Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Posádky transportérů utržily ostudu

  16:26aktualizováno  16:26
Hodonín - Smích a někdy i nadávky si v posledních dnech užívají vojáci hodonínské posádky. Osm z nich bylo totiž minulý čtvrtek ráno vysláno, aby se čtyřmi kolovými obrněnými transportéry bránili budovu Rádia Svobodná Evropa v Praze. V pořádku však dojely jenom dva stroje. Poprvé se kolona zastavila na dálnici kousek za Brnem, další obrněnec znehybněl v Praze.
Přečtěte si uvnitř článku, jak vojáci hodnotí přesun do Prahy.

Jeden z transportérů měl poškozený spojkový válec a řidič tak nemohl řadit rychlost. Další transportér zůstal stát v Praze, když se mu zastavil motor a nešel znovu nastartovat. Byla totiž vybitá baterie.

"Osobně se nás to dotýká, ale skutečně za to nemůžeme," povzdechl si jeden z hodonínských profesionálních vojáků. Také velitel tamního výcvikového střediska řidičů major Ladislav Haman je přesvědčen, že jeho podřízení za nic nemohou a narážky v místních restauracích ho mrzí.

"Lidé říkají: Co jste tam dělali? To jste se zase předvedli! Ty názory se mě vnitřně dotýkají. O mých podřízených se teď mnohdy mluví velice špatně a oni si to nezaslouží. Já sám jsem to vysvětloval manželce a ta pochopila, že jsme dělali vše, co jsme mohli. Moji lidé si zaslouží spíš poděkovat. Ostuda to nebyla. Úkol jsme splnili," tvrdí Haman. Upozornil, že na základě jedné poruchy jednoho obrněného transportéru nelze hodnotit bojeschopnost celé armády.

Hodonínští vojáci neměli při výběru transportérů na dlouhou cestu příliš mnoho možností - výcvikové středisko má totiž pouze osm strojů. Dva z nich byly v opravnách ve Šternberku, u dvou se při výcviku řidičů objevovaly poruchy a tak vlastně ty čtyři nakonec zbyly jako jediné použitelné.

Velitel střediska dostal rozkaz k přípravě čtyř transportérů na přesun do Prahy ve středu 26. září po deváté hodině večer. Okamžitě povolal do kasáren třináct příslušníků útvaru, kteří začali od desáté večer stroje připravovat na dlouhou cestu. "V dílně kontrolovali, zda je dostatek nafty, oleje, zda je vše promazáno, prověřili světla, řízení a brzdy," vypočítal velitel jednotlivé úkony.

Vojáci podle něho udělali vše potřebné, co je před takovým přesunem potřeba. "Je ale pravda, že transportér má sto šedesát mazacích míst. Kdyby bylo víc času, zkontrolujeme všechna. Takto jsme dali do pořádku jen ta, která souvisí s pohonem. Žádné součástky ale nebylo potřeba měnit," dodal velitel střediska, který přípravu techniky osobně sledoval až do dvou hodin ráno. Podle něho absolvovaly transportéry i krátkou zkušební jízdu v kasárnách a byly v pořádku.

Haman ovšem přiznává, že by bylo rychlejší a spolehlivější přesunout obrněné transportéry do Prahy na valníku. "Já jsem ale dostal za úkol přepravit je tam po vlastní ose. Plnil jsem úkol, který jsem dostal. Věřím, že nadřízený zvážil i alternativu takové přepravy," řekl.

A proč přesto Haman na tuto alternativu vzhledem ke stáří strojů a délce trasy svého nadřízeného neupozornil? "Ne, že by na to nebyl čas, ale ani mě to nenapadlo. Dostal jsem rozkaz plnit úkol jinak," vysvětlil. Pochybnosti o tom, že by transportéry nemusely pořesun vydržet, prý velitel neměl.

Podle Hamana totiž nešlo závady transportéru předvídat. "Je to ale zastaralá technika a pro případ potřeby jsem měl připraven i podvalník na odvoz. Tři sta kilometrů je pro tyto stroje značná zátěž," přiznal. Transportéry se například při pomalejší jízdě ve městě přehřívají, protože jsou chlazeny vzduchem. Zabrat dostává také baterie, protože v nižších otáčkách ji dynamo nedobíjí a vozidlová radiostanice, kterou při přesunu vojáci často využívali, má velkou spotřebu proudu. "V Praze pak řidič dupl na brzdu, zhasl mu motor a kvůli slabé baterii jej už nenahodil," vysvětlil Haman.

Přestože transportéry při dlouhém přesunu selhaly, jsou podle něho dostačující k výcviku vojenských řidičů, který hodonínský útvar zabezpečuje. "Jsou zastaralé, ale jako výcvikové vozidlo stačí. Nejsme totiž bojovou jednotkou v tom pravém slova smyslu," řekl Haman.

Přečtěte si více: Další transportéry čekají v kasárnách

Obrněný transportér OT 64 ve výzbroji České armády už dosluhuje

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.