Posádku vesmírné stanice probudil alarm, selhalo chladící zařízení

Kosmonauty na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) probudil v noci na neděli našeho času poplach, porouchal se totiž jeden z chladících systémů. Porucha vyřadila z funkce některé přístroje na palubě stanice. Třem ruským a třem americkým astronautům nehrozilo žádné nebezpečí, ujistila NASA. Porucha ale může odsunout plánovanou kontrolu lodi.

Na Mezinárodní vesmírné stanici se porouchalo jedno z chladících zařízení, posádka ale v nebezpečí nebyla. Ilustrační foto | foto: AP

Podle NASA se porouchalo zařízení, které chrání technické vybavení stanice před přehřátím. Závada se objevila na přístroji, který v chladícím systému rozhání čpavek. Posádka musela kvůli poruše vypnout některé elektrické okruhy, aby zamezila přetížení druhého z chladících systémů.

Stanice ISS je souběžně vybavena dvěma chladícími systémy, které ochlazují elektronická zařízení a chrání je tak před přehřátím. Pracují nezávisle na sobě, ale pokud jeden z nich stihne výpadek, systémy nepracují na plný výkon, aby nevyvíjely přílišné teplo. NASA se z těchto důvodů rozhodla vypnout dva ze čtyř gyroskopů, tedy přístrojů k navigaci a určování směru, a několik počítačů komunikačního systému.

Posádka podle NASA nebyla v ohrožení. Potvrdila to speciální zkouška, která prověřila funkčnost klíčových systémů stanice. Vzhůru tak nakonec zůstala jen jedna ze dvou žen na palubě, astronautka Tracy Caldwellová Dysonová, která se snažila poruchu odstranit. Pětice jejích kolegů se znovu uložila ke spánku. Závadu se sice nejprve podařilo odstranit, pak se ale objevila znovu.

"Poruchu se budeme snažit opravit co možná nejrychleji. Není to ale nic, čím bychom se měli dlouho zabývat," řekl mluvčí NASA Rob Navias.

Oprava by podle Naviase měla být hotová do příštího týdne, kdy posádku čekají dva výstupy do otevřeného kosmu, během nichž má proběhnout kontroly stanice. Pokud se chladící systém nepodaří opravit, bude se kontrola muset odložit.

Pro případ, že by se poruchu odstranit nepodařilo, má ISS ve skladech dvě náhradní části chladícího zařízení. Její výměna by se však musela provést zvenčí stanice.

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...