MF DNES pátrala po tom, jaké mají zákonodárci náklady na cestování za prací a kolik za to inkasují od státu.
Například Jan Bürgermeister to do práce nemá daleko. Úřaduje střídavě v Poslanecké sněmovně v Praze 1 a v nedaleké kanceláři na Jánském vršku. Pěšky to má sotva deset minut. Ani domů poslanec ODS Jan Bürgermeister necestuje dlouho. Bydlí totiž také v Praze, kde má MHD ze zákona zdarma.
"Výdaje na dopravu a náhrady od Sněmovny nejsou spojité nádoby u žádného poslance. Já se s tímto systémem neztotožňuji. Ale jen proto, že se mi nelíbí, ho nebudu záškodnicky bořit," hájil se Bürgermeister.
Přiznal také, že se jako pražský radní zasazoval o zrušení bezplatné MHD pro poslance. Když se jím stal, této výhody využil. "Po Praze jezdím hlavně MHD, ale lístky si nekupuji. Jako konzervativec dodržuji zákony, i když s nimi mnohdy nesouhlasím," dodal.
Nemusí vykazovat, kolik projeli
Stoupající cena ropy nemusí naše poslance a senátory vůbec zajímat. Dostávají tolik, jako by se už dnes chystali na dobu, kdy litr benzinu bude stát 60 korun.
Poslanci a senátoři mají ke svému platu nárok na paušální náhrady. Na cestování inkasují podle vzdálenosti bydliště od parlamentu nebo své kanceláře 22 až 34 tisíc korun. Nemusí však už vykazovat, kolik ve skutečnosti za dopravu za prací utratí. Nikdo nekontroluje, zda peníze určené na benzin nepoužívají třeba na oblečení pro děti. Takové zneužití náhrad není nelegální, ale považuje se za neetické.
"Poslanec příspěvek na benzin nerozliší od zbytku mzdy, chodí v jednom balíku," přiznal poslanec Jeroným Tejc.
MF DNES oslovila pět poslanců a požádala je o informaci, jaké náklady měli v květnu na cestování a kolik vyinkasovali od státu. Jde jen o výdaje na provoz auta, protože veřejnou dopravu mají zdarma. Komunistka Kateřina Konečná z Nového Jičína na severu Moravy urazí měsíčně asi 2 500 kilometrů. Za benzin tak utratí při průměrné spotřebě sedm litrů necelých šest tisíc korun.
Pokud počítáme i zákonný příplatek na opotřebení vlastního vozu, vystoupají její měsíční náklady na cestování na 16 tisíc. Od státu jí přitom přišlo na účet více než dvakrát tolik – 34 tisíc.
"Já od začátku tvrdím, že náhrady na cestování jsou řešeny špatně. Měly by se proplácet pouze skutečné náklady. K tomu ale není politická vůle," tvrdí Konečná.
Chce to bezvadný návrh
Středočeskému poslanci ODS Janu Vidímovi zbude každý měsíc v kapse více než deset tisíc korun. O takovou částku v jeho případě převyšuje příspěvek na dopravu skutečné náklady.
"Já se přiznám, že jsem si nikdy nespočítal, kolik dostávám na dopravu a kolik projezdím. Pokud ale někdo přijde s bezvadným nápadem na změnu ve vyplácení náhrad, budu pro. Jako první bych rozhodně vypustil ze zákona hromadnou dopravu zdarma," řekl Vidím.
Šéfové parlamentních komor berou hned dvakrát
Velmi pozoruhodně vyřešili zákonodárci příspěvek na dopravu pro předsedu a místopředsedy obou parlamentních komor. Dříve to bývalo tak, že tito funkcionáři dostávali peníze na cestování dvakrát. Inkasovali stejně jako běžní poslanci, navíc měli k dispozici služební auto s benzinem zdarma.
Po velké kritice to zákonodárci změnili. A velmi šalamounsky. Uvedení funkcionáři mají nárok na jednu velkou náhradu přes třicet tisíc korun, která zahrnuje příspěvek na reprezentaci, stravu a dopravu hromadnými prostředky. Těmi, které mají ze zákona zdarma.
Vysvětlit se to tedy dá dvěma způsoby. Buď předsedové obou komor a jejich zástupci utratí desetitisíce každý měsíc za reprezentaci a stravu, nebo si tímto způsobem zachovali kritizovaný příspěvek na benzin.
"Bylo by dobré udělat jiný systém náhrad," připouští místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek (ČSSD).
. Samé příplatkyZákladní plat + příspěvek za funkci + příspěvek na cestování + příspěvek na oblečení + příspěvek na ubytování Návrhy změn |