Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pondělí je naštěstí za námi, dle Twitteru je to nejsmutnější den týdne

  6:33aktualizováno  6:33
Hurá, úterý! Dnešek bude o poznání šťastnějším dnem, alespoň na sociální síti Twitter, kde jsou lidé nejméně šťastní v pondělí. Průměrné štěstí uživatelů na základě výrazů používaných v příspěvcích analyzují vědci z Vermontské univerzity ve Spojených státech, o jejichž posledních zjištěních napsal server Quartz.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Mimo jiné se ukázalo, že letošní 2. říjen, tedy pondělí následující po masakru, při kterém střelec v Las Vegas zavraždil 59 lidí, byl na Twitteru nejsmutnějším dnem za téměř deset let, které vědci zkoumali.

Během průměrného týdne je nálada uživatelů Twitteru nejhorší v pondělí, načež postupně roste s blížícím se víkendem, nejlepší je v sobotu a posléze začne klesat.

Jak se to počítá

Analytický nástroj nazvaný hedonometer podle hédonismu, filosofického učení o slasti jako hlavním motivu lidského jednání, využívá k rozeznání štěstí „psychologickou valenci (hodnotu)“ od jedné do devíti, přidělenou zhruba 10 000 slov. Například slovo „happy“ (šťastný) má hodnotu 8,30 a „hahaha“ 7,94, zatímco na opačném konci stupnice je třeba „crash“ (nehoda) s hodnotou 2,60, „war“ (válka) 1,80 nebo „jail“ (věznice, uvěznit) 1,76. 

Hedonometer pracuje s náhodně vybraným vzorkem 50 milionů příspěvků z každého dne, což je zhruba desetina celé denní komunikace na Twitteru.

Průměrné štěstí v prvním dni pracovního týdne podle analýz dosahuje hodnotu 5,96 bodu a v sobotu se vyšplhá na 6,04 bodu. Celkově jsou nejsmutnější dny tragických událostí, naopak dobrá nálada na Twitteru panuje o svátcích, jakými jsou den Díkůvzdání či Vánoce. 

Pondělí po Vegas: 5,77

Pondělí po tragické střelbě v Las Vegas se minulý týden stalo vůbec nejsmutnějším dnem na Twitteru od roku 2008 se skóre 5,77. K nejchmurnějším okamžikům posledního roku patří den po zvolení Donalda Trumpa do Bílého domu či dny televizních debat před americkými prezidentskými volbami.

Server Quartz poukazuje na to, že výzkum amerických expertů nemapuje pouze bezprostřední reakce uživatelů na velké události, ale umožňuje sledovat obecnější trendy, které mohou podpořit snahu učinit lidstvo šťastnějším. 

„Přetavuje se zaměstnanost, mzdy a ekonomický růst ve spokojenost lidí?“ ptá se publicistický server. „Analýza Vermontské univerzity naznačuje, že štěstí, alespoň podle měření na Twitteru, má od konce poslední hospodářské recese klesající trend. Jestliže chceme být šťastni, datová věda napovídá, že si možná nepokládáme správné otázky,“ dodal Quartz.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Venezuelský prezident Nicolás Maduro na mítinku svých příznivců v Caracasu (27....
Venezuelští soudci prchají před Madurem, část z nich utekla do Chile

Skupina venezuelských soudců jmenovaných parlamentem ovládaným opozicí se ve čtvrtek uchýlila do exilu v Chile, neboť jim v rodné vlasti prezident Nicolás...  celý článek

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Ruský prezident Putin vystoupil na konferenci v Soči, která je věnovaná...
Trump si zaslouží respekt, Rusko může vést žena, říká Putin

Americký prezident Donald Trump by měl být respektován, protože má demokratický mandát z řádných voleb. Na konferenci v Soči to ve čtvrtek prohlásil ruský...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.