Poplatky za televizi se nezmění

  • 91
Poplatky za televizi a rádio se zatím nezmění. Poslanci odmítli senátní verzi zákona, který měl zvýšit platby na sto korun za televizi a 45 za rozhlas a vzít ČT část reklamy. Smetli i svůj původní návrh, aby platily všechny domácnosti včetně těch, které přístroj nevlastní.

HLASUJTE V ANKETĚ:
Podporujete zvýšení poplatků za televizi na stokorunu?

Pro senátorskou verzi zákona zvedlo ruku 24 poslanců, proti bylo 131. Z potřebných 101 hlasů nezbytných pro schválení svého návrhu sněmovna sehnala jen 86.

Poplatky stouply naposledy v roce 1997. Od té doby lidé platí měsíčně 75 korun za televizní a 37 korun za rozhlasový přijímač.

Poslanci původně navrhovali, aby od léta platily za vysílání všechny domácnosti. S tím však nesouhlasili senátoři. Do zákona včlenili možnost poplatkům se vyhnout. Každý, kdo nemá rádio ani televizi, by to musel uvést v čestném prohlášení.

Veřejnoprávní stanice by k tomu dostaly možnost porovnávat své databáze koncesionářů s informacemi z evidence obyvatelstva na ministerstvu vnitra. Neplatiče by pak mohly vyzvat, aby se k placení přihlásili.

Poslanci odmítli myšlenku senátorů osvobodit od placení lidi s příjmy nepřevyšujícími životní minimum. Dosud byla hranice na úrovni 1,4 násobku minima.

"Financování České televize tak ponesou na svých bedrech ti nejchudší občané," namítla poslankyně Taťána Fischerová. "Člověk s celkovým měsíčním příjmem pět tisíc korun bude muset platit částku pro něj často fatální."

ZRUŠENÉ A OHROŽENÉ POŘADY

Četnické humoresky (nové díly), Šumná města, Předčasná úmrtí, Noc s Andělem, Sama doma, Kinobox, Filmopolis, Zpověď, Z očí do očí, Diagnóza, Ještě jsem tady, Posezení s Janem Burianem, Putování za vínem, O poklad Anežky České, dobročinná akademie Paraple, Cestománie, Kalendárium, Na hraně.

Méně reklamy pro ČT
Dolní i horní komora se naopak shodly na zkrácení reklamního času na České televizi na 0,8 procent vysílacího času. To je o pětinu méně než dosud, kdy ČT získává z reklamy kolem miliardy korun ročně.

Kavčí hory odhadly ztrátu, kterou by jim způsobilo plánované omezení reklamy, na více než 200 milionů korun.

Senátoři navíc navrhli, aby televize nemohla reklamní čas volně přesouvat z ČT 2 na sledovanější a lukrativnější první program. Podle ministra kultury Pavla Dostála by to ale mohlo vést až k likvidaci dvojky.

"Mohlo by docházet k tomu, že ČT 2 bude hledat jiná témata a jiné žánry. Časem bychom se mohli dožít toho, že ve sněmovně zazní hlas, že ČT 2 neplní svou veřejnoprávní funkci, a někdo navrhne její privatizaci," řekl Dostál.

Ministrova slova pobouřila poslance ODS Ivana Langra. "Já jsem se nestačil divit, co pronesl za úvahy. To je z mozku člověka, který ztrácí půdu pod nohama. Je to nesmysl," prohlásil Langer.

"Zákaz slučování reklamy, jak ho navrhl Senát, by pro nás znamenal ročně ztrátu až 400 milionů korun," upřesnil mluvčí České televize Martin Krafl. ČT by tak podle něj novým zákonem získala zhruba 300 milionů korun ročně.

"Ta verze nebyla výhodná, ale byla lepší než stávající situace," dodal Krafl.

Televize zatím pořady rušit nebude
Veřejnoprávní televize dříve uvedla, že bude muset šetřit, i když se koncesionářské poplatky zvýší. Prozatím ale neuvažuje, že by začala naplňovat krizový scénář, který počítá s rušením některých úspěšných pořadů.

"Doposud nebylo rozhodnuto o zrušení žádného pořadu. To, co se objevilo v tisku, jsou spekulace," tvrdí mluvčí Krafl. Nevyloučil však, že ČT letos přeci jen k úsporám v programu přistoupí. Vše bude záviset na výsledcích hospodaření.

"V prvním čtvrtletí roku Česká televize snížila náklady zhruba o 60 milionů korun a zvýšila výnosy asi o 100 milionů korun než předpokládal plán," vyčíslil Krafl. Televize podle něj rušila nevýhodné smlouvy, propouštěla a hledala úspory ve výrobě.

"Současná výše poplatku 75 korun představuje přibližně 0,4 procenta z průměrného příjmu v České republice, který činí 16 917 korun. Je to nejnižší poplatek v Evropě," argumentuje televize.

Ministr Dostál předpokládá, že by se sněmovna měla opět zabývat zákonem na podzim. Vypracují ho poslanci a bude kopírovat původní vládní návrh.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video