Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Porucha vedení a zabezpečení ochromila koridor mezi Prahou a Moravou

  8:55aktualizováno  18:48
Po 18 hodinách se podařilo opravit trakční vedení mezi stanicemi Praha-Běchovice a Úvaly, které jsou na hlavním železničním tahu mezi Prahou a Moravou. Kvůli stržené troleji bylo několik desítek vlaků odkloněno a další výrazně zpožděny. Odpoledne však vlaky zastavila další závada, tentokrát na zabezpečovacím zařízení.

Za výpadek zabezpečení může odpolední bouřka. Kolem 16:00 se tak provoz na trati zastavil v obou směrech, řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. „Naši zaměstnanci momentálně zjišťují, zdali jde jen o výpadek způsobený bouřkou, nebo zdali byl přerušený kolejový obvod,“ uvedl Illiaš s tím, že podle rozsahu závady se bude odvíjet i délka přerušení provozu.

Podle informací na webu Českých drah se provoz v uvedeném úseku po zprovoznění obou kolejí postupně rozjíždí, některé vlaky ale mohou mít zpoždění.

Trať přitom byla uzavřena kvůli spadlé troleji již od dnešního rána do zhruba 14:00. Příčinou poruchy bylo podle SŽDC prasklé kotevní lano, které drží trolej. Závada způsobená pravděpodobně únavou materiálu poškodila elektrické vedení zhruba na desetikilometrovém úseku. „Provoz na druhé koleji byl obnoven ve 13 hodin a 41 minut,“ řekl iDNES.cz Illiaš.

Závada omezila několik desítek spojů

Omezení provozu se dotklo několik desítek vlaků. Podle propočtů SŽDC bylo zpožděno na 40 vlaků. „Ze strany Českých drah bylo odřeknuto 12 osobních vlaků,“ upřesnil Illiaš.

Porucha se stala ve čtvrtek kolem 20. hodiny. Trakční vedení se prověsilo téměř k zemi. Během pátečního dopoledne vlaky jezdily jen po první traťové koleji, sudé vlaky, tedy spoje ve směru na Prahu, byly odkloněny přes Kolín a Nymburk.

Mluvčí RegioJetu Petra Nováková upřesnila, že je stržena trolej v délce 800 metrů. „Jedná se o úsek s probíhající rekonstrukcí tratě, kde jsou v provozu s omezením rychlosti dvě ze tří kolejí,“ popsala Nováková.

Provoz byl omezen v úseku tratě Běchovice - Úvaly. Porucha měla vliv na dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Kolínem, která spojuje Čechy s Moravou.

Dopravci hlásí zpoždění až 40 minut

Porucha se dotkla desítek spojů. "Je to nejzatíženější a nejfrekventovanější úsek, přes který projíždějí desítky, možná stovky vlaků," upřesnil mluvčí Českých drah. Asi deset spojů bylo zkráceno. "Jsou to spoje z Berouna přes centrum Prahy, které pak nejely z Běchovic do Úval," dodal. Náhradní dopravu dráhy nezaváděly, cestující mohli v Běchovicích přestoupit na vlak směrem do Kolína, který měl jen malé zpoždění.

„Dálková doprava byla odkloněna přes Lysou nad Labem a Nymburk,“ řekl mluvčí drah. Podle webu ČD bylo zpoždění vlaků jedoucích po odklonové trase 15 až 25 minut.

S podobným časem počítali i soukromí dopravci. „Odklon se dotkl čtyř spojů, nejdelší zpoždění bylo 40 minut,“ uvedla Petra Valentová, mluvčí Leo Express. „Odpolední spoje již pokračují podle jízdního řádu, všem cestujícím, kterých se zpoždění dotklo, se omlouváme,“ dodala.

„RegioJet odklonil své spoje na trati ve čtvrtek večer. V pátek jezdí všechny sudé spoje vlaků RegioJet na trati Žilina – Havířov – Ostrava – Praha ze stanice Kolín do Prahy odklonem přes Nymburk a Lysou nad Labem,“ uvedla Petra Nováková s tím, že toto se týká devíti spojů dopravce. Dalších devět souprav mezi Prahou a Žilinou projíždí místem závady. Nováková také uvedla, že zpoždění činilo 15 až 30 minut a dopravce se za něj omlouvá.

Úsek je častým terčem zlodějů

Příčinou poruchy jsou povolená napínací lana. Zda k tomu došlo únavou materiálu, poškozením při rekonstrukci tratě, či zapracovali zloději, zatím nikdo neupřesnil.

Faktem je, že mezi Běchovicemi a Úvaly se zloději činí často. „Máte pravdu, že tento úsek se zdá trochu začarovaný. Většinou tam dochází k výpadku zabezpečovacího zařízení, a to je skutečně z důvodu krádeží. Zloději tam berou měděné kabely nebo relé,“ popsal Illiaš. SŽDC proto tam, kde to šlo, dala masivnější zámky a místa častých krádeží osadila kamerami. Ani to ale dalším krádežím zcela nezabrání.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.