Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poplašné sirény volaly české gripeny v Pobaltí už šestkrát k ostrému startu

  13:04aktualizováno  13:04
Přes 330 letových hodin a 280 startů už mají za sebou čeští piloti s letouny Jas-39 Gripen za uplynulé tří měsíce, kdy zajišťují ochranu vzdušného prostoru nad pobaltskými zeměmi. Šestkrát se jim přitom nad hlavami rozezněly poplašné sirény k ostrému startu.

České gripeny v Pobaltí | foto: Armáda ČR

Informace o pěti posledních ostrých startech zatím velitelství NATO v německém Ramsteinu neodtajnilo. "Podrobnosti zatím nelze publikovat," uvedl David Schreier ze štábu české mise v Pobaltí.

Známý tak zůstává zatím jen první případ, kdy koncem května čeští stíhači vzlétli k letounu, který narušil bezletové pásmo na hranicích s Ruskem a neodpovídal. - České gripeny v Pobaltí měly poplach kvůli letounu u ruských hranic

Českým letcům začala poslední čtvrtina jejich historické mise. Na litevském letišti Šiauliai operují celkem čtyři české gripeny. Češi chrání vzdušný prostor nad Litvou, Lotyšskem a Estonskem od 1. května.

První taková zahraniční mise letců od 2. světové války trvá čtyři měsíce. V ochraně pobaltských republik, které nemají vlastní letectvo, se střídají státy NATO. - více o misi českých letců čtěte zde

Podle Davida Schreiera piloti doposud absolvovali 280 letů a ve vzduchu už strávili dohromady přes 330 letových hodin. "Dosáhnout tohoto letového úsilí by nebylo možné bez provedení precizní přípravy plánu prací na letecké technice," konstatoval Schreier.

Dalším faktorem ovlivňujícím vysokou provozuschopnost letecké techniky je podle něho obětavá práce veškerého zabezpečujícího personálu.

Z obvyklého vybavení mají přitom technici na místě pouze nejnutnější zařízení, které se běžně využívá v každodenním provozu, jako například osobní nářadí a speciální soupravu technické pomoci.

Pro řešení případných složitějších poruch mechanici využívají pozemní elektrický zdroj s dodávkou chladicího vzduchu, hydraulický zdroj a jeřáb pro instalaci vystřelovací sedačky.

"V podmínkách, které se vzhledem k absenci hangáru oprav dají přirovnat k polním, podávají specialisté různorodých leteckých odborností při údržbě a opravách letounů nadstandardní výkony," dodal Schreier.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.