Novela zákona zavádí kromě ročních poplatků též poplatky měsíční, desetidenní a u vozidel o celkové hmotnosti nad 12 tun i jednodenní. Ministerstvo dopravy a spojů, které zákon předložilo, tak akceptovalo požadavek Evropské unie i autodopravců.
Zákon počítá se stejnou cenou dálniční známky jako
Poplatky za známky |
Poplatek činí za kalendářní rok pro motorová vozidla nebo jízdní soupravy a) do celkové hmotnosti 3,5 tuny 800 Kč, b) o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny do 12 tun 4 000 Kč, c) o celkové hmotnosti nad 12 tun 8 000 Kč. Vláda může upravit nařízením výši poplatku, popřípadě stanovit přiměřenou výši poplatku za kratší časové období, než je kalendářní rok. |
Horní hranice výše poplatku na kalendářní rok činí pro motorové vozidlo nebo jízdní soupravu a) do celkové hmotnosti 3,5 tuny 1 200 Kč, b) o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny do 12 tun 16 000 Kč, c) o celkové hmotnosti nad 12 tun 50 000 Kč. |
zdroj: Poslanecká sněmovna |
Vzhledem k vysokému počtu krádeží nálepek z vozidel, navrhuje zákon i novou formu dokladu o zaplacení poplatku. Kromě vyznačení státní poznávací značky na kupónu se zavádí tzv. dvoudílný kupón.
Navržená úprava také rozšiřuje osvobození od placení poplatku na vozidla ozbrojených sil jiných států,. Zákon tak počítá s případem, kdy přes naše území budou přejíždět vozidla armád NATO.
"Bez silniční známky se napříště obejdou také vozidla správců dálnic a silnic a vozidla použitá k odstranění následků živelních pohrom nebo k záchraně života a zachování zdraví osob," řekl během rozpravy ministr dopravy Antonín Peltrám.
Náklady na zavedení nových kupónů budou podle ministerstva minimálně 30 milionu korun. Předpokládaný výnos z poplatků, i po zavedení krátkodobých poplatků, předpokládá obdobně jako v roce 1999. Zákon, pokud jej podoří i Senát a podepíše prezident republiky, by měl začít platit prvním červencem roku 2000.
Dálniční známka 2000 |