Poslanci chtějí zvýšit rychlost na dálnicích

- Skupina poslanců je přesvědčena o tom, že omezení rychlosti na dálnici na sto třicet kilometrů v hodině je přežitek, a chtějí v parlamentu prosadit zrušení tohoto limitu. Pokud se jim to podaří, bude Česká republika po Německu druhou zemí v Evropě, kde by rychlost na dálnicích byla pouze doporučena. Zatím se však nedá odhadnout, zda se poslancům podaří jejich záměr prosadit. Návrh vyvolal rozporné reakce: někteří poslanci ho podporují, jiní odmítají. Proti zrušení stotřicetikilometrové hranice je také policie.
"Kolegové si musí uvědomit, že je to návrh, který může vést ke ztrátě lidských životů, a tady prostě končí legrace," konstatoval ministr vnitra Stanislav Gross. "Budu se snažit poslance přesvědčit, že to není dobré." Policisté upozorňují, že po zvýšení rychlosti na dálnici na podzim 1997 ze 110 na 130 kilometrů za hodinu přibylo mrtvých.

"V posledních dvou letech bylo o deset mrtvých více," varoval Josef Tesařík z policejního prezidia.  Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas dodal: "Ano, dálnici je možné projet sto padesátkou, dokonce i dvěstěpadesátkou. Ale žádný řidič nesmí udělat chybu. Když ji udělá, lidé se zabíjejí. Občas někdo někomu nedá přednost, občas někomu přejede do pruhu, protože se nepodívá do zpětného zrcátka, občas někdo usne za volantem jako paní poslankyně Noveská. A je velký rozdíl, jestli rána přijde ve stovce nebo ve dvoustovce." Stanislav Huml, ředitel dopravní policie ve středních Čechách, kde je nejhustší síť dálnic, také pokládá návrh poslanců za chybu. "Svět jde opačnou cestou. I v Německu je spousta úseků, kde se rychlost na dálnicích omezuje," tvrdí Huml.

Poslanci pokládají argument se zvýšením počtu usmrcených za nefér. "Je to jen nezodpovědné strašení veřejnosti," tvrdí poslanec Unie svobody Pavel Němec, který jako první navrhl rychlostní limit zrušit. "Provoz na dálnicích je bezpečnější než kdekoli jinde. A statistika nenasvědčuje tomu, že by mezi zvýšením rychlosti a počtem smrtelných nehod byla přímá úměra.

Mezi lety 1997 a 1998, kdy se maximální rychlost zvýšila, sice stoupl počet mrtvých o deset, v dalším roce ale zemřelo o jednoho člověka méně, a navíc bylo otevřeno šedesát kilometrů nových dálnic." Poslanec Marek Benda z ODS pokládá za ideální, aby se jako v Německu rychlost na dálnicích pouze doporučila. "To, že se stanoví rychlostní strop, vede k tomu, že se věnuje veškerá pozornost jenom rychlé jízdě.

A to pokud možno na těch nejrovnějších a nejbezpečnějších úsecích, protože je to pro policii nejpohodlnější. Tohle chci vymýtit.

Policie se má na dálnici věnovat těm nebezpečným úsekům. Tam ať klidně rychlost omezí místní úpravou," řekl Benda, podle něhož by za zaviněnou nehodu ve vysoké rychlosti měl být i přísnější trest.

"Stotřicítka je překonána a je určitě možné, aby se zvýšila," soudí také předseda poslaneckého klubu KSČM Vojtěch Filip.

Jsou však české dálnice tak kvalitní jako německé, aby se na nich mohlo jezdit rychle?

"Kdyby české dálnice vypadaly jako ty německé, je návrh na zrušení rychlostního limitu docela rozumný nápad, ale stav našich dálnic dnes vyšším rychlostem neodpovídá," uvedl předseda poslaneckého klubu ODS Vlastimil Tlustý, který zatím není rozhodnut, jestli návrh podpoří.

Proti zrušení maximální povolené rychlosti je i občanské sdružení Autoklub, které argumentuje také stavem dálnic. "Dálnice a silnice pro motorová vozidla jsou v České republice konstruovány na rychlost vozidel do 130 až 140 kilometrů v hodině. Jde o poloměry zatáček, ale i o další parametry. Při vyšších rychlostech není například zaručeno, že za vrcholem stoupání bude dostatek místa pro zastavení před porouchaným nebo havarovaným vozidlem," stojí ve stanovisku Autoklubu.

Poslanci však tvrdí: Pokud na některých místech není dálnice pro vysokou rychlost vhodná, může se přece rychlost omezit značkami, jako je tomu v Německu. "Na dálnici do Hradce Králové se nedá jezdit sto osmdesát, protože je ve špatném stavu. Ale na dálnici do Rozvadova se dá jet s výjimkou několika úseků hodně rychle. Tak proč má být v zákoně, že se to nesmí? Ať policie omezí rychlost tam, kde je to skutečně potřeba," míní poslanec Benda.

Ve většině zemí Evropy se smí na dálnicích jet maximálně sto dvacet kilometrů v hodině, anebo ještě pomaleji. I v Německu se debatuje o omezení rychlosti, největší diskuse se uskutečňují před volbami. Berliner Zeitung před parlamentními volbami zveřejnil výsledky průzkumu veřejného mínění, podle nichž si omezení rychlosti přeje 55 procent Němců, v roce 1993 to bylo 71 procent. 

Maximální rychlost má svoje pro i proti

Argumenty proti zrušení maximální rychlosti:

- vyšší rychlost přinese více smrtelných nehod
- dálnice nejsou v dobrém stavu
- průměrné stáří vozidel je 14 let
- většina motoristů neumí dobře řídit
Argumenty pro zrušení maximální rychlosti:
- vyšší rychlost automaticky neznamená více mrtvých
- na nevhodným úsecích může být rychlost omezena
- mnoho řidičů má silná auta
- za zavinění nehody budou přísnější tresty

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video