Poplatky za příjem televizního signálu

  • 14
V současné době je odbornou i laickou veřejností diskutována výše poplatku za příjem veřejnoprávní televize ČT, zkráceně televizní poplatek. Jako člen Stálé komise pro sdělovací prostředky bych Vás rád informoval, jaká stanoviska k tomuto tématu sdílím a jaká hodlám prosazovat.

V současné době platí model financování ČT z televizního poplatku a částečně z reklamy, jejíž množství je z hlediska vysílacího času omezeno na 1% denně. Poplatky jsou vybírány na základě dobrovolného přiznání, že odebírám „veřejnoprávní službu vysílání ČT“ a měsíčně činí částku 75,- Kč.

Od poplatků jsou osvobozeny některé instituce, některé skupiny občanů a např. televize v rekreačních objektech, poněvadž se vychází z faktu, že každá domácnost by měla platit pouze jednou. Prakticky od roku 1998 se vedení ČT potýká s ekonomickými problémy, jelikož výše nákladů ČT převyšuje výběr na poplatcích a z reklamy.

Tato skutečnost vede k vytváření ztráty v hospodaření ČT. Musím objektivně přiznat, že nástupem generálního ředitele Janečka a ekonomického ředitele Lambéra byl nastolen, snad poprvé v historii, směr  vedoucí k ekonomickým úsporám a zefektivnění chodu ČT. Bohužel na počátku takto vhodně zvoleného směru je ihned voláno po zvýšení televizního poplatku, což zmíněné úsilí trochu deklasuje.
Proč zastávám právě tento názor:

1. Budu podporovat postupné omezení reklamy v ČT až na nulu.  Veřejnoprávní televize jsou budovány z důvodu, aby občané mohli být objektivně informováni o dění ve společnosti a světě, aby byla zachována kultura národa a mohla být podporována vlastní tvorba, aby byly oslovovány různé společenské, kulturní, sportovní atd. menšiny a současně aby tvořila i jisté strategické informační médium v případě všelijakých pohrom či událostí.

Z tohoto důvodu nemá reklama v ČT místo, poněvadž mj. platbami za reklamu v ČT si inzerent tuto ČT vlastně zavazuje. Dovedu si jednoduše představit, že by měla ČT veliký problém, pokud by mezi stěžejní zadavatele reklamy patřila chemická firma, která při povodních způsobí ekologickou katastrofu.Zvítězila by potřeba objektivně informovat veřejnost a riskovat poškození příjmů  z poklesu reklamy nebo naopak?

2. Budu podporovat zákonné vztažení televizního poplatku na bytovou jednotku, podnikatelskou provozovnu a v případě hotelů, penzionů atd. na číslo popisné.
Princip dobrovolnosti vede k faktu, že televizní poplatek platí pouze odpovědní. Odhady hovoří až o milionu domácností, které poplatky neplatí a televizi sledují. Každý měsíc se toto číslo zvyšuje! Nebudu zde hovořit, jak nákladné a náročné je zjišťování neplatičů.

Povinnost a přesná definice skupiny plátců povede k zefektivnění výběru poplatků. Ze skupiny plátců bych nevyjímal armádu, policii či hasiče, poněvadž není důvod, aby stát okrádal ČT o její příjmy. Naopak od poplatků by měly být osvobozeny osoby sociálně slabé, invalidní a staré. Jednoznačně musí být od poplatku osvobozeny osoby či firmy, které čestným prohlášením potvrdí, že signál ČT neodebírají!

V opačném případě musí následovat sankce. U hotelů, penzionů atd. by byl placen poplatek pouze jednou, protože cizinec se na ČT asi dívat nebude a Čech si platí poplatek doma.

3. Nepodpořím navýšení televizního poplatku.Jsem přesvědčen, že úsporné a restrukturalizační možnosti nebyly dosud vyčerpány. V nákladové částce cca. 5 mld.Kč je každé procento úspor 50 mil.Kč.

Jsem přesvědčen, že jsou veliké rezervy při jednání s bývalými státními podniky o poplatcích. Poplatky za šíření televizního signálu převyšují 0,5 mld.Kč, poštovné spojené s televizními poplatky je vyšší 100 mil.Kč.

Jsem přesvědčen, že je třeba snížit i počet pracovníků a s tím spojených výdajů. Mzdy, stravování zatěžují ČT v nákladech částkou vyšší 1,1 mld.Kč. Jsem přesvědčen, že je třeba provést redukci obývaných prostor a snížit tak mandatorní výdaje. Jenom energie zatěžují ČT v nákladech částkou skoro 70 mil.Kč.

V neposlední řadě jsem přesvědčen, že je naprosto nemravné, aby ČT odváděla na DPH ročně částku přes 250 mil.Kč. Stát nám všem tímto způsobem daní televizní poplatky, místo aby toto veřejnoprávní médium podporoval způsobem přesně opačným. Je to stejně absurdní jako DPH ve zdravotnictví.

Pokud dojde k naplnění výše uvedených opatření, zejména pak zkvalitnění zpravodajství a navýšení úrovně poskytovaných služeb, budu rozhodně mezi prvními, kteří budou navrhovat navýšení televizních poplatků či hledat jiné zdroje  financování České televize.

 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video