Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci: Ať televize zaplatí

  22:57aktualizováno  22:57
P r a h a - Pokud budou chtít televize Nova a Prima prodloužit licenci na vysílání, budou muset zaplatit 200 milionů korun. Rozhodli o tom při včerejším hlasování o novém vysílacím zákoně poslanci. Až dosud se počítalo s tím, že prodloužení licencí bude bezplatné pro všechny uchazeče včetně těch, kteří už nyní vysílají celoplošně. Změna navržená poslancem ČSSD Bohuslavem Sobotkou překvapila i zastánce myšlenky dražit televizní licence.

Co poslanci také schválili:

* Česká televize musí opatřit 70 % pořadů titulky pro neslyšící, soukromé televize pak 15 %

* členové kontrolní rady nesmějí vyvíjet žádné politické aktivity

* majitelé firmy, jež získala licenci, ji mohou po dvou letech prodat

* mravně závadnému pořadu musí předcházet slovní upozornění

* i v televizi, stejně jako v tisku, bude platit právo na odpověď v případě, že bude někdo pomluven

"Jsem rád, že kolegové pochopili, že na tomto trhu jde o velké peníze, a tudíž můžeme od majitelů velkých televizí chtít víc," řekl Vladimír Mlynář (US).

Představitelé obou televizí si však myslí pravý opak. "Poplatek za prodloužení licence je nepochopitelný. Na jedné straně stát licenci prodává, a na druhé si nechává možnost ji sebrat," prohlásil Martin Chalupský, mluvčí Vladimíra Železného.

Přibližně jednu hodinu bylo v zákoně i ustanovení, které České televizi zakazovalo vysílat reklamu na alkohol. Teprve po protestech poslanců, že hlasování nebylo sečteno správně, omezující paragraf zmizel.

Podle nového zákona, který ještě musí schválit Senát a podepsat prezident, mají televize polovinu vysílacího času věnovat evropským pořadům. Po deseti letech by se na obrazovky mohla vrátit i "hvězdička" - pořady nevhodné pro děti musí být ve dne označeny po celou dobu jejich vysílání.

Norma také předpokládá možnost většího propojování vlastníků médií. Majetkové spojení dvou celoplošných televizí či dvou takových rádií by ale mělo zůstat i nadále zakázáno.

Dostál: Je to diskriminace
Ministr kultury Pavel Dostál považuje zákon za diskriminační, a tedy nepřijatelný. Vadí mu automatické prodlužování licencí. "Ten zákon z důvodu automatického prodlužování licence v té podobě, jak je, je pro mě nepřijatelný, protože je diskriminační a zavádí monopolizaci na našem mediálním trhu," uvedl Dostál. Normu považuje za diskriminační proto, že do volné soutěže nepouští subjekty, které v této oblasti dosud nepodnikaly.

Naopak předseda mediální komise Ivan Langer (ODS) tvrdí, že zákon je ve způsobu úpravy podmínek podnikání v oblasti elektronických médií liberální. Naopak socialistický je podle něj v tom, co přichází z Evropské unie, například v otázce povinných kvót evropské produkce.

Za prodloužení 200 tisíc
Poslanci na návrh Bohuslava Sobotky (ČSSD) zapracovali do zákona ustanovení, že žadatel o její prodloužení složí jako správní poplatek 200 milionů korun.

Návrh měl podporu především v řadách ODS a ČSSD a hlasovalo pro něj 128 ze 184 přítomných poslanců.

Čtyřkoalice: zákon upevní vliv Novy a Primy
Proti tomuto modelu je část čtyřkoaličních poslanců, podle nichž automatické prodloužení licencí upevní vliv mediálních podnikatelů (televizí Nova a Prima a nejvlivnějších soukromých rozhlasových stanic) a do budoucna znevýhodní nové uchazeče o podnikání na mediálním trhu.

Kritici návrhu, zejména z řad Čtyřkoalice, kteří navrhovali, aby se licence dražily, však sami přiznávají, že jejich protesty nakonec Sněmovna zřejmě nevyslyší.

Co předcházelo schválení
Mediální zákon původně vypracovalo ministerstvo kultury. Ministr Pavel Dostál po konfliktu s ředitelem TV Nova Vladimírem Železným odmítl další vyjednávání s podnikateli a jeho úřad návrh vypracoval samostatně.

Soukromí provozovatelé, kterým se ministrova představa nelíbila (Dostálův návrh mimo jiné zakazoval křížení vlastnictví, nepočítal s prodlužováním licencí a dával kontrolní radě víc nástrojů, jak na podnikatele dohlížet), oslovili část poslanců a spolu s nimi začali pracovat na vlastním návrhu.

Právě tento text nakonec získal při vyjednávání podporu většiny politických stran.

Podnikatelé si zákon upravili po svém
Mediální podnikatelé dokázali do poslaneckého návrhu zákona vpravit několik klíčových bodů, které jim zajistí dobrou existenci i v dalších letech. Vedle automatického prodloužení licence jde například o zvýšení podílu reklamy u soukromých televizí ze současných 10 na 15 procent nebo částečné uvolnění u takzvaného křížového vlastnictví - majitel celoplošné televize (rádia) si oproti současnosti bude moci pořídit i celostátní deník.

Česká televize naopak musela do poslední chvíle odrážet návrhy na poloviční snížení reklamy v hlavním vysílacím čase a na omezení sponzoringu pořadů.

Ministr kultury Pavel Dostál považuje mediální zákon, který schválila sněmovna, kvůli automatickému prodlužování licencí za diskriminační, a tedy nepřijatelný. (10. dubna 2001)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volba profesora Langdona
Volby jsou tady, musíme něco dělat, hecuje Hanks Čechy ve videokoláži

Sociálními sítěmi se pár dní před sněmovními volbami šíři video, v němž herec Tom Hanks alias Robert Langdon chodí ulicemi Prahy, která je posetá volebními...  celý článek

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství
Benefity resortu financí: Janeček platí za byt v centru Prahy 1 500 korun

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1 500 korun měsíčně včetně poplatků, zjistil Český rozhlas -...  celý článek

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.