Zatímco vloni ale byla nejběžnější cena punče 25 korun, letos budou muset všichni platit nejméně o pětikorunu více kvůli nařízení minimální ceny. Oslovený právník v tom vidí nekalé obchodní praktiky, pořadatelé trhů jsou ale opačného názoru.
"Cokoli napíšete, si obhájíme," ubezpečoval redaktora MF DNES člen představenstva pořádající Kulturní Olomouce Pavel Spálený, který existenci "třicetikorunové" podmínky pro prodej punče v centru Olomouce potvrdil.
"Nemáme s tím problém, dbáme tímto na jeho kvalitu," argumentuje Spálený. "Vytváříme kartelovou dohodu, určitě ten limit nepojímáme jako omezení konkurenčního boje," dodává.
Stánkař: Jsou to praktiky jako za socialismu
Spálený také zdůrazňuje, že za nižší cenu by stejně nikdo punč na vánočních trzích kvůli všeobecnému zdražování surovin nabízet ani nemohl. Na dotaz, zda by tak Kulturní Olomouc odmítla podepsat smlouvu se stánkařem, který by byl ochoten prodávat například za vloni obvyklých pětadvacet korun, nedokázal člen vedení této společnosti odpovědět.
"Možná by ji dostal,možné ne. Tohle se nestalo, je to tak teorie a my tady děláme praktickou věc. Snažíme se vybírat prodejce, kteří tady jsou již několik let. Máme dokonce převis zájemců," odvětil Spálený.
Minimálně jednoho stánkaře však konkrétní podmínky smlouvy od nápadu pronajmout si v Olomouci stánek odradily. "Je to přece hodně nestandardní, aby mi někdo, komu platím za jeho pronájem, ještě navíc určoval, za kolik mám prodávat svůj sortiment," poznamenal prodejce, který si ovšem nepřál být jmenován.
"To jsou praktiky, které spíše než kapitalismus připomínají o něco dřívější období. Cena je přece důležitou součástí boje o zákazníka," dodal.
Smlouvou danou minimální cenu alkoholického punče pak potvrdila i další provozovatelka stánku. "Jen dětský budeme prodávat za 25 korun," doplnila. I ona trvala na anonymitě.
Podle právníka jde o případ pro antimonopolní úřad
Pražský advokát Jan Fuchs označil postup organizátora trhů za případ, který by rozhodně zajímal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Jistě by bylo potřeba vše prověřit, ale vaše informace ukazují na to, že zde mohlo dojít k nekalým obchodním praktikám, takzvané dohodě o ceně," popsal Fuchs.
Otázku, zda by Kulturní Olomouc pustila do centra prodejce punče, který by byl ochoten jít i pod cenu, než jakou sama určila, nedokázal zodpovědět ani mluvčí trhů Pavel Vysloužil.
"Nevím, jestli se dá během krátkého telefonického rozhovoru celá šíře této problematiky popsat a vysvětlit," řekl Vysloužil. Zdůraznil, že Kulturní Olomouc je obecně prospěšná společnost, která všechen zisk použije jen na zvelebení trhů.
"Třicet korun za punč je minimum, prodejci si mohou nad touto hranicí stanovit jakoukoli cenu. Jde o běžnou praxi, například vloni stály některé druhy čtyřicet pět korun. Nikdo nikoho nenutí, aby se k nám do konkurzu na stánek hlásil. Následná smlouva je poté akt mezi dvěma subjekty uzavřený o svobodné vůli," tvrdí.
Spálený pak doplnil, že se Kulturní Olomouc nikdy netajila tím, že stánky v centru předvánoční Olomouce vydělávají velké peníze. "Pronájem těch nejdražších stojí 250 tisíc. Podmínky jsme nastavili úplně standardně a všichni prodejci je akceptovali. Kdyby na tom nevydělali, tak do toho vůbec nejdou. Konzultovali jsme vše s právníkem a vše je v pořádku."