Pomohl by nový dopravní terminál

Až třicet tisíc lidí projede každý den v trolejbusech a autobusech městské dopravy ve Zlíně přes náměstí Práce. Jak cestují? Výsledky rozsáhlého dopravního průzkumu z dubna a května letošního roku převzali v tomto týdnu pracovníci Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO). Některé jeho závěry se podle ředitele Josefa Kocháně už promítnou do nových jízdních řádů, které dopravní společnosti připravuje na začátek roku 2004.

Průzkum zajišťovalo v každém ze tří sčítacích dnů přes čtyři sta studentů zlínských gymnázií a střední průmyslové školy. Jen při dotazování na místo nástupu a cíle cesty získali za den kolem 72 tisíc odpovědí. Brněnská firma Atelier DPK potom všechno zadala do počítače a vydala v podobě stovek tabulek, grafů a map. Počítačový program nyní umožňuje s vysokou přesností modelovat chování celé sítě městské dopravy například při přesměrování některých linek, zavedení nové linky nebo změně intervalů a počtu vozidel.

„Máme nyní podrobně zmapováno vytížení jednotlivých linek podle úseků mezi zastávkami i podle denní doby. Kde se objevila obsazenost vozidel přes osmdesát procent, budeme se snažit přepravní kapacitu zvýšit,“ říká vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek. Nejvíce problémů podle něj zatím vzniká v ranní dopravní špičce při cestách žáků do škol. Tyto problémy má zejména úsek na Lesní čtvrť nebo také autobusová linka 55 na Štěrkoviště v Otrokovicích.

Průzkum potvrdil, že nejvíce cestujících se ve Zlíně přepravuje po ulici Tomáše Bati. Mezi zastávkami Zahradnická a Poliklinika projede denně v trolejbusech a několika autobusech asi 21 tisíc cestujících, na náměstí Práce je to téměř třicet tisíc lidí. Na sídliště Jižní Svahy nebo z něj zpátky do centra cestuje za den 16 tisíc osob.

„Podobný průzkum se ve Zlíně dělal naposledy někdy v sedmdesátých letech,“ říká technik Karel Dvorský, který je současně zlínským radním. Stav městské dopravy ve Zlíně by podle něj pomohlo zlepšit vybudování dopravního terminálu v centru města. Hovoří se o něm i v programovém prohlášení Rady města Zlína.

„Chtěli bychom se přiblížit hvězdicovému uspořádání městské dopravy, aby z terminálu odjížděly linky do všech směrů,“ vysvětluje Dvorský. Dosavadní dlouhé linky projíždějící od Otrokovic po Příluky nabírají při zácpách cestou značná zpoždění, která lze vyrovnat až na konečné stanici. A zatímco v části trasy jsou vozy přeplněné, v dalším úseku třeba jezdí poloprázdné.

„Pomohlo by nám také, kdyby se podařilo vybudovat nové obratiště trolejbusů někde v Prštném nebo v Loukách,“ uzavírá ředitel Kocháň.

Jste spokojeni se současnou kvalitou městské hromadné dopravy ve Zlíně a Otrokovicích? - Hlasujte v anketě!


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video