Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Polský deník odkryl korupční aféru

  18:34aktualizováno  18:34
Varšavská prokuratura zahájila vyšetřování jedné z největších korupčních afér v zemi od pádu komunistického režimu v roce 1989. Vyšetřovatelé mají přezkoumat informace vlivného polského deníku Gazeta Wyborcza, kterému údajně filmový producent Lew Rywin nabídl zprostředkování výhodných změn v mediálním zákoně. Podezření vedou až do kanceláře polského premiéra. Ve hře má přitom být úplatek přes 17 milionů dolarů.

Vše začalo letos v létě. Rywin se prý tehdy sešel s předsedkyní představenstva vydavatele Gazety společnosti Agora Wandou Rapaczyäskou a později rovněž se šéfredaktorem listu Adamem Michnikem.

Nabídka byla údajně v obou případech stejná: Agora může výměnou za úplatek 17,5 milionu dolarů počítat s výhodnými změnami v mediálním zákonu, který nyní vydavatelství brání například v expanzi na polský televizní trh. 

Rywin býl prý v celé transakci pouze prostředníkem. Skutečným partnerem Agory v celé transakci měla být neupřesněná "skupina,  která drží v rukou vládu". Podezření míří až do kanceláře polského premiéra Leszka Millera, který ale jakékoli spojení s aférou po jejím  zveřejnění odmítl. Prospěch z požadovaného úplatku za zajištění změn v legislativě však údajně měl mít přímo Svaz demokratiské  levice (SLD), jehož je Miller předsedou.

Proč to Gazeta Wyborcza dosud tajila?
Jak v těchto dnech upozornila mezinárodní organizace Amnesty International, čerstvá aféra není prvním signálem, že v Polsku je možné za úplatek prosadit změny v legislativě. Zdůraznila ale, že nyní jde o velmi závažné podezření z korupce, které zasahuje  nejvyšší státní orgány. 

Na vyjasnění ale čeká nejen případná role politiků v celé záležitosti. V aféře, která otřásla doslova celým Polskem, zůstává zatím  příliš mnoho nezodpovězených otázek. Mimo jiné co vedlo Gazetu k tomu, aby po více než půl roku případ držela "pod pokličkou"

Deník se odvolává na údajné novinářské vyšetřování, které prý v té době vedl. "Je třeba věřit, že Gazeta od léta případ vyšetřovala, i  když výsledky jsou mizerné. Je třeba rovněž věřit, že se list nezúčastnil žádné hry," shrnul v komentáři pochybnosti provázející případ  konkurenční list Rzeczpospolita. 

Varšavská prokuratura podle vyšetřovatele Zygmunta Kapusty již obdržela zápisky předsedkyně představenstva Agory a rovněž  záznam rozhovoru mezi Michnikem a Rywinem, v němž oba probírali podrobnosti transakce. První výslechy se  uskuteční začátkem ledna. 

Polsko je pravidelně terčem kritiky mezinárodních nevládních organizací za údajně velmi silné zamoření veřejného života korupcí. Obzvlášť  náchylné k braní úplatků jsou prý veškeré úřady státní správy a samosprávy.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ksenija Sobčaková bude kandidovat na prezidentku v ruských prezidentských...
Na ruskou prezidentku bude kandidovat hvězda moskevských salonů Sobčaková

Populární televizní moderátorka Ksenija Sobčaková hlásící se k ruské opozici ve středu oznámila kandidaturu v prezidentských volbách v březnu 2018....  celý článek

Rohingové protestují před barmskou ambasádou v malajsijském Kuala Lumpuru (8....
Barmští vojáci pozabíjeli stovky Rohingů, tvrdí Amnesty International

Nejméně několik stovek mužů, žen a dětí z menšinového muslimského etnika Rohingů zabili barmští vojáci ve snaze vypudit ze země všechny jeho příslušníky. Podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Technolog výroby

Grafton Recruitment Praha
Středočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.