Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pořad ČT lhal, říká šéf Novy

  15:30aktualizováno  15:30
Kolotoč soudů kolem šéfa Novy a kandidáta do Senátu Vladimíra Železného se nezastavuje. U pražského městského soudu pokračovalo projednávání jeho žaloby na Českou televizi. Železný si stěžuje na loňskou reportáž pořadu Fakta. Informovala o plánu šéfa Novy na propojení tří českých komerčních televizí. Železný to ale popírá a domáhá se omluvy. Odo ČT chce i satisfakci v hodnotě čtvrt milionu korun.

Občanskoprávní spor se týká reportáže odvysílané loni 18. června. Podle ní zorganizoval exministr zahraničí Jan Kavan loni v květnu při návštěvě USA schůzku Železného s americkými investory TV3.

Ředitel jim podle ČT nabídl společný projekt Novy, Primy a TV3. To by bylo v rozporu s mediálním zákonem. Stejné informace o newyorské nabídce jako Česká televize získala od spolehlivého zdroje i MF DNES.

Není to pravda, tvrdí Železný. Při jednání prý nevystupoval jménem nikoho jiného než Novy. "V pořadu České televize byla celá řada nepravdivých údajů," prohlásil před soudem.

Železný před soudem vtipkoval
Železný přišel podle ČTK k soudu dobře naladěn, fotografy odměňoval úsměvy. Při výslechu objasňoval důvody schůzky s investory a dokonce se dožadoval toho, aby mohl odpovědět právníkovi ČT na dotaz, který soudkyně Dagmar Stamidisová zamítla. Chtěl mu vysvětlit otázky týkající se upisování veřejných akcií na kapitálových trzích.

Ředitel Novy shodně s dříve vyslechnutým Kavanem prohlásil, že schůzka s americkými investory se konala v souvislosti s hrozící arbitráží kvůli TV 3.

Soudu Železný dále líčil, jak ho reportáž poškodila pracovně i osobně. Zmiňoval ohrožená jednání s případnými investory Novy, opakované dotazy kolegů, pracovních partnerů a řady občanů.

"Došlo ke znedůvěryhodnění mé osoby," prohlásil Železný s tím, že si poměrně dlouho "budoval pověst čestného člověka". Újmu považuje za mimořádně velkou i proto, že reportáž shlédlo asi 800 tisíc lidí. "Koláč sledovanosti ale nemám," zavtipkoval.

Reportéři ČT žalují Železného

Železný vysvětluje i za Kavana

Železný chce všechny televize

Spor čeká na výsledky šetření v USA
Šéf Novy sledoval i výslech tří někdejších reportérů, kteří se na pořadu Fakta podíleli. Svědci označili reportáž za pravdivou, přičemž odmítli jmenovat dva na sobě nezávislé zdroje, z jejichž informací čerpali.

Železný důvěryhodnost zdrojů zpochybnil. Reportéři uvedli, že někteří oslovení lidé se tehdy nechtěli ke kauze vyjádřit kvůli obavám z hněvu mocného Železného.

Poukazovali i na to, že je Železný diskreditoval v pořadu Volejte řediteli, když prý řekl, že se v ČT dělají reportáže za peníze na zakázku. Také údajně prohlásil, že jde o pseudopolitické kauzy pro Miroslava Antla pod patronací Jana Vávry.

Spor byl odročen na neurčito. Stamidisová totiž cestou právní pomoci požádá Spojené státy o zajištění výslechů tří amerických investorů, kteří loni s Kavanem a Železným jednali.

Kavan: Co jsem slyšel, Železný o propojení nemluvil
Při prvním jednání v květnu letošního roku přišel k pražskému městskému soudu jako svědek i český ministr zahraničních věcí Jan Kavan. Ten měl říci, co je na reportáži z 18. června pravdy.

Ministr vypověděl, že při jednání ředitele televize Nova Vladimíra Železného s americkými investory nezaslechl ani slovo o nějakém plánu na propojení tří českých komerčních televizí. Připustil ale, že neposlouchal zcela pozorně.

Setkání prý zprostředkoval proto, aby odvrátil hrozící arbitráž kvůli TV3. "Nevím o tom, že by na schůzce byla diskuse o čemkoli, co by bylo v rozporu s českými zákony," prohlásil Kavan, který k soudu dorazil se zpožděním - až deset minut poté, co měl jeho výslech začít.

Podle Kavana vše začalo, když ho ministr kultury Pavel Dostál požádal, aby se sešel s americkým investorem Bernardem Winogradem. Podnikatel Kavanovi oznámil, že zvažuje arbitráž, protože Česko nezajistilo ochranu jeho investic v TV3.

Mezitím Kavanovi Železný naznačil, že Nova má zájem o silného zahraničního investora. "Když jsem zjistil, že budeme všichni tři ve stejnou dobu v New Yorku, domníval jsem se, že by bylo prospěšné takovou schůzku zprostředkovat. Mým hlavním cílem bylo odvrátit hrozící arbitráž," řekl Kavan s tím, že věřil v Železného pomoc.

"K žádné dohodě na jednání nedošlo. Skončilo to tím, že budou nadále ve styku," dodal.

Reportáž prý poškodila Železného pověst
Podle dosavadních svědků reportáž v pořadu Fakta negativně ovlivnila pověst Železného i jeho televize a zpomalila jednání o vstupu investorů do Novy.

"Reportáž způsobovala ostouzení Železného, což je pro televizi i zaměstnance destabilizující," popsala újmu Železného programová ředitelka Novy Libuše Šmuclerová.

"Po reportáži byl Železný vnímán jako člověk, který činí kroky v rozporu se zákonem," uvedl i generální ředitel televize Prima Martin Dvořák.

Ze soudního jednání se šéf Novy zatím vždy omluvil. Spor, v němž veřejnoprávní televize zažalovala Železného za slova z loňského pořadu Volejte řediteli, samosoudkyně vyloučila k samostatnému projednání. 

Veřejnoprávní televize, která trvá na pravdivosti reportáže v pořadu Fakta, naopak Železného zažalovala za slova z loňského pořadu Volejte řediteli. Žádá omluvu a 250 tisíc korun za to, že Železný kriminalizuje Českou televizi a její pracovníky.

Ředitel Novy údajně navíc obvinil jednoho z publicistů ČT, že chtěl takzvané výpalné za neodvysílání reportáže.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Déšť nepustí slunce na oblohu, na horách může o víkendu sněžit

V povolebním týdnu skrze mraky nepronikne příliš slunečních paprsků. Zato při častých přeháňkách přijdou vhod deštníky. V úvodu teploty vystoupí maximálně...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Václav Klaus ml. v pražském štábu ODS. (21. října 2017)
KOMENTÁŘ: Klausovi si berou zpátky ODS, ale ta to ještě neví

Mise splněna, jásal v sobotu večer na Facebooku jeden z blízkých spolupracovníků předsedy Petra Fialy. Opravdu: druhé místo, oproti minulým volbám navíc tři a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.