal vloni mezi Prahou a Ostravou nejvíce kilometrů. Za peníze Poslanecké sněmovny letěl více než šedesátkrát. "Využívám toho, že letecká doprava byla vždycky, už za minulého parlamentu, za České národní rady i za komunistů. Vždycky poslanci tady na severní Moravu létali, tak jsem to převzal," vysvětluje své cesty.

Proč nejezdíte vlakem?
Je to pro mne rychlejší. Místo čtyř a půl hodiny mi ta cesta trvá dvě hodiny. To znamená, že si tím kompenzuji nedostatek času, který mám ve svém volebním obvodu. Zatímco kolegové ve středních Čechách jsou za hodinu a půl doma. Tím, že využiji toho letadla, tak můžu v pátek ještě na nějaké setkání s občany nebo na stranickou schůzi.

Zdá se Vám správné, aby poslanci létali do Ostravy zadarmo?
Já to říkám, pro mne je to kompenzace za to, že můj volební kraj je tak daleko a že mám kontakt s občany na rozdíl od svých kolegů omezen.

Využíváte programy ČSA?
... Ano.

Jakou máte kartu?
Zlatou.

Využíváte bonusové nabídky ČSA na letenky zdarma?
Ani v minulých volebních obdobích, ani v tomto jsem bonusových letů nikdy nevyužil. Využívám pouze toho, že v případě většího zájmu o lety mám se svou zlatou kartou přednost. Když zavolám ve středu, že potřebuju letět v pátek, a oni řeknou - máme plno, já řeknu, že mám zlatou kartu, a tak mám přednost. To je jediné, co jsem kdy využil. Letenky zdarma ne.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video