Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Český jed v Labi může ochromit hamburský přístav, bojí se Němci

  0:39aktualizováno  0:39
Hamburk se obává karcinogenního jedu v Labi. Tamní přístav podle deníku Die Welt ohrožují látky, které do řeky unikly při opravě mostu v Ústí nad Labem. „Ekologický skandál“ bez právních důsledků pro Česko by údajně mohl přístav časem uzavřít pro zaoceánské lodě. Česká inspekce životního prostředí to odmítá.

„Do Labe v Čechách unikly nebezpečné polychlorované bifenyly. Kontaminované bahno teď dorazilo do Hamburku. Nemá to však žádné právní důsledky - spolkové ministerstvo životního prostředí má svázané ruce,“ píše německý deník Die Welt.

Polychlorované bifenyly

Polychlorované bifenyly (PCB) se používaly jako náplně do transformátorů, elektrických kondenzátorů či jako změkčovadla.

V Československu byla výroba PCB zakázána v roce 1981, celosvětově pak v roce 2001. Důvodem je jejich těžká odbouratelnost v přírodě.

Akutní toxicita PCB je nízká, při dlouhodobém vystavení se však zvyšuje riziko rakoviny jater, slinivky či neplodnosti.

O původu toxických látek v německé části Labe mají novináři jasno. Do řeky se podle nich dostaly během loňské rekonstrukce železničního mostu v Ústí nad Labem.

Správa železniční dopravní cesty tehdy u firmy Proficolor objednala odstranění starého nátěru z 60. let. Ta sice most před spuštěním trysek zakryla, ale část PCB ve vodě skončila jako prach.

„Uniklo zhruba sto kilogramů odolného jedu, který se ukládá v organismech a může způsobit rakovinu,“ píše německý deník. A stěžuje si, že ekologické škody zřejmě padnou na bedra Němců - české úřady prý sice viníkovi nařídily sanaci okolí mostu, ten se však odvolal a dosud není rozhodnuto.

„S českou stranou jsme intenzivně jednali o právních otázkách. Uvnitř Evropské unie však nemůžeme vyvinout žádný nátlak. A samotný Hamburk si v této záležitosti stěžovat nemůže,“ uvedl pro Die Welt ministerský mluvčí.

Hamburk sedimenty vyváží do moře, tam však PCB nesmí

Zvýšená koncentrace nebezpečných PCB v Labi by podle Němců mohla mít drtivý dopad na provoz přístavu v Hamburku. Aby do něj mohly bez potíží vjíždět kontejnerové lodě nebo třeba obří zaoceánské parníky jako Queen Mary 2, je třeba z členitého říčního dna pravidelně bagrovat sedimenty.

Fotogalerie

Správa přístavu bahno odváží do Severního moře a za každý kubík platí „odpustek“ ve výši 2,50 eura do fondu blízkého národního parku. Pokud však koncentrace PCB v usazeninách vzroste, bahno by už podle odborníků z hamburského úřadu pro životní prostředí a energii do moře nesmělo.

„V nejhorším případě by se kvalita sedimentů mohla zhoršit do takové míry, že jejich část kvůli ekologickým rizikům nebude možné ani přemístit v rámci toku. Kompletní odstranění a zpracování těchto sedimentů na suché zemi je technicky a logisticky nemožné. Důsledkem by bylo ohrožení přístupu zámořských lodí do přístavu Hamburk,“ uvedli němečtí experti v červencové studii.

Zvýšený výskyt PCB už zaznamenala hamburská měřicí stanice Bunthaus a podle odborníků je pravděpodobné, že nebezpečné látky bude na dolním toku Labe přibývat hlavně po deštích a povodních. Nebezpečné látky však zatím nebylo více než 20 mikrogramů v kilogramu sedimentů, což je hranice, která by zkomplikovala chod přístavu.

ČIŽP: Ústecký most nemá s jedy v Hamburku nic společného

Česká inspekce životního prostředí s tvrzením Němců nesouhlasí. „Obavy, že by zjištěné PCB v Labi ochromilo přístav v Hamburku, lze považovat za zcela liché,“ řekl iDNES.cz ředitel ústeckého inspektorátu ČIŽP Jaroslav Vacek.

Železniční most v Ústí nad Labem před rekonstrukcí.

Železniční most v Ústí nad Labem před rekonstrukcí.

Inkriminované látky se loni do Labe na severu Čech skutečně dostaly (psali jsme o tom zde). „I přes zakrytí železničního mostu došlo k úniku části abraziva,“ potvrzuje šéf inspektorů.

Firma, která starý nátěr mostu odstraňovala, kvůli tomu dostala hned dvě pokuty: Sto tisíc korun za porušení zákona o vodách a dalších 300 tisíc za porušení zákona o odpadech. ČIŽP po firmě skutečně chce i nápravu škody, konkrétně by měla na své náklady sanovat břeh v okolí mostu. Řízení dosud není u konce.

„Není reálné, že by případ železničního mostu v Ústí nad Labem mohl mít jakkoliv významnou souvislost s hodnotami PCB u Hamburku. PCB může být v sedimentech Labe i několik desítek let,“ doplnil však Vacek. Toxické látky se podle ČIŽP do řeky nejspíš dostaly v minulosti odjinud.

Polychlorované bifenyly jsou v Česku od roku 1981 zakázané, během uplynulých dekád však do Labe proudily z mnoha průmyslových firem - prostřednictvím Jizery třeba z mladoboleslavské automobilky Škoda, přímo v Ústí pak například z chemičky Spolchemie.

PCB mohly být na dně řeky usazené desítky let, než je loni uvolnily četné prohrábky dna pro lodní dopravu. Polychlorované bifenyly se ostatně vyráběly i v samotném Německu, pod značkou Clophen je vyráběla chemička Bayer.

Z členitého dna přístavu v Hamburku je nutné pravidelně vyvážet kal:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.