Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci budou hlasovat, zda mají platit za dopravu

  7:11aktualizováno  7:11
Blížící se volby mají na některé politiky kouzelný vliv. Slibují, že zvednou ruku pro návrh, aby jezdili hromadnou dopravou stejně jako "normální" občané. S platnou jízdenkou, kterou si sami koupí. I když nedávno pro stejný návrh nebyli.
O zrušení výsady politiků jezdit zdarma vlaky a autobusy se loni pokoušel i Senát. Ilustrační foto

O zrušení výsady politiků jezdit zdarma vlaky a autobusy se loni pokoušel i Senát. Ilustrační foto | foto: Michal ŽákiDNES.cz

Je to vlastně velmi pohodlné: nemusíte se tlačit ve frontách na lístky do vlaku a průvodčímu ukážete jen svůj poslanecký průkaz. Nebo revizorovi v pražském metru a žádná pokuta vám nehrozí.

Přesně tuto výsadu mají čeští poslanci i senátoři. Už brzy však budou hlasovat o tom, jestli si ji zruší. V krátké době již potřetí. Když se o návrhu, který nyní předložilo do Sněmovny pražské zastupitelstvo, hlasovalo loni v červnu, bylo pro jen 25 poslanců.

"Na jedné straně všichni poslanci pobírají náhradu za dopravu a zároveň všichni mají právo na bezplatnou dopravu veřejnými hromadnými dopravními prostředky," upozorňoval tehdy marně své kolegy-poslance Tomáš Vrbík, nezařazený do klubu.

Každý poslanec totiž dostává i příplatek za dojíždění podle vzdálenosti svého volebního obvodu od pražského sídla parlamentu. U poslance ze severní Moravy je to nyní 32 tisíc korun měsíčně, u poslanců ze středních Čech 21 300 korun.

Nyní – krátce před volbami – někteří poslanci, i ti, kteří loni v červnu Vrbíka nepodpořili, najednou říkají, že tato výsada je nadbytečná.

"Budu hlasovat pro to, aby se cesty zdarma zrušily," slibuje třeba místopředseda Unie svobody František Pelc, který se minule zdržel. Ale zároveň zdůrazňuje, že i když nemusí, již nyní si jízdenku ve vlaku, ale třeba i v metru kupuje.

"Nevím, proč tato výhoda existuje. Kdybychom to zrušili, koupil bych si na metro legitku. Mimo Prahu jezdím všude svým autem, takže by se mě to nedotklo," říká občanský demokrat Jiří Papež, který loni Vrbíka také nepodpořil.

O zrušení výsady politiků jezdit zdarma vlaky a autobusy se loni pokoušel i Senát. Snažil se to zařadit do zákona, kterým chtěl původně šéf lidovců Miroslav Kalousek zrušit jinou výsadu politiků – vyšší diety při služebních cestách a létání zdarma pro politiky při cestách na zasedání parlamentu do Prahy.

Senátoři ke svému návrhu přidali i významné zvýšení příplatků za dojíždění – každému z poslanců i senátorů o 15 procent. Celý návrh pak ve Sněmovně spadl pod stůl.

"Věřím, že teď před volbami to má větší šanci projít," říká Miloslav Kala, jeden z pouhých dvou poslanců ČSSD, kteří již loni zvedli ruku pro to, aby zdarma jezdit nemohli.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.