Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Český jed v Labi může ochromit hamburský přístav, bojí se Němci

  0:39aktualizováno  0:39
Hamburk se obává karcinogenního jedu v Labi. Tamní přístav podle deníku Die Welt ohrožují látky, které do řeky unikly při opravě mostu v Ústí nad Labem. „Ekologický skandál“ bez právních důsledků pro Česko by údajně mohl přístav časem uzavřít pro zaoceánské lodě. Česká inspekce životního prostředí to odmítá.

„Do Labe v Čechách unikly nebezpečné polychlorované bifenyly. Kontaminované bahno teď dorazilo do Hamburku. Nemá to však žádné právní důsledky - spolkové ministerstvo životního prostředí má svázané ruce,“ píše německý deník Die Welt.

Polychlorované bifenyly

Polychlorované bifenyly (PCB) se používaly jako náplně do transformátorů, elektrických kondenzátorů či jako změkčovadla.

V Československu byla výroba PCB zakázána v roce 1981, celosvětově pak v roce 2001. Důvodem je jejich těžká odbouratelnost v přírodě.

Akutní toxicita PCB je nízká, při dlouhodobém vystavení se však zvyšuje riziko rakoviny jater, slinivky či neplodnosti.

O původu toxických látek v německé části Labe mají novináři jasno. Do řeky se podle nich dostaly během loňské rekonstrukce železničního mostu v Ústí nad Labem.

Správa železniční dopravní cesty tehdy u firmy Proficolor objednala odstranění starého nátěru z 60. let. Ta sice most před spuštěním trysek zakryla, ale část PCB ve vodě skončila jako prach.

„Uniklo zhruba sto kilogramů odolného jedu, který se ukládá v organismech a může způsobit rakovinu,“ píše německý deník. A stěžuje si, že ekologické škody zřejmě padnou na bedra Němců - české úřady prý sice viníkovi nařídily sanaci okolí mostu, ten se však odvolal a dosud není rozhodnuto.

„S českou stranou jsme intenzivně jednali o právních otázkách. Uvnitř Evropské unie však nemůžeme vyvinout žádný nátlak. A samotný Hamburk si v této záležitosti stěžovat nemůže,“ uvedl pro Die Welt ministerský mluvčí.

Hamburk sedimenty vyváží do moře, tam však PCB nesmí

Zvýšená koncentrace nebezpečných PCB v Labi by podle Němců mohla mít drtivý dopad na provoz přístavu v Hamburku. Aby do něj mohly bez potíží vjíždět kontejnerové lodě nebo třeba obří zaoceánské parníky jako Queen Mary 2, je třeba z členitého říčního dna pravidelně bagrovat sedimenty.

Fotogalerie

Správa přístavu bahno odváží do Severního moře a za každý kubík platí „odpustek“ ve výši 2,50 eura do fondu blízkého národního parku. Pokud však koncentrace PCB v usazeninách vzroste, bahno by už podle odborníků z hamburského úřadu pro životní prostředí a energii do moře nesmělo.

„V nejhorším případě by se kvalita sedimentů mohla zhoršit do takové míry, že jejich část kvůli ekologickým rizikům nebude možné ani přemístit v rámci toku. Kompletní odstranění a zpracování těchto sedimentů na suché zemi je technicky a logisticky nemožné. Důsledkem by bylo ohrožení přístupu zámořských lodí do přístavu Hamburk,“ uvedli němečtí experti v červencové studii.

Zvýšený výskyt PCB už zaznamenala hamburská měřicí stanice Bunthaus a podle odborníků je pravděpodobné, že nebezpečné látky bude na dolním toku Labe přibývat hlavně po deštích a povodních. Nebezpečné látky však zatím nebylo více než 20 mikrogramů v kilogramu sedimentů, což je hranice, která by zkomplikovala chod přístavu.

ČIŽP: Ústecký most nemá s jedy v Hamburku nic společného

Česká inspekce životního prostředí s tvrzením Němců nesouhlasí. „Obavy, že by zjištěné PCB v Labi ochromilo přístav v Hamburku, lze považovat za zcela liché,“ řekl iDNES.cz ředitel ústeckého inspektorátu ČIŽP Jaroslav Vacek.

Železniční most v Ústí nad Labem před rekonstrukcí.

Železniční most v Ústí nad Labem před rekonstrukcí.

Inkriminované látky se loni do Labe na severu Čech skutečně dostaly (psali jsme o tom zde). „I přes zakrytí železničního mostu došlo k úniku části abraziva,“ potvrzuje šéf inspektorů.

Firma, která starý nátěr mostu odstraňovala, kvůli tomu dostala hned dvě pokuty: Sto tisíc korun za porušení zákona o vodách a dalších 300 tisíc za porušení zákona o odpadech. ČIŽP po firmě skutečně chce i nápravu škody, konkrétně by měla na své náklady sanovat břeh v okolí mostu. Řízení dosud není u konce.

„Není reálné, že by případ železničního mostu v Ústí nad Labem mohl mít jakkoliv významnou souvislost s hodnotami PCB u Hamburku. PCB může být v sedimentech Labe i několik desítek let,“ doplnil však Vacek. Toxické látky se podle ČIŽP do řeky nejspíš dostaly v minulosti odjinud.

Polychlorované bifenyly jsou v Česku od roku 1981 zakázané, během uplynulých dekád však do Labe proudily z mnoha průmyslových firem - prostřednictvím Jizery třeba z mladoboleslavské automobilky Škoda, přímo v Ústí pak například z chemičky Spolchemie.

PCB mohly být na dně řeky usazené desítky let, než je loni uvolnily četné prohrábky dna pro lodní dopravu. Polychlorované bifenyly se ostatně vyráběly i v samotném Německu, pod značkou Clophen je vyráběla chemička Bayer.

Z členitého dna přístavu v Hamburku je nutné pravidelně vyvážet kal:

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V moskevské Aleji vůdců přibyly busty sovětských ikon včetně Stalina (22. září...
Moskva má novou bustu Stalina, odhalení provázela kritika

Série bust sovětských čelních představitelů doplnila stávající moskevskou „Alej vůdců“, mezi nimi i socha komunistického diktátora Josifa Stalina. Sochy do...  celý článek

Frída je v Mexiku hrdinkou (22. září 2017).
Mexiko má novou hrdinku. Labradorka Frída zachránila už dvanáct lidí

Slovy chvály nešetřil mexický prezident Enrique Peña Nieto na adresu fenky labradorského retrívra Frídy. Ta se stala hitem sociálních sítí díky svému...  celý článek

Merkelová během své návštěvy nacvičovala oživování na umělohmotné figuríně....
Poslední šance. Merkelová i Schulz naposledy lákali příznivce k volbám

Poslední den před parlamentními volbami se němečtí politici po celé spolkové republice snažili přesvědčit voliče, aby právě jim dali svůj hlas. Do finiše...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.